Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ikväll var det kraftig dimma strax söder om Gävle när jag körde ner till Stockholm.. Jag slog på dimbakljuset en kort stund (dimman försvann efter en mil typ) sen ägnade jag resten av resan att blinka åt en hel drös bilar som jag antingen kom ikapp eller som kom ikapp mig med både dimljus fram och bak tända.. (och självklart halvljus också). Alltså betydligt fler än det vanliga klientelet dimljusterrorister..
Droopy skrev:Slickandes i bakarslet några kilometer slog jag till sist på backkameran som samtidigt tänder upp en hel ljusramp på taket, då fattade han vinken och släppte efter.
Åh.. jag vill också ha en ljusramp bak jag kan tända i sånna lägen! :D
Problemet är väl att folk inte förstår bättre, därav många som kör glömmer att sätta på eller stänga av dimljus eller ett helt framljus eller inte blinkar när de svänger någonstans vilket man observerat eftersom man legat bakom i tre kilometer i centrum med mera. Ibland blir man förvånad över att vissa tom klarar av att framföra ett fordon som knappt kan ta sig själva in eller ut ur fordonet. "Vi" här på forumet som exempel är kanske lite mer "vakna" än vissa andra och andra kanske stör sig på oss när vi är ute och åker för att vi kanske kör mer "korrekt" eller något åt det hållet. Tyvärr ser jag ingen förbättring på virrpannefronten i framtiden. :/

PS: Imorgon är det fredag och då lär en o annan grogg hällas upp, alltså "in i dimman". (BE)
av umekille
kompis hade råkat sätta 10w lampor på baklyset
på besiktningen fick han en 2-a på för starkt baklyse
då besiktningsmannen sa att i kombination med bromsljuset
så syns det sämre då du bromsar.
Igår då jag var på väg hem från jobbet så var det en idiot i vad jag tyckte såg ut som en Audi av SUV-modell som körde i bilkö och hade sina jävla dimbakljus igång. Även om jag låg några bilar bakom så tyckte jag de var jävligt irriterande. Värst var det då man kom i några backar och den sedan dök upp så trodde man det var någon som bromsade där framme.
Användarvisningsbild
av Perc
umekille skrev:kompis hade råkat sätta 10w lampor på baklyset
på besiktningen fick han en 2-a på för starkt baklyse
då besiktningsmannen sa att i kombination med bromsljuset
så syns det sämre då du bromsar.
Låter som ett vettigt skäl.
Idag var det riktigt dimmigt ute på Bjärehalvön. Uppskattade att ca 5 % av bilarna hade dimbakljuset på och i dessa procent är en polisbil som var på väg in i Torekov inräknat. :/ Väl i Ängelholm där det knappt var dimmigt körde det runt några bilar med dimbakljuset på. Suck! Ett plus är att för första gången på riktigt länge så såg jag en lastbil med dimbakljuset tänt och det är mycket sällan det händer vad jag vet.

Det där med knappar är väl svårt för de flesta helt enkelt och säkerhet, vad är det undrar de kanske med.?...
lennarte skrev:På min 745-a går det inte att tände dimbakljusen om inte dimljusen fram är tända. Dimljusen fram går bara att tända när halvljuset är släkt (alltså i p-ljus läge). Det gör att man använder bara dimljuset när det är dålig skikt, så fort sikten blir bättre tänder man ju halvljuset igen och då slocknar dimljusen både bak och fram. Detta är original efter dom lagar som gällde i Sverige då (1988) som försvann när trafikreglerna skulle EU-harmoniseras i början på -90 talet

Mvh
Lennart
Hade en Volvo 340 en gång i tiden och där slocknade dimbakljuset om man slog på helljuset. Kan man köra med helljus behövs sannolikt inget dimljus vare sig bak eller fram.
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]