NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Håller med Andreas om att det luktar oseriös firma som lockar med extra 3 månaders garanti när KKL gäller i 6 månader. 24mån/2000mil är bättre, men det sätter ju sig ofta negativt på bilpriset.

Nu är det ju inte alla firmor som följer KKL heller och skiter i kunden. Jag skulle försöka pruta bort garantin och hänvisa till KKL. I slutändan finns ändå maskin/elektronik försäkring att förlita sig till.

Kolla om företaget finns med på denna lista http://www.radron.se/svarta-listan/?ind ... google-map

(vet inte om den är aktuell, tyckte det var få företag där, eller rentav tecken på allmän förbättring? )
andreas_lofgren skrev: De här tremånaders garantierna och "trafiksäkerhetsgarantierna" används vanligen som argument av oseriösa handlare att de inte har mer ansvar än så. I själva verket är det som SvenB säger 6 månader - ALLTID, du kan inte hänvisa till en garanti som är sämre. Dock så kan du förstås inte reklamera om felet är att anse som normalt slitage vid ålder/mi/pris.
När jag jobbade på länets största aukt gm/fiat-återförsäljare blev vi faktiskt aldrig ens informerade om KKL. Vi blev uppmanade att säga åt kunderna att det var trafiksäkerhetsgaranti m.m. enligt någon branschstandard. Det var ett i övrigt stort företag med närvaro på många orter och inte någon lurig liten småhandlare, så jag tror att det faktiskt ofta beror på förvirring i branschen. Det måste inte vara en oseriös firma.
(Fast förvisso kan väl kunskapsbrist om såna här saker faktiskt tyckas vara väldigt oseriöst, och jag är förvånad att vi aldrig fick höra om det...)
crumpets skrev:
andreas_lofgren skrev: De här tremånaders garantierna och "trafiksäkerhetsgarantierna" används vanligen som argument av oseriösa handlare att de inte har mer ansvar än så. I själva verket är det som SvenB säger 6 månader - ALLTID, du kan inte hänvisa till en garanti som är sämre. Dock så kan du förstås inte reklamera om felet är att anse som normalt slitage vid ålder/mi/pris.
När jag jobbade på länets största aukt gm/fiat-återförsäljare blev vi faktiskt aldrig ens informerade om KKL. Vi blev uppmanade att säga åt kunderna att det var trafiksäkerhetsgaranti m.m. enligt någon branschstandard. Det var ett i övrigt stort företag med närvaro på många orter och inte någon lurig liten småhandlare, så jag tror att det faktiskt ofta beror på förvirring i branschen. Det måste inte vara en oseriös firma.
(Fast förvisso kan väl kunskapsbrist om såna här saker faktiskt tyckas vara väldigt oseriöst, och jag är förvånad att vi aldrig fick höra om det...)
Är det några år sedan? Reglerna har skärpts upp på senare tid. (Vet inte exakt när men för ett par år sedan tror jag)
1 juli 2002 tillkom en förbättring av konsumentens ställning. Nämligen att om ett fel dyker upp inom de första sex månaderna efter att varan avlämnats anses ha funnits redan vid avlämnandet. Detta om inte annat skulle bevisas eller om det skulle vara oförenligt med varans eller felets art.

Notera att köparen alltid är tvungen att bevisa att det faktiskt finns ett köprättsligt fel på varan. Det räcker inte med att bara påstå det.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]