Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvofantast
Var och kollade på en s70 2000,som svågern köpte som var nybesiktigad med 3 2 or bla styrled och spindelled och fjäderben rostigt,dom hade byt dessa delar och ombesiktigat så att bilen var godkänd,15 mil efter första besikting så raser fjädebenet på andra sidan pga rost,den sidan som dom hade godkänt ocih inte äns skrivit nåt på bra veta,hela fjäderbenstalriken vek sig pga av rost och skar in i däcken så att det blev helkass,Hur i hela värden kan dom släppa igen bilen detta måste väl vara trafik farligt?.Tänker ringa och prata med dom på måndag,kan man få nån ersättning för detta tror ni?
Användarvisningsbild
av taxi
Jag tycker att besiktningsmän i allmänhet har oddsen emot sig, jag brukar få bra att veta på saker i tjockt gods med lite ytrost (dragkroksram), men ingenting på genomrostade fjädertallrikar. Eller jo, en anmärkning på en frisk tallrik, sen en till anmärkning på en ny och således väldigt frisk tallrik :shock:
Användarvisningsbild
av taxi
Och för att försöka svara på din fråga: jag skulle åka till stationen i fråga och prata med chefen, och självklart låta bli att hetsa upp sig.
av Jonas_latt
Va det din svåger som fixade felen?
Om inte kan det ju va så att personen tex fick om besiktning på fjöderben höger sida och sedan flyttade över det dåliga till den bra sidan. Ofta kollar besiktningen bara se punkter man får ombesikning på.
av Rådlös
Man skall veta att det är människor som kollar detta. Ingen människa är fullkomlig, alla kan göra ett fel eller missa något. Många gånger heter detta "Den mänskliga faktorn" och det är inget okänt fenomen.
Jag har varit med om en snarlik händelse. Det är många år sedan och en bil som är omsmält till armeringsjärn för länge sedan. Man hörde hur det glappade i övre fjäderbenslagringen. Det gjorde även besiktningskillen vid provkörningen. Han kastade sig ur bilen och gick löst på hela framvagnens nedre komponenter med ett bräckjärn. Men han hittade inget ting. Han tvingades godkänna bilen, men jag kunde i lugn och ro byta lagringen senare när jag hade tid och resurser.
Användarvisningsbild
av SvenB
Att en bil godkänns i besiktning betyder inte på att den är helt felfri. En besiktning är ett antal stickprov. Sedan kan man undra vad det är för mekaniker/verkstad som bara byter det ena genomrostade fjäderbenet, och inte ens tittar på det andra :?:
Användarvisningsbild
av Nexus
De nya aktörerna på marknaden tycks godkänna allt för få återkommande kunder..
Besikta min 740 med skapligt avgasläckage mm tänkte jag åker in kollar vad de hittar innan jag kostar på en massa. Åkte därifrån med blankt papper :roll:
Användarvisningsbild
av vetten
volvofantast skrev:nej,det var inte svågern som bytte utan säljaren och det satt ett nytt fint fjäderben på den sidan som dom fått en 2a på.
Att byta bara ett fjäderben har jag aldrig gjort och skulle inte ens tänka tanken, dom brukar ju alltid säljas i förpackning om två stycken vilket betyder att man ska byta på båda sidorna samtidigt. Klart att man kan byta bara fjädern på ena sidan men jag tycker det också verkar dumt med tanke på att den gamla fjädern ju är sliten även om den inte är av.
av PTV
Om en nybesiktigad bil efter några dagar med enbart 15 mil sedan besiktningen bakom sig får att havererat fjäderben pga just rost då har ju också någon i denna Svensk Bilprovning dabbat sig rejält där de naturligtvis borde ta sitt ansvar för att ha godkänt denna bil.Vad ska man annars ha bilprovningen till om den inte ens kan bedömma att en svårt rostskadad framvagn på en bil inte är lämplig för trafik såvida det inte är frågan om någon form av postkodslotteri som Svensk Bilprovning startat !!??.
Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]