NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fantomax
Hejsan!
Ska strax köpa V50 då jag tycker det är en liten och smidig bil. Men frågan är, är den för liten?
Jag fyller snart 24år och barn ligger i en inte allt för avlägsen framtid (ca3år). Det är ju väldigt sällan man måste ta med en stor liggvagn med sig MEN jag och tjejen har en 5 år gammal hund(27kg)som kommer finnas med i bilden under de första åren då barnvagn är ett måste.

Jag har lite olika syn på detta:

Å ena sidan är det väldigt sällan vi åker iväg långt och måste ha både liggvagn och hund. I vardagen så räcker det med en mindre vagn. Och visst måste det gå att ha en barnvagn på högkant i en v50 bredvid en hund, speciellt om man fäller den lilla delen av det delbara baksätet?
På semester blir det ju takbox som tar en barnvagn.

Jag kan känna att det är onödigt att köpa en större bil för de få gånger som både hund och stor vagn skall med.

Å andra sidan får man ju inga problem om man köper t.ex. en ford modeo vilket kan vara skönt.

Någon som har erfarenhet?

Mvh
Jesper
av dieselputte
Ingen hund, men 3 ungar...

Vi bestämde oss för V50n pga av att min fru bara är 155cm och hon övningskörde i S40 -04 när hon tog körkort för drygt 10 år sedan. Vi övningskörde även privat med V70n som jag hade som förmånsbil, men det funkade inte så bra med hennes längd. Pga jobb utomlands under flera år lämnade jag tillbaka V70n och när det var dags att köpa en bil så blev det V50 med tanke på frugan + att jag var borta längre perioder. Vi hade då 2 barn, 9 + 4 år. En månad efter köpet small det till, frugan gravid 8) , så min första tanke var hur f_n skall man få plats med mat och barnvagn och 3 barn.

Jo, det gick faktiskt bra och då vi hade en sådan här Crescent vagn http://www.blocket.se/gavleborg/Barnvag ... m?ca=5&w=1 , nu är barnen 16, 11 och 6 och jag tycker det har funkat bra, men det blev ofta en del matkassar i baksätet vid veckohandel.

Men , en större hund, nja det funkar nog om den sitter i baksätet. Kommer knappast att funka med en liggvagn och 25kg Scooby där bak, då skall det vara en riktigt kompakt liggvagn med smal hjulbas.

Skall ni bara ha ett barn så kan ni nog stå ut i dryga 2 år, sen går det bra med en kompakt sittvagn+ hund där bak
av getsome
Har både V50 och en Mondeo MK3 , Volvon är på tok för liten , en liggvagn tar 99 % av utrymmet , samt hund + typ sulky blir trångt både för hunden och vagnen , du kommer ångra dig om du köper V50n , den funkar om man har större barn. Tänk även på att barstolen ska ha sin plats och vara lätt att ta i och ur och alla tillbehör man ska ha med sig till den lille. Visst V50 är en skön bil att köra , bekväm , tyst , lätt att parkera och drar lite mindre än forden (Jag har en V50 2.0D och en Mondeo 2.2 TDCi och Volvon dricker , när jag kör ca 0.48-0.52 medan Forden vill ha 0.52-0.58). Men jag hade valt forden eller nåt annat större än V50 any day om du går i skaffa bebbe tankar..
av fantomax
Saken är den att vi så väldigt sällan kommer behöva ha både liggvagn och hund med oss.
De få gånger man åker iväg till släkt mm går det ju bra att ha med sig en "baby"vagga eller liknande då man inte behöver vagn. Och när man är hemma så står ju vagnen i hallen bara. Den enda gången man kommer behöva ha båda är på semester.
Och det är här jag kan tycka att man ej skall köpa en bil som är stor för att faktiskt ha användning för den 2-3 gånger om året. På semester blir det ju takbox hur som! Sedan är det ju som sagt något år kvar och känns onödigt på något vis.
Har en A6:à idag och det känns så onödigt stort!

Mera input tack!
Användarvisningsbild
av P210
Är inte imponerad av V50:n på den punkten, bagaget är lågt och kort, men jag inte köpte inte den för att jag behövde utrymmet..
Insynsskyddet är riktigt kasst, det är knappt plats för stående ICA-kassar under det, och balken det består av sitter nästan 15cm bakom baksätet där en liten läpp går framåt(!) för att dölja lasten fram till baksätet. Förmodligen för att man ska kunna lyfta undan det och rycka upp det lika bulkiga lastnätet.
Så ska man ha något utrumme alls ryker allt det ut!

Men jag hade en Accord sedan när vi fick första barnet, det gick knöla i en ihopfälld liggvagn i den också, och jag är av åsikten att man anpassar sig till det man har, kan man inte lirka in allt i skuffen kan du lägga insatsen i baksätet.
Fast jag blev avis på en kompis med en Opel Astra kombi som kunde rulla in både liggvagn och sittkärra bredvid varandra i skuffen - små bilar är stora inuti... papptjocklek på karossen!
Problemen kommer senare med bakåtvända barnstolar, där finns det få bilar som går montera en sådan fram eller bak med bibehållen sittkomfort i sätet framför/bakom.
Tänk på hur länge du ska behålla bilen, det kanske är dags att byta när barnet är 6 mån gammalt? Fram till dess kan jag mycket väl tänka mig att V50:n känns tillräcklig.
av VonArnim
Vi hade hundbur till en schäfer. Platsen brevid hade vi barnvagnen, vi valde helt enkelt barnvagn efter bil och inte bil efter barnvagn. När barn nummer två kom och vi hade dubbelvagn tog vi ut buren så fick hunden trängas med vagnen, det gick det med.
av BjarneJ
Vi har 855 och V50. Tidigare hade vi en V70N och 745 och två schäfrar. Ungarne är utflugna för länge sedan, men hundarne har vi kvar. Våra hundar är vana vid att få bre ut sig så jag saknar fortfarende 745 en. Har man väl blivit van vid lite större bilar är det svårt att nöja sig med mindre. Frugan som körde V70en tyckte den var onödigt stor och när väl hon krockade och det blev inlösen av bilen bestämde vi att en V50 var lagom stor för hennes behov, ett beslut vi har fått ångra då V50en är väsentligt mindre än V70. Visserligen har vi i nödfall varit tvungna att klämma jyckarne in i den mindre V50, men de sitter som packade sillar. Jag skulle nog satsa på en lite större kombi. När ungarne var små var det Ford Taunus kombi vi hade. En bra och lagom stor bil med en pigg sexa. Satsa på en större bil.
av tdeimos
Det där är ju en fråga om vana och behov. Man anpassar sig. Vi packar in en Brio Happy där bak samt bakåtvänd stol bakom passagerarsätet i baksätet och tycker det fungerar alldeles utmärkt efter våra behov. Det finns till och med plats för 3-4 matkassar i bagageutrymmet om man pressar och BRIO happy tillhör ändå inte de minsta vagnarna. Skulle det krisa någon gång finns det lastnät så man kan lägga saker uppe på vagnen men dit har vi ännu inte kommit. Jag tycker att jag sitter ok i passagerarsätet med mina 181cm. Sambon som är 171 sitter som vanligt säger hon. Till fjällsemestern nästa jul åker takboxen på så det ska nog fungera det också :)
Dock är ju jag och sambon några som packar halva bohaget när vi åker på tur utan vi tar bara med oss det mest nödvändiga. Är man en sån som vill ha med sig saker som man EV behöver så välj en annan bil!

Jag resonerar som trådskaparen. Varför köpa en större bil om man endast har behov av det några få gånger per år? Det kommer att fungera med en mindre vagn + hund om ni fäller baksätet de få gångerna. Jag skulle aldrig välja en större bil bara för detta.
Däremot är jag ju av den mentaliteten att saker och ting löser sig om man bara vill, är man en person som lätt irriterar sig på småsaker så vore det nog bra för blodtrycket med en större bil :) För en V50 är verkligen på gränsen när man ska packa fru, spädbarn och allt som kommer med :)

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]