Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ank9
Om nu locket är det som spökar. Finns det någon vettig förklaring i så fall till varför det funkar i början men inte när bilen har varit igång ett tag?
Användarvisningsbild
av Caffis
Då får man well säga grattis. Sitter det någon slang o sil på sug sidan i tanken? kommer inte i håg vad det var för modell 140?men det var ett lurigt fel när man svängde hårt i en kurva så sörpla den luft(spricka i sugslangen) men när den stog på garage golvet gick den kanon fint Hadde en polo ett tag som höll på trixa likadant. fick soppa i bland,blåste rent stanna Blåste rent stanna osv satte extra filter "stanna" inget lort i filtret ???Dän med halva bakpartiet slet bort tanken Vad hittar jag ???en dö grävling ......Nä men massor av långa svarta strimmlor :shock: Efter långa funderingar och huvudbry in med handen och kännde jo då rakbladsvassa kanter mellan tankröret o tanken Stoppade ner en gummi slang och drog tillbaks VIPPS hade jag gort en svart strimmla. Åkte ned och köpte ett låsbart tangklock sen gick den!! :wink:

Varför köpa soppa när man kan suga ut grannens. :oops:
av ank9
...nu har jag varit ute och kört i drygt en och en halv timme utan att det har varit minsta antydan till problemen som jag har beskrivit tidigare i tråden. Bilen har varit precis som vanligt. Frågan är: Kan man nu lita på att den kommer vara likadan imorgon igen? Knappast va?
Det enda jag har gjort sen i måndags då jag kollade reläet vid expansionskärlet var att jag på ett ställe, på samma relä, la på lite extra lödtenn. Kanske det var det som behövdes?

Jag blir tokig... Känns lite osäkert att bara gissa att det var det som var problemet.
av ank9
Vad är förresten den korrekta benämningen på detta relä? Kanske kan vara bra att investera i ett nytt?
Användarvisningsbild
av Caffis
Tja vem vet?? Jag tror att om du håller rent i alla kontakter och anslutningar och gör sed vanilg servise så går den.Jobbar kompisens 245 srula lika dant för ett tag sen jag gav honnom samma råd nu går den som alldrig förr oxid i en säkrings hållare bara. Men snåla inte köp riktiga bitar så fungkar det, så slipper du bli irriterad o föbannad. :P
Användarvisningsbild
av Jocke S.
ank9 skrev:Vad är förresten den korrekta benämningen på detta relä? Kanske kan vara bra att investera i ett nytt?
Radioavstörningsrelä!
av ank9
Tack till er som har svarat mig i denna tråd!

Jag har idag kört bilen rätt mycket och inte en enda gång har motorn dött. Den har t.o.m kännts stabilare på tomgång än tidigare.
Den enda egentliga åtgärd jag har gjort är att fräscha upp en lödning i reläet, så jag anser nu att felet är hittat och avhjälpt.

Tack än en gång!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Håller tummarna!

Det värsta som finns är när man bara har tittat lite lätt på kablar mm, och bilen "lagar sig själv"...
av ank9
Bilen har gått som en klocka idag igen och dessutom har den gått ganska mycket både i stan och på landsväg! Skall låta den gå ett någon vecka till med dett "omlödda" reläet och fortsätter den gå bra så byter jag nog ut det reläet mot ett nytt och fräscht!

Bilen har gått ca 30 000 mil så jag dyker nog upp snart igen med något nytt smaskigt problem...
XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?