PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av TRavens
#836972
jag har en b20 från 74,,, vilken generator passer till den,, det ska vara med inbyggt laddningsrelä
av Rådlös
#837020
Inbyggd laddningsregulator eller separat laddningsregulator utanför är en årsmodellfråga. När växelströmsgeneratorerna kom på 60-talet hade alla en separat regulator bredvid. (Så som likströmsgeneratorerna hade haft tidigare) I början på 80-talet började generatorer med inbyggda regulatorer komma på bilarna. I dag har alla generatorer inbyggd regulator. Monteringsmått torde inte påverkas om generatorn har inbyggd eller separat regulator. Någon funktion "bättre" eller "sämre" torde knappast finnas om man bortser ifrån att dom generatorer med separat regulator är minst 30 år gamla. Dom kan knappast anses vara i nyskick. En fabriksny generator går att köpa för en tusenlapp.
av senioren
#838092
Hej.

Om jag minns rätt så var B 20 1974 utrustade som standard med Bosch K 1 växelströmsgenerator på 35 ampere eller SEV Marschal på 35 ampere. Det fanns även 55-ampersgeneratorer som tillval, från början endast SEV Marschal men senare även Bosch. Det var slumpartat vilken av de två som satt på bilen. Båda hade separat laddningsregulator. På Bosch K 1-generatorn kan du ta bort kolhållaren och i stället sätta dit inbyggd (= påbyggd) en lite nyare kolhållare som är i en enhet med laddningsregulatorn.
Bosch sålde en monteringssats med ett par fästen för att montera växelströmsgeneratorer på de äldre Volvo som hade likström i original (B 18). Har du en 74 års modell så har den fästen för växelströmsgeneratorn i originalutförandet.
Med en inbyggd (påbyggd) regulator så slipper du ledningarna mellan generator och regulator, någon fördel i övrigt kan jag inte se med in-/påbyggd regulator. De5t var till och med så att de tidi9gaste påbyggda regulatorerna hade betydligt högre felfrekvens än de separatmonterade, troligtvis på att elektronikkomponenterna i regulatorn var för värmekänsliga och fick för dålig kylning då regulatorn var monterad på generatorn. Det problemet försvann efter inte alltför lång tid.
Det borde inte vara svårt att få tag i en passande generator. Både Bosch K 1 och SEV-Marschal i de aktuella utförandena kan man relativt enkelt byta släpringar på. Det är lagren, kolen och släpringarna som är de normala förslitningsdetaljerna hos dessa generatorer.

Hälsningar från senioren
av Arne
#838099
Originalfäste för växelströmsgenerator kom redan -67 på B18 motorn och var identiskt ända till slutet på B20 motorns tillverkning.
av TRavens
#839001
senioren skrev:Hej.

Om jag minns rätt så var B 20 1974 utrustade som standard med Bosch K 1 växelströmsgenerator på 35 ampere eller SEV Marschal på 35 ampere. Det fanns även 55-ampersgeneratorer som tillval, från början endast SEV Marschal men senare även Bosch. Det var slumpartat vilken av de två som satt på bilen. Båda hade separat laddningsregulator. På Bosch K 1-generatorn kan du ta bort kolhållaren och i stället sätta dit inbyggd (= påbyggd) en lite nyare kolhållare som är i en enhet med laddningsregulatorn.
Bosch sålde en monteringssats med ett par fästen för att montera växelströmsgeneratorer på de äldre Volvo som hade likström i original (B 18). Har du en 74 års modell så har den fästen för växelströmsgeneratorn i originalutförandet.
Med en inbyggd (påbyggd) regulator så slipper du ledningarna mellan generator och regulator, någon fördel i övrigt kan jag inte se med in-/påbyggd regulator. De5t var till och med så att de tidi9gaste påbyggda regulatorerna hade betydligt högre felfrekvens än de separatmonterade, troligtvis på att elektronikkomponenterna i regulatorn var för värmekänsliga och fick för dålig kylning då regulatorn var monterad på generatorn. Det problemet försvann efter inte alltför lång tid.
Det borde inte vara svårt att få tag i en passande generator. Både Bosch K 1 och SEV-Marschal i de aktuella utförandena kan man relativt enkelt byta släpringar på. Det är lagren, kolen och släpringarna som är de normala förslitningsdetaljerna hos dessa generatorer.

Hälsningar från senioren
jag har fått tag i en generator som är till en 740,,,
av Rådlös
#839221
Det blir nog bra. Följ dom anvisningar du har fått här. Kom ihåg att dels skall ju generatorn monteras så att man kan spänna fläktremmen med den, men det är också viktigt att alla remhjulen sitter i linje. Remmen får inte gå i någon "Z-form". Då kommer remmen att slitas ner på nolltid.
av senioren
#844511
[quote="TRavens".

jag har fått tag i en generator som är till en 740,,,[/quote]

Hej igen.
740 fanns med flera olika generatoralternativ, Bosch K1 på 55 A, Bosch N 1 på 70A, 80A, 90A och 100A. Vanligast i Sverige tror jag var K1 på 55A och näst vanligast N1 på 70A.
På din B 20-motor gissar jag att du har en vevaxelremskiva med endast ett kilremsspår. Jag har för mig att 740-generatorerna som regel har remskiva med dubbla spår. Det behövs dubbla remmar för 55A och än mer för 70A. 55A klarar sig dock med en rem om man ser till att justera remspänningen vid behov, men då bör du se till att ha den tandade remmen, som är något bredare än den släta originalremmen som B 18 hade. Osäker på hur det är på B 20. Den tandade remmen kom ursprungligen på polisens bilar, eftersom de hade 55A-generator medan standard var 35A. Den släta, lite smalare remmen, slirar lätt och måste hållas ganska hårt spänd (vilket i sin tur frestar på främre generatorlagret och vattenpumpslagringen onödigt mycket). Det är inga problem att byta mellan generatorremskiva med ett spår till sådan med två spår. Samtidigt måste du byta vevaxelns och vattenpumpens remskivor till skivor med två spår.
Jag är osäker på om undre fästet är detsamma på 740-generatorn och 140-generatorn. Jag har en diffus minnesbild av att 740 har ett längre fäste med klenare håldimension (för undre fästskruven) än vad B 20 har, men jag kan minnas fel.
Hälsningar senioren

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]