Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Till Svenb:

Än en gång så sa jag inte att det inte gjorde skillnad. Bara att corden inte vart mer hel för att det limmades plugg från insidan.

Tycker attityden på forumet är lite taskig. Jag vet hur man lagar däck på både det ena och det andra sättet. (extrajobbat på just däckteam) Bara för att jag och många andra inte har postat mkt så betyder inte det att vi är ovetande puckon som sitter bakom spakarna.

Jag hänger på forum för att lära och lära ut kunskap. Frågar nån nånting som du eller jag tycker är självklart betyder inte det att frågeställaren gör det. Annars hade frågan aldrig ställts.
Måste ha missuppfattat dig. :oops: Men för mig, som inte har jobbat med däck proffisionellt, förföll det mig bättre med en fastlimmad platta inne i däcket. Jag trodde det gav extra stadga i däcket. Anledningen till att jag inte pluggat några däck utifrån beror på det, och att ja kört bil proffisionellt med persontransport. Jag ville inte få en däcksexplosion med stressad kund till Arlanda i 130 km/tim på grund av bristfällig däckreparation.
Ingen fara. Men läs hellre en gång extra innan du svarar så kan nog många missförstånd undvikas. Vill inte låta som nån översittare så förstå mig rätt.

Jag menade inte heller att det var oavgjort mellan kletkorv vs invändig plugg. Klart att invändig paraplyplugg är mkt bättre. Den kan du aldrig pressa ut ur hålet med lufttryck och den stadgar även ytan runt det gamla hålet.
Kan ju vara så enkelt att branschen tjänar mer på att laga inifrån istället för att korvlaga vilket borde gå snabbare. Alternativt kan också vara de företag som äger produkterna för att lagningen inifrån varit duktigare på att marknadsföra sig i branschen än "korvgubbarna" :)

Visst är det säkert bra att ta en titt inuti så man vet att det inte är åt helvete uppslitet men vilket sätt som de sedan lagas på tror jag inte spelar någon roll.
FRÅGA:
Får man plugga ett personbildäck utifrån vid punktering och sedan köra vidare?

Björn Johansson

SVAR:
Det finns inget förbud mot att plugga ett däck utifrån men det finns starka rekommendationer mot att göra detta. Vid en reparation ska alltid däcket monteras av och insidan inspekteras av en kunnig reparatör. Det är mycket sällan ett däck som rullat med punktering eller med litet luft lämpar sig för reparation.

Reparerar man ett däck utan att veta däckets tillstånd är risken för en framtida däckexplosion överhängande. Det är bara okunniga eller oseriösa däckreparatörer som riskerar kundens liv genom att göra en sådan reparation.

Torsten Johansson, STRO

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... dack-27669
Enligt Herr Torsten är alltså en inspektion det viktigaste och inte om det lagas in- eller utifrån.

En gummiverkstad har denna denna text på sin hemsida:
"I nästa steg borras skadan upp och ersätts med en lagningstapp som limmas fast inifrån och justeras. Ett punkterat däck som lagas på detta sätt håller lika bra som ett nytt däck.
Billigare reparationer innebär ofta att man sätter i en lagningstapp utifrån, utan att kontrollera däckets kondition. Detta kan alltså vara ödesdigert, eftersom däcket kan vara tomkört, sprucket eller på annat sätt skadat på insidan med allvarliga konsekvenser när man sedan kör på det."

Jag kan även där enbart tolka det som att det är inspektionen som är det viktiga även fast det inte ens nämns i texten vid lagning inifrån. Låter kanske lite nitsikt men det är så jag tolkar det. :)
Vad är det för "hårklyverier" denna tråd håller på med? Det är väl skit samma om det är på grund av inspektion eller annat som däcket skall av, däcket bör enligt expertisen monteras av. Det är knappast trafikfarligt om luften pyser ut, men det är trafikfarligt om det är skador i däcket. :shock:
enligt experten: "Det är mycket sällan ett däck som rullat med punktering eller med litet luft lämpar sig för reparation."

Jag kan inte minnas ngn gång jag lagat punktering där man dömt ut däcket. Och då det är "mkt sällan" som man kan laga ett däck (oavsett metod) så måste jag haft en extrem tur.

För övrigt tror jag inte att laga däcket utifrån är sämre än tex punkteringsspray (inte sett ngn diskutera dess laglighet i tråden).

Ett tips är för övrigt OKQ8 backupförsäkring. Ger ersättning med 500 kr vid punktering.
http://www.okq8.se/hem-forsakring/backu ... /vad-ingar
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]