- sön 02 mar 2014, 21:23
#841882
Kopierat från VIDA angående ADM/Eolysvätskan...
Styrenhet additiv dosering (ADM) har som uppgift att beräkna och styra doseringsmängden av additiv till huvudbränsletanken (diesel) vid varje tankning av bränsle (diesel).
Via CAN-kommunikation med central elektronikstyrenhet (CEM), styrenhet bromssystem (BCM) och styrenhet motor (ECM) kan styrenhet additiv dosering (ADM) avgöra om en tankning har skett. När tankning är klar och styrenhet additiv dosering (ADM) fått information om den mängd bränsle (diesel) som tankats så kommer dosering av additiv kunna påbörjas.
Obs! För att styrenhet additiv dosering (ADM) ska starta en dosering efter tankning, så krävs att bränsleökningen (diesel) är på mer än fem liter, annars kommer inte någon dosering av additiv att ske till huvudbränsletanken.
Dosering additiv
Styrenhet additiv dosering (ADM) kommer att beräkna den optimala mängd additiv som ska sprutas in till huvudbränsletanken, efter att en tankning av diesel har utförts. Mängden additiv som kommer att sprutas in i huvudbränsletanken är direkt proportionell till antalet pulser som styrenhet additiv dosering (ADM) matar additivpumpen med. På så sätt kan doseringen och därmed blandningsförhållandet mellan additivet och bränslet (diesel) i huvudbränsletanken kontrolleras på ett enkelt sätt.
För att additivpumpens ljud inte ska uppfattas som störande, så kommer doseringen av additiv inte att starta förrän fordonet når en hastighet över 40 km/h. Skulle inte hastigheten uppnås inom 4 minuter efter tankning, efter att motorn har startats första gången, så kommer doseringen ändå att starta.
Om tändningen slås av under pågående dosering eller om ett ”strömavbrott” inträffar, så kommer styrenhet additiv dosering (ADM) att lagra det eventuella antal återstående doseringspulser. Doseringen kan därmed fortsätta vid nästa möjliga tillfälle.
Tanknivå
Additivnivågivaren är en piezoelektrisk komponent, där piezokristallens funktion tillämpas. För mer information se Funktion:Piezoelektrisk effekt
Additivnivågivaren har två åtskilda signaler. Den ena signalen är nivåmätningssignal och den andra är en referenssignal. Dessa två oberoende nivåmätningar genomförs med hjälp utav samma piezoprincip.
Styrenhet additiv dosering (ADM) skickar ut en kort signal med en bestämd frekvens på 2Mhz till additivnivågivaren. När signalen når nivågivarens piezokristall omvandlas signalen till en mekanisk svängning, med samma frekvens. Piezokristallen som är i direkt kontakt med additivet överför denna svängning till additivet. Svängningen fortplantar sig genom additivet och vid additivets yta kommer svängningen att vända tillbaka i form utav ett ”eko”. Under tiden har styrenhet additiv dosering (ADM) ställt om sig för mottagning av ”ekot”. När ”ekot” når nivågivarens piezokristall sker det omvända förhållandet. Svängningen (ekot) som då träffar piezokristallen kommer då att omvandlas av piezokristallen till en elektrisk utspänning. Spänningen blir därmed den insignal till styrenhet additiv dosering (ADM) som indirekt presenterar nivån på additivet i den separata tanken. Den tid det tar för ”ekot” att passera genom additivet och åter, i form utav ett ”eko”, kommer därmed att utgöra huvudparametern för beräkning av den aktuella tanknivån. ”Eko”-signalen jämförs sedan av styrenhet additiv dosering (ADM) med en referenssignal. Referenssignalens mätning fungerar på samma sätt men utförs oberoende av den andra signalens mätning. Den signal som erhålls används i första hand för att diagnostisera nivågivarens funktion tillsammans med den tidigare beskrivna nivåmätningssignalen. Vid fel på nivågivaren kommer felkod att sättas.
Textmeddelande till förare
Om nivån på additivet är låg eller om tanken är tom, kommer styrenhet additiv dosering (ADM) skicka ett meddelande till styrenhet motor (ECM). Styrenhet motor (ECM) kommer då att begära att informationslampa (textmeddelande) ska tändas i kombinationsinstrumentet. Textmeddelandet är till för att göra föraren uppmärksam på att ett servicebesök krävs, där påfyllning av additiv måste utföras.
Om inte något servicebesök görs, där påfyllning av additiv utförs, kommer det att skickas ut ytterligare ett meddelande till föraren när additivet har tagit slut i additivtanken. Miljölampan (MIL) kommer också att tändas.

[img]
http//spj4hd.png[/img]
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986