Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
MartinS skrev:Mina svärföräldrar köpte en fabriksnya Skoda för två år sedan, den hade inget automatiskt halvljus. Något de haft på alla bilar de ägt de senaste 30 åren.
Den har säkert automatiskt varselljus (DRL) precis som de flesta andra bilmodeller sedan 2010 eller så. Halvljuset får man tända själv. Alla moderna "varselljusbilar" har idiotiskt nog inte sensor som tänder halvljuset då det skymmer.

Jag bor något kvarter från en liten begbilshandlare, en äkta "hederlige harry" med några bilar på en parkering och en barack med kontoret i. Han hade en S70 ståendes där. På lappen som hängde från spegeln stod det "sähköherkut", finsk bilhandlarslang som man använde på 80/90-talen när det började komma välutrustade sedaner från Japan. Rakt översatt betyder det "elektriska delikatesser" och det låter dumt på svenska, jag vet.

Men ändå. Den S70in var det snikigaste jag nånsin sett. Stolar i tyg. T.o.m dörrsidorna hade tyg istället för fejkskinnet som dom brukar ha. Manuell ventilation utan AC. Volvos original 1-DIN med bandspelare. Plåtfälgar. Osv. Men jovisst, elhissar hade den ju för man fick ju inte S70 utan.

Och sen finns det ju stolpskott också som säljer en bil utan att ens nämna om den har diesel- eller bensinmotor. Eller folk som inte klarar av att ta en skarp bild i bra ljus där HELA bilen syns. Eller mitt favorit-hatobjekt, att inte skriva ut sitt namn i annonsen när man säljer något på nätet. Hur svårt kan det vara? Vi har samma sjukdom här, findit.fi som är en blocketkopia. Folk skriver förnamn, eller typ "volvo" osv i namnfältet. På nettiauto.com där man tvingas uppge sitt namn redan då man registrerar sig på sidan är det inga problem alls att skylta med namnet.
av raks
En sak jag retar mig på är när någon skriver att bilen enbart är handtvättad (av nuvarande ägare) - hur alla tidigare ägare tvättat bilen spelar kanske ingen roll? Samma sak med att bilen inte är vinterkörd (av nuvarande ägaren)... det är typ endast relevant om man köper den från den första ägaren.
Användarvisningsbild
av crumpets
Nexus skrev:Något jag stör mig enormt på är alla som skriver FULLUTRUSTADE. Ta tex en V70 R AWD 04-07.
Om den saknar taklucka, telefon, backsensorer, RTI, mm anser jag den INTE vara fullutrustad utan snik utrustad. Vet man inte vad som fanns i utrustningsväg är det bättre inte skriva något!!
Det där stör jag mig också extremt på... Folk verkar ju tro att bara den har skinnklädsel och stora hjul så är den fullutrustad... Välutrustad kan jag köpa att man skriver om en bil med lite extra lulllull, men ska inte FULL-ustrustad betyda ALLT i utrustningslistan?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag skulle vilja påstå att det inte finns några fullutrustade bilar. Även om en på hundratusen bilar har kryssat så mycket det går så är det ändå vissa val som inte går att kombinera. Ta t.ex. barnkuddar i baksätet går ju inte att kombinera med stolsvärme.

Har ni någonsin sett en normal bil, live eller på annons som har ALLT? Jag har inte gjort det..

Ordet fullutrustad borde censureras av blocket kontrollen :)

Välutrustad är ett bra ord!
Användarvisningsbild
av bem
Privatpersoners annonser må vara en sak att man inte får med väsentliga saker som kan vara av värde för en köpare men när företag rabblar upp alla saker som ingår i utrustningspaketen och blandar det med annat som bilen utrustats med så man inte riktigt kan urskilja vad bilen har för utrustningspaket tycker jag är lite svårt som potentiell köpare. Som köpare vill jag gärna se t ex "Momentum innehållande ..., Business innehållande..., osv så man enkelt ser vad paketet innehåller (för just den årsmodellen). Men det kanske inte är lätt för ens Volvohandlarna att hålla reda på vad olika paket innehåller olika årgångar på olika Volvo modeller.

Ibland är heller inte "paketen" lika hos Volvo t ex i Klimatpaketet för en MY14 i "Business" (åtminstone för V70 Momentum) ingick ej rattvärme vilket det gör i fulla Klimatpaketet. Således lätt att luras tro att rattvärme ingår i en MY14 Volvo som har Klimatpaket men det är inte säkert det gör om det är en "Business" utrustad med klimatpaket. Vet ej om det är på lagerbilar som återförsäljaren köpt in själva att sälja det kan bli sådana avvikelser. Små detaljer men som kan vara intressanta för en nybils- lika väl som en begagnatköpare senare att veta.

Ibland ser man också annonser av handlare på Volvo dieselbilar att inget står om tidur finns till värmaren, det vill man ju garanterat veta som köpare (i alla fall jag skulle vilja veta det redan i annonsen).

/Bo
Användarvisningsbild
av SvenB
Men om du köper en ny, eller nästan ny, Volvo så finns ju en lista som säljaren kan ta fram ur datorn på vad som finns i bilen. Jag begärde det när jag köpte denna lite mer utrustade bil. Den listan har 76 olika utrusningdetaljer med benämningar som "Std","Övrigt" för det som ingår i ett utrusningspaket sam "Tillval fr, fabrik" för det som beställts vid orderskrivandet.
Användarvisningsbild
av Nexus
Gotlandsbästa skrev:
Reagerade på en sak till i den annonsen. Det står att det är en my04, men registreringsnumret börjar på T. Inte många bilar från 2004 gör det. & hos transportstyrelsen står det att det är fordonsår 2004. Men det står oxå "I trafik första gången i Sverige: 2002-10-29"

Hur bär dem sig åt??? ?:-/
Fick svar från killen angående 5 ägare på bilen:
Det är bara en privat person sen -04 resten är volvo själva och bilfirma.
Öhhhhh säger jag ??:-/
Användarvisningsbild
av SvenB
Nexus skrev: Fick svar från killen angående 5 ägare på bilen:
Jag förstår inte varför, Öhhh? Det är väl inte omöjligt. Se bara på den V40 My 13 som crumpets är intresserad av, där är det 6 ägare, men bara en privat förutom Volvo och en bilfirma. Jag tror att det blir vanligare att bilar flyttas mellan anläggningarna hos det större bilfirmorna, och då "byter ägare" utan att egentligen göra det. :)
Användarvisningsbild
av Nexus
Men ha påstår ju det var 1 ägare före honom. Sen vet jag att den bilen såldes för under 100000 på bilfirma i november. Han vill bara tjäna pengar på den. Har nära på stenkoll på vilka R awd som legat på blocket då jag en dag ska köpa en sådan.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Nexus skrev:
Gotlandsbästa skrev:
Reagerade på en sak till i den annonsen. Det står att det är en my04, men registreringsnumret börjar på T. Inte många bilar från 2004 gör det. & hos transportstyrelsen står det att det är fordonsår 2004. Men det står oxå "I trafik första gången i Sverige: 2002-10-29"

Hur bär dem sig åt??? ?:-/
Fick svar från killen angående 5 ägare på bilen:
Ser inte hur en 2002 kan bli en 2004 fast med ett regg från 2002. (I)
Konstigt om bilhandlarna inte har råd att ha egna bilar, utan måste vänta på sin tur att få en viss bil ?:-/
Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]