- fre 14 feb 2014, 22:02
#836348
p210:
Jag har inget att säga emot de övriga siffrorna.. men inte en chans att bränsleförbrukningen minskar med 25-50% de första 10-15km!
Isåfall visar färddatorn enormt fel under den här sträckan..
Plus att redan efter 5km lugn körning så är bilen lika varm som den var vid start efter 30 minuters förvärmare i -4 grader.
Skillnaden i förbrukning på färddatorn den sträckan är normalt på mellan 1-1,5l/100km som mest. Under 5km är det alltså ca 0,05-0,075l.
Min bil skulle behöva ha en ökad förbrukning på minst 200% under de första 5km med kall motor för att det skulle göra så stor skillnad på 10-15km.. det har den inte.
Efter 5km är motorns temperatur så nästan ikapp och skillnaderna i förbrukning måste vara minimala.
Dina siffror låter lite som "försäljningssiffror" från tillverkare av värmare.
Jag har inget att säga emot de övriga siffrorna.. men inte en chans att bränsleförbrukningen minskar med 25-50% de första 10-15km!
Isåfall visar färddatorn enormt fel under den här sträckan..
Plus att redan efter 5km lugn körning så är bilen lika varm som den var vid start efter 30 minuters förvärmare i -4 grader.
Skillnaden i förbrukning på färddatorn den sträckan är normalt på mellan 1-1,5l/100km som mest. Under 5km är det alltså ca 0,05-0,075l.
Min bil skulle behöva ha en ökad förbrukning på minst 200% under de första 5km med kall motor för att det skulle göra så stor skillnad på 10-15km.. det har den inte.
Efter 5km är motorns temperatur så nästan ikapp och skillnaderna i förbrukning måste vara minimala.
Dina siffror låter lite som "försäljningssiffror" från tillverkare av värmare.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13