Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Grattis! Dina givare verkar må bra.
Om du fortfarande vill försöka själv, så är nästa steg (vad jag föredrar) att snurra på ett hjul i taget för hand medan du mäter växelspänningen som givaren genererar. En medhjälpare behövs, och du mäter i samma kontaktstycke igen, och förhoppningsvis har du en bra multimeter, det rör sig om millivolt. Om något hjul visar mindre har du hittat ett fel, antagligen på en tandring.
taxi skrev:Grattis! Dina givare verkar må bra.
Om du fortfarande vill försöka själv, så är nästa steg (vad jag föredrar) att snurra på ett hjul i taget för hand medan du mäter växelspänningen som givaren genererar. En medhjälpare behövs, och du mäter i samma kontaktstycke igen, och förhoppningsvis har du en bra multimeter, det rör sig om millivolt. Om något hjul visar mindre har du hittat ett fel, antagligen på en tandring.
Hehe, tack, men är det något positivt att givarna mår bra? Hade hellre hittat felet och betalat 399kr för en ny och fått det fixat :wink:

Så jag ska alltså ha multimetern på samma sätt, t.ex en spets i plats nmr 1 och den andra spetsen i plats nmr 17 för att mäta höger bak? Och sen upp med hjulet och snurra det? Vad ska multimetern vara inställd på? Ska bilen fortfarande vara helt avstängd?

Är tandring något dyrt/svårt att byta?

Tack för hjälpen förresten!
Multimetern ska vara inställd på växelström(AC). När hjulet snurrar och givaren känner av taggarna i ABS-kransen genererar givaren växelström.

ABS-ringarna fram finns att köpa på biltema för 80spänn styck, och är väl inte det lättaste jobbet man kan hitta på, då du lär ur med drivaxlarna samt vara nogrann att få på kransen rakt.
Bak är det byte av hjullager som gäller.
Jag har aldrig bytt en tandring, men lite bökigt är det nog.
Ställ multimetern på typ 200 mV.
Och sluta tjata om att starta bilen nu..

Om du föredrar att inspektera tandringarna så kan du göra det först. Men jag misstänker att du inte riktigt vet vad du ska leta efter?
Genom att mäta växelspänningen hittade jag en givare på min bil som av någon anledning hade hamnat nån millimeter längre ifrån kransen än de andra, och det räckte för att orsaka problem.
Fram sitter ringarna på drivknutarna, och mer utsatt än bak. Ta av bromsskivan bak för att se de bakre.
Hej, jag hade ett problem körde med OBDII och fick "circtut rear right" (om jag minns rätt) och detta kan betyda att det är fel på abs-enheten men kan lagas själv med en fin steg för steg jag hittade =)
http://www.volvoforum.no/tips_triks/850-absmodul.htm
Efter detta slocknade lampan, och nu i vinter har den lyst lite oregelbundet (men har haft problem med bromsarna lite nu i vinter med beläggen ligger på, oken är sedan den är köpt -96 tror jag och rullat 43K så måste byta dem) så det funkade för mig.
Jag plockade bort denna för att titta på den och tänkte jag kunde köra utan ABS men tydligen var hastighetsmätaren kopplad till denna med så om du får för dig att köra utan den så ser du vad du kör i =)
Jag vet Volvo rekommenderar att ringarna limmas på med ett speciallim som naturligtvis endast finns att köpa genom Volvo. Anledningen till limmet är att indvika rostbildning under ringarna som i förlängningen spräckar ringen. Naturligtvis var limmet slut på den lokala Volvoverkstad då jag behövde det.... det blev att montera ringen utan att limma och det håller än.
Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]

Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]