Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
All avdunstning (förångning) har en kylande effekt. Bensin inte undantaget (en droppe på huden demonstrerar fenomenet) och även vatten har ju en sådan effekt. Just detta med "kallslam" tror jag inte är okänt för bensinmotorer heller om motorerna inte får gå ordentligt varma. Har man minsta problem med vevhusventilationen lär det dyka upp även annars.
Användarvisningsbild
av niklasj
Jag har inte riktigt tänkt på det innan men man ser ju ett tydligt mönster i att det bara är muppar som knappt ens kört en volvo med etanoldrift som ska hålla på och varna, tramsa och fantisera fram problem som svågerns systers farfars barnbarn fick när dom körde på etanol en gång.. suck.

*Nu är detta inte ett påhopp på någon specifik person i den här tråden eller ens på det här forumet, menade främst personer jag mött i min vardag:*

Här har det funkat kanon i många år på etanol iaf.
Användarvisningsbild
av hollan
Jag har inte riktigt tänkt på det innan men man ser ju ett tydligt mönster i att det bara är muppar som knappt ens kört en volvo med etanoldrift som ska hålla på och varna, tramsa och fantisera fram problem som svågerns systers farfars barnbarn fick när dom körde på etanol en gång.. suck.

*Nu är detta inte ett påhopp på någon specifik person i den här tråden eller ens på det här forumet, menade främst personer jag mött i min vardag:*

Här har det funkat kanon i många år på etanol iaf.

:-)-) kan bara hålla med!
Användarvisningsbild
av bem
Även om det inte är en 2,5FT så i alla fall Vi Bilägare har ju en V70 II 2008 2.0F (flexifuel) som de bara kört etanol med såvitt jag förstått och det har gått bra förutom att de fått bytt spridare nu på slutet.
http://www.vibilagare.se/test/langtest/ ... en-ryckfri

De har haft bilen sen den var ny och den ingår i deras lågtidsteststall (tror de skall behålla den till nästa år, de skall bl a kolla rosten på den mer ingående då har jag för mig jag läst).

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Kollade med en verkmästare på Upplands Motor igår. Enligt honom, som verkade kunnig, skulle man helst köra på bensin och om man envisades med etanol skulle det vara på sommaren. Att köra etanol och var tredje/fjärde tank bensin rekommenderade han inte, "inget hattande". Han sa också att de inte haft några problem med motorerna i 2.5FT men att Fords motsvarigheter hade strulat en hel del. Den dyra 9000-milaservicen med ventilkontroll var nu borttagen av Volvo.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag förstår inte hur en verkmästare kan stå och säga att man helst ska köra på bensin i en motor som är gjord för att gå på etanol..

Sa han vad som var så hemskt med att köra på etanol? Med de täta serviceintervallen ska det ju inte vara några problem tycker man.. annars har ju Volvo misslyckats rejält med en hel motorserie.
av Droopy
Det är väl lite som, jag har hört av en granne som hade en kompis vars farsa som jobbade på volvo osv osv osv.

mins oilsludge och VAG, motorerna rasade på löpande band osv osv, kom ihåg när 16valve kom, skitmotorer som rasade på löpande band.

Hydrauliska vetillyftare, jävla dynga som bara rasslade och kostade en miljard att byta då de rasade, för rasade gjorde de ALLA efter 15K mil.

Känner inte någon som hade problem med sina 2.0F inom koncernen och det snurrade något hundratal sådanna i 3år.
De enda jag vet som inte var nöjda med sina etanol bilar var de som köpte a4a för ca 1-2år sedan, de gick för ryckigt tyckte de flesta ( tror det rullar en 30-40 st idag och merparten körs på bensin vad jag har förstått.

Idag säljs det väl knappt en enda etanol bil längre, men pga vad vet jag inte, jag har då svårt att tro att det skulle vara pga stora problem med motorerna.
Användarvisningsbild
av grillchips
Volvo slopade ju 2.5FT och gick över helt till T4F, så helt borta är de inte men utbudet har minskat rejält.
av mattish
grillchips skrev:Volvo slopade ju 2.5FT och gick över helt till T4F, så helt borta är de inte men utbudet har minskat rejält.
Ärligt talat tycker jag det är tur att dom slopade den. Jädra kamel till att vara törstig. Bättre de anpassar en ny VEA motor till E85, tex. T5an... Trots att den går på E85 måste bilarna bli mer energieffektiva..

Stod förresten på en parkering när XC60 med nya T5 kom körande, jäklar vad fint den verkar gå. Hördes inte alls.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11