- fre 26 jan 2007, 22:29
#83976
Första filmen är "äkta" den visar volvos Viskosystem
dom är bara lite fula i filmen, föra tt demnostrera så har dom ett görsätt som gör att dom köör fast framhjulen & när dom fårtt gropar fram så ger dom gas så bakhjulen får mer kraft, men då är det för svårt att tasig upp ut gropen.
självklart är Subarun bättre på detta test, då den har permanent fyrhjulsdrift. men den har ju andra nackdelar då!
(ett system som drar med bränsle & kräver mer underhåll = högre service kostnad & fler reprationer, dyrare nybilspris, högre ljudnivå, m.m.)
dom är helt fel ute, när dom säger att ingen kraft fördlas till bakjhulen, det är vara det att kraften inte räcker till (backen är brant, även om det inte syns på filmen)
Volvo själva spela in en film för att motbevisa dnna film, synd att jag inte ha den.
------------------------------------------------
Film 2 är en Sybaru film = en köpt film, så den är inte rettvis nån stans.
är till o med gasnka säer på att dom manupilerat med bilarna.
CX70 sladdar vilt i blätt väglag, men den har ju DSTC = den kan omöjligt betesig så om ingen manupilerat nått.
i bacen så tar sig XC70 upp, me inte XC90. dessa 2 bilar har exakt samma system, det är bara vikten i bilarna som skiljer. (här är också backen onormlalt brant)
----------------------------------------------
Volvo har aldrig sakt att dom har byggt en teräng bil, men det är ofta det jornalisterna testar.
Volvos Visko & haldex klarar att köras på den sämsta grus/ler väg du kan hitta, men du kan inte åka upp för skidbacken om liften är trasig.