Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

olson skrev:http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-o ... ack-82573/
Har en sådan i reservhjulsbaljan. :) Hoppas jag slipper använda den.

Hur som. Fick en korvlagning av en "verkstad på hörnet" för ca 10 år sedan. Den lagningen höll från det när penetrationen av skruven inträffade och däcket hade ca 80% kvar fram tills däcket var slut. Kan tillägga att den bilen och de däcken fick bekänna färg ofta med.

Hittade en video om hur det utförs med.
Korvlagningen fungerar utmärkt och som det nämns på annat ställe säljer Jula och numera även biltema dessa satser. Jag har en sådan liggande i bilen tillsammans med en liten kompressor ifall jag får punka på vägen på sommardäcken (225 x18x40) och saknar ett passande reservhjul. Kan då fixa det vid vägkanten om så behövs.
Fungerar,ja. Sälja,ja. Men är det lagligt med tanke på godkännandet på däcket? Det säljs xenonsatser till H7 också, men är lik fö**annat olagligt. Jag har lagt i ett "nödhjul" tillsammans med lagningssatsen. 8)
Ja det fungerar, men man får tänka på att man åker omkring med en skada i corden.
Vill minnas att jag betalade 400 spänn på volvoverkstaden för korvlagning i somras. Dyrt? Ja. Fast billigt med tanke på att jag inte hade kunnat ta mig hem de tre milen utan att krångla på reservhjulet.
Fungerar alldeles utmärkt att laga med korvlagning, men som sagt innan så får ju corden en skada så det beror ju lite på vart den sitter. Vi lagar ju punktering på lastbilarna på jobbet på det viset och de lagningarna håller däckets livstid, dock så brukar man ju inte kunna sälja stommarna för regummering, men det spelar ju mindre roll på personbilsdäck.
Är det olagligt laga med korv borde det vara olagligt åka runt med spik i däcket oxå......
Jag kan förstå om man lagar ett däck med korv som rullat helt utan luft då blir gummit som smulor inuti. Men bara för en pyspunka så anser jag inte det vara något hinder laga med korv. :-)-)
På sidan av däcket däremot så är det lapp som gäller. Men oftast så är det ju på slitageytan man får in skruv och annat skit..

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däck […]

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]