Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GT-mannen
Hittade ett litet språktest där man ska gissa på ord om dom är skånska eller danska.

http://www.expressen.se/kvp/testa-dig-a ... er-skanskt

http://www.expressen.se/kvp/del-2-vet-d ... ler-danska

Testade själv och fick 11 rätt av 12 på det första och 12 rätt av 13 på det andra. Kan nog bero på att jag har ganska gott om skåningar i släkten.

/Håkan
av timebandit
Nexus skrev:vad är skillnaden? för mig är skånska och danska samma oljud :wink:
Kan bara instämma! :-)
Brukar skoja och be våran skånska tjejkompis att prata engelska istället så man kan förstå, haha...
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
VAD! dissar ni den fina skånska dialekten!
få se nu här: en nollåtta som utryckt sej , en göteborgare som har en väldigt lätt dialekt att förstå eller hur!
o sen till sist en södermanalännig! var f-n ligger södermanland!

OBS allt bara skoj! hau nu ein brau dau pågar!

/olof
av PTV
Det blir lätt så hos somliga när de lätt känner sig utanför och malplacerade pga att ingen orkar höra deras rikssvenska mer än någon minut.Stockholmaren är det allt lite synd om som vareviga dag försöker förstå varför man placerade huvudstaden i fel ände av Sverige och på fel sida ... LOL / Göingebo. :D
Användarvisningsbild
av Allinug
Ajaj, det gick inte så bra för mig. Bara 9 rätt :oops: . Jag borde ju fått alla rätt tycker jag, eftersom min far är skåning.
Men när man varit i Skåne på besök hos släkten, så använder de faktiskt danska ord också i skånskan så det är inte alltid så lätt att veta vad som är skånska och vad som är danska. Ett par av orden som enligt testsvaren var danska används ju också i svenskan. Jag skyller mitt dåliga resultat på det. :D
av timebandit
Haha, alltid roligt med diskussioner angående dialekter :-D
Den riktiga skånskan/danskan är riktigt jäkla svår ibland :-)

Däremot tycker jag värmländska och norrländska är helt underbara även om dem också har en del konstiga ord/uttal :-D

Ja, stockholmaren är nog snäppet värre än skåningen :-P
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag tycker dialekter är jättespännande. Min mor är ångermanländska så jag har haft förmånen att få ta del av speciella ord och sätt att uttrycka sig på från både norr och söder. I Norrland finns ju bondska, som är väldigt speciellt.

Jag minns en gång när vi var på bilresa i Norrland när jag var barn. Vi hade åkt fel och var till slut tvungna att fråga lokalbefolkningen om vägen. Min mor sa till min far att han måste tala tydligt så att de skulle förstå vad han sa, eftersom vissa i Norrland har svårt att förstå skånska. Det han gjorde då var att prata extra tydlig skånska, alltså med mer skånsk dialekt än vad han brukar göra. Lokalbefolkningen såg ut som levande frågetecken och farsan försökte igen, med ännu tydligare dialekt, utan framgång. Morsan blev sur och undrade varför han pratade sin värsta skånska när han var i Norrland, när han vanligtvis inte brukar ha så kraftig dialekt. När hon tog över och frågade om vägen, på "norrländska", så gick det mycket bättre.

Småländska tycker jag kan vara svårt att förstå, speciellt varianter där talaren "sväljer"ordsluten.
Användarvisningsbild
av A80TD
7/12
10/12

Gissade vilt på del 1. Jag kunde kanske 2 ord :shock: Del 2 var lite lättare.

Det pratas om att adaptiva farthållaren anv&[…]

Ingen bromsvätska

Har du provat lossa rören vid huvudcylindern[…]

Problem bromsar (luftning)

Volvo s60 2001 2,4t (200hk) Bytt till nya ok ba[…]

installera dragkrok

Hej, Funderar på installation av dragkrok p[…]