Tjenare Benny,
Jag ska försöka besvara dina frågor så gott det går :)
1. Lackförsegling innebär att man lägger ett skydd över hela bilen efter behandlingen är gjord för att kapsla in. Det finns många olika produkter med varierande hållbarhet beroende på vilken prisklass och märke det är på lackskyddet. Man brukar också "förnya" lackskyddet inom 6-12 månader och det brukar variera även där på produkten.
Sen är det även betydligt lättare att tvätta en bil som är lackskyddad. Dock ska man inte köra genom en automattvätt då borstarna inte i längden spelar bra tillsammans med skyddet. Gärna avfettning är att undvika så länge det verkligen behövs.
2. Det är väldigt olika från person till person hur ofta man vaxar och hur väl man vill vårda sin bil. Men det handlar om att bygga "lager" för att skydda lacken. Själv vaxar jag ett par gånger varje sommar på S60:n (
http://www.garaget.org/?car=251599) som är sommarbilen just för att bygga på lager efter lager för att skydda mer och mer. Dock är det inte helt nödvändigt för gemeneman då vaxen håller länge bara man håller avfettning borta och gärna tvättar med schampo som kan användas på vaxade bilar.
Men det finns ingen tid på året du inte skulle kunna vaxa eller ska vaxa, det absolut viktigaste är att bilen är helt ren på ytan och att du står helst inomhus.
3. Ska du tvätta bilen själv så ska du ALLTID spola nerifrån och upp när du spolar av t.ex. avfettningen. Jag gör även det när jag bara ska spola av bilen med bara vanlig slang en sommardag just för att det sitter i ryggmärgen. I denna veva tar jag alltid fälgarna också - vissa tar dock fälgarna sist, vilket jag inte förstår.
När du sedan ska ta dig an schamponeringen är "två-hinks" metoden att rekommendera. En hink med bara vatten för att doppa svampen i efter att du använt den på bilen och sedan schampo och vatten i den andra hinken. Detta gör att du undviker att blanda smuts med schampot i samma hink när du doppar för att gå på bilen igen. Här gäller dock ALLTID uppifrån och ner! Du vill absolut INTE börja vid trösklar för att sedan avsluta med taket, då har du fått mycket skit dragen över lacken och det är ju inte det vi är ute efter ;)
Ett litet motto kring detta: Ju mer det skummar desto renare blir det! :)
Något jag brukar göra som kan vara lite stört är att undvika plastdetaljer tills efter du har schamponerat lacken då det samlas och sitter mycket smuts på plasten som du kan dra med dig över lacken.
OBS. Skulle du tappa svampen på backen - släng och hämta en ny!
Det finns även lite tips och tricks man kan använda sig av när man schamponerar - och det är att dela in bilen, alltså:
Du börjar med taket för att sedan gå baklucka och huv. Därefter kanske framskärmar, sedan dörrar o.s.v. Detta är för att ha kolla på var på bilen du har tvättat.
Att undvika är också att jobba i cirklar med svampen - dels är det lättare att få bort tvättrepor vid polering om man svampat vågrätt och för att undvika defekter i form av rosor o.s.v.
Sista momentet är att avtorkningen och där kan jag verkligen rekommendera:
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... -pa18803sv - många är emot skrapor, men denna är gjort i silikon vilket enligt Sonax inte repar lacken - har själv kört den på min bil utan konstigheter.
Kan även rekommendera
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... pa266371sv som suger åt sig sjukligt med vatten och lämnar inga vattenfläckar.
Tänk på att vika Water Magnet två gånger och skulle du komma åt någonstans där det blir smuts på duken så är det bara att vika om, effektivast för att kunna använda så mycket yta av duken som möjligt istället för att bara ta den i näven och dra runt.
Att köpa tvättprodukter är inte så dyrt samt att det håller värdet på bilen uppe. Min åsikt är att inte dra in på detta då det är skillnad på produkter och produkter och hur effektiva de är samt för att få ett bra resultat på bilen. Här kan man nog prata bra länge med några bärs en natt hur bra biltema kan vara o.s.v och det är så billigt. men själv håller jag mig till Sonax för då vet jag att det blir bra mycket bättre.
Nu vet jag inte vem det är du känner till som kan fixa bilen för 1000:-, men själv hade jag inte valt alternativet p.g.a att på detta området får du verkligen vad du betalar för. Sen om han är en bekant du känner och extra knäcker lite för billig peng och jobbet blir bra och du är nöjd så varför inte.
Hoppas denna vägg av text hjälper dig lite iaf! :)