Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
Lyssnade på radion där folk fick ringa in o berätta vad som irriterar dem i trafiken.
En tradarchaffis var mäkta irriterad på folk som hade dimbakljusen påslagna fast
det slutat vara dålig sikt eller dem fått bilar som åkt upp dem bakifrån.
Håller med där då dagens dimbakljus kan vara bländande och störande för den bakomvarande.
Det sägs det inget om när farbror polisen skall moralpredika om olagliga ljuskombinationer utan
det är bara bilens framsida man pratar om.
Jag tycker att folk använder dem bakre dimljusen för lite. Här på Gotland är man glad om dem har lyset på, men håller med om att dem kan vara bländande i klar sikt.
Jag hatar verkligen dimbakljus. Dimma I Göteborg idag. Många som kör med dimbakljus för länge. Tycker det är irriterade och bländande.
Det är en överträdelse precis som att åka för fort eller andra trafikbrott.
Dem dimbakljus som verkligen stör brukar jag helljusblinka på, en del fattar å stänger av ljuset.
Jag har nog sett dimbakljus tända kanske 2 gånger på vägarna nånsin. Har aldrig reagerat över att de skulle vara något starka. Kanske inte är något jätteproblem i Stockholm. Eller Värmland...
Det är sällan man behöver använda dom, men när de behövs är de viktiga. Men allt för många glömmer ju stänga av dom i tid, man behöver inte ha dom tända om det ligger en bil bakom.
Jag har lallafall för mig att man SKA stänga av dimbakljuset när en bil kommer upp bakom.
Rätta mig om jag har fel.
Ja, dimbakljusen skall stängas av när man får någon bakom sig som man ser. Vissa dimljus är riktigt starka och faktiskt bländar i dimma också.

Dimbakljus

Dimbakljuset (en mycket starkt röd lampa) används för att bakomvarande fordon ska se dig tydligt då sikten är kraftigt försämrad. Dimbakljuset är bländande, så det ska släckas så fort du bedömer att bakomvarande fordon har sett dig.

Från transportstyrelsen

Du får använda dimBAKljus om sikten är kraftigt nedsatt, men inte så att bakom- varande förare bländas
Jag använder dimbakljuset mycket restriktivt. Jag har till exempel inte använt det alls på nuvarande bil.
Använder inte heller Dimbakljuset. Kör oftast på hyfsade vägar och dimman är sällan så tätt att det faktiskt behövs.
Precis som när snön kommer, då blir alla nervösa och kan knappt framföra sitt fordon. Samma vid dimma fast det blir hybris på att tända dimljus trots att det inte behövs... :-D
Jag använder mitt dimbakljus mest till att blinka åt folk som bländar mig med sina dimljus! :D
Men när det är kraftig yrsnö på vägen, kraftigt regn eller dimma drar jag också igång det.. brukar tänka lite på hur pass bra eller dåligt jag ser bilen framför mig och om jag tycker att jag inte skulle vilja bli sedd så dåligt så slår jag igång mitt dimbakljus. För det mesta kommer jag ihåg att slå av det när det blir bättre sikt, men det är klart att man missat det och kört nån mil med det igång i onödan.
Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]