Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ksberg
Hej.
Jag har två frågor:
1. Min 945 -92 laddar 14 V på tomgång men alla lampor "pulserar" med varvtalet. Ökar jag varven till 1200+ rpm lyser allt med "fast" sken.
2. Sätesvärmen bränner säkringar (30A) efter typ 2 dagars användning. Min ringa kunskap utesluter ren kortis eftersom de inte bryter på studs. Eftersom skinnstolarna blir rätt kalla i -20 skulle jag gärna slippa sitta på liggunderlag ;-).

Några "heta" tips?
/Ksberg
av Addekarlsson
1: Kan vara släpringarna som är slut, kan vara kolen, kan vara laddregulatorn... När jag hade felet, så var det generatorbyte för att bli av med pulserandet.

2: Kan vara så att nån satt ett knä i sitsen. Då kan värmetrådar skadas, och när dom får kontakt bränner säkringen. BAra en tanke, annars har jag inte en susning om vad det kan bero på.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av camaro69
Hett tips på 1:an.

Byt kolbox i generatorn. Kostar nada på BilButtriks (Biltema). Med största sannolikhet är kolen slitna och studsar lite grann.
Testa detta innan generatorbyte.

Kostar under 100 kronor.

Hade nämligen ett lika fel på en gammal "råttsoffa", 745 -90.

:D
av lennart lundberg
Hej Ksberg!

Ett till tips.
1 ). Det händer att någon av de små dioderna i generator går sönder och då får man ett pulserande ljus på tomgång. Det är lite bökigt att Ohm mäta dioderna för du måste riva generatorn och löda låss dem from varandra.
Detta påverkar inte laddningen nämnvärt mycket utan att du kan leva med det, om det inte stöt dig att ljuset flämtar.
2 ). Det kan vara så att trådarna i sittdynan har klumpat ihop sig och gått för varmt. Detta skadar isoleringen och bildat en kortare värmeslinga och på så sätt drar mer ström och då går säkringen.

Lennart 960
Användarvisningsbild
av Yrrah
Mitt ljus pulserade efter en tvätt en gång. Då var det jordningen som inte funkade ordentligt tror jag...
av ksberg
Bytte "kolbox" och det löste problement. Tack för hjälpen

Volvos egen lastgaller passar bara till andra rade[…]

Volvo car UX

Kan de inte bara skicka ut den nu haha. Vet ej om […]

XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8[…]

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]