- sön 16 feb 2014, 16:13
jag har en b20 från 74,,, vilken generator passer till den,, det ska vara med inbyggt laddningsrelä
Moderator: Moderatorer
senioren skrev:Hej.jag har fått tag i en generator som är till en 740,,,
Om jag minns rätt så var B 20 1974 utrustade som standard med Bosch K 1 växelströmsgenerator på 35 ampere eller SEV Marschal på 35 ampere. Det fanns även 55-ampersgeneratorer som tillval, från början endast SEV Marschal men senare även Bosch. Det var slumpartat vilken av de två som satt på bilen. Båda hade separat laddningsregulator. På Bosch K 1-generatorn kan du ta bort kolhållaren och i stället sätta dit inbyggd (= påbyggd) en lite nyare kolhållare som är i en enhet med laddningsregulatorn.
Bosch sålde en monteringssats med ett par fästen för att montera växelströmsgeneratorer på de äldre Volvo som hade likström i original (B 18). Har du en 74 års modell så har den fästen för växelströmsgeneratorn i originalutförandet.
Med en inbyggd (påbyggd) regulator så slipper du ledningarna mellan generator och regulator, någon fördel i övrigt kan jag inte se med in-/påbyggd regulator. De5t var till och med så att de tidi9gaste påbyggda regulatorerna hade betydligt högre felfrekvens än de separatmonterade, troligtvis på att elektronikkomponenterna i regulatorn var för värmekänsliga och fick för dålig kylning då regulatorn var monterad på generatorn. Det problemet försvann efter inte alltför lång tid.
Det borde inte vara svårt att få tag i en passande generator. Både Bosch K 1 och SEV-Marschal i de aktuella utförandena kan man relativt enkelt byta släpringar på. Det är lagren, kolen och släpringarna som är de normala förslitningsdetaljerna hos dessa generatorer.
Hälsningar från senioren
Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]