Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#836348
p210:
Jag har inget att säga emot de övriga siffrorna.. men inte en chans att bränsleförbrukningen minskar med 25-50% de första 10-15km!
Isåfall visar färddatorn enormt fel under den här sträckan..
Plus att redan efter 5km lugn körning så är bilen lika varm som den var vid start efter 30 minuters förvärmare i -4 grader.
Skillnaden i förbrukning på färddatorn den sträckan är normalt på mellan 1-1,5l/100km som mest. Under 5km är det alltså ca 0,05-0,075l.

Min bil skulle behöva ha en ökad förbrukning på minst 200% under de första 5km med kall motor för att det skulle göra så stor skillnad på 10-15km.. det har den inte.

Efter 5km är motorns temperatur så nästan ikapp och skillnaderna i förbrukning måste vara minimala.

Dina siffror låter lite som "försäljningssiffror" från tillverkare av värmare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#836358
P210 skrev:I parkeringsvärmaren "brinner" dieseln under optimala förhållanden vilket gör att den inte har samma utsläppnivåer av varken HC (kolväten som är ofullständigt förbränt bränsle), eller CO (kolmonoxid, som bildas när syret inte räcker till under förbränningen)
samt NOx (kväveoxider som bildas vid all förbränning vid hög temperatur).
Det där stämmer ju inte alls. Startar man motorn i ett garage märks det ju inte alls. Startar värmaren i samma garage så vräker den ju ut oförbrända kolväten HC, det är ju så mycket oförbränt kolväte att det fastnar i kläderna och man luktar som en inrökt böckling hela dagen.

Samma sak när man kör, jag hatar all oförbränd HC värmaren vräker ut, stannar man vid ett rödljus så stiger ju dieselröken från värmaren upp och kommer in i kupen.

Det känns som motsatsen, att värmaren jobbar under under maximalt anti-optimala förhållanden vad gäller HC. Däremot har den lägre NOx eftersom tryck och temp i värmaren är så låga.
P210 skrev:.......När det gäller utsläppen av CO2 har man dock inte kunnat påvisa några påtagliga skillnader......


....... En förvärmd motor minskar bränsleförbrukningen med 25-50 % de första 10-15 km. Det betyder en bränslebesparing på upp till 0,4 liter per starttillfälle, beroende på bilmodell, motorstorlek och väder- och temperaturförhållanden.....
Något stämmer inte alls i detta, CO2 är direkt proportionellt mot mängden förbränt bränsle, den kan inte vara oförändrad om förbrukningen gått ned 25 - 50 %

Känns som man mixat bensin och dieselmotorer här, på en bensinare sparar man 25-50 % bensin och CO2 i samma 25 - 50 % pga att bensinaren måste gå så mycket fetare innan den är varm. En modern diesel behöver bara extra bränsle i startögonblicket, det ger rökpuffen vid kallstart, bensinaren däremot ända tills den är varm.

Det som står om NOx hänger inte heller ihop, NOx bildas vid hög temp och högt tryck, en diesel producerar alltså nästan all NOx när motorn är varm och man trycker gasen i botten /(Polestar trimmar du motorn och gasar fullt skenar NOx) , det är då det verkligen blir högt tryck/temp i cylindrarna. På tomgång går ju en diesel med ganska lågt temp/tryck. Du kan inte minska NOx genom att värma upp motorn, det är tvärs om...........
Användarvisningsbild
av Momentum
#836411
Det är ingen Volvo diesel men............

7% fewer particulate-matter emissions compared to the 75-degree “normal ambient” start and 66% fewer PMs versus the 40-degree “winter” start;
29% reduction in carbon monoxide during winter conditions, and a 62% reduction during normal ambient conditions;
40% fewer NOx emissions; and fewer particulates sent to the filter, which extends the time between required cleanings and saves maintenance money.


http://www.truckinginfo.com/channel/pro ... -says.aspx
Användarvisningsbild
av joel80
#836423
Men det står ju inte under vilken tid/sträcka det där gäller.. gissar att det bara är precis vid start.. efter nån minut är temperaturen i motorn högre och siffrorna ändras...
Användarvisningsbild
av Momentum
#836494
joel80 skrev:Men det står ju inte under vilken tid/sträcka det där gäller.. gissar att det bara är precis vid start.. efter nån minut är temperaturen i motorn högre och siffrorna ändras...
Tror du att man utför den här testen lite sådär randomspontant?

Testen är 1200 sekunder utförd enl 40 CFR Part 86, Subpart N - Emission Regulations for New Otto-Cycle and Diesel Heavy-Duty Engines; Gaseous and Particulate Exhaust Test Procedures

Du kan dels läsa allt om 40 CFR Part 86, Subpart N

http://www.law.cornell.edu/cfr/text/40/ ... /subpart-N

Samt lite om själv den specifika testen
http://www.dpfservicetechnician.com/doc ... report.pdf
    Användarvisningsbild
    av joel80
    #836502
    Har jag sagt att jag tror det är random??? Du skriver ut ett test om hur mycket mer det släpper ut men inte under vilka tider/sträcka siffrorna gäller för. Det blir ju rätt meningslöst om man inte har ett tidsspann.. jag ville ju bara veta mer.

    Tack i allafall för mer specifik info.. 20 minuter är rätt länge, så det verkar ju ha rätt stor betydelse med förvärmning ändå. Kollar man på graferna verkar det som att de 6-7 första minutrarna med kall motor är det som "avgör".
    Bilagor
    Screenshot 2014-02-15 13.43.46.png
    Screenshot 2014-02-15 13.43.46.png (305.17 KiB) Visad 499 gånger
    Användarvisningsbild
    av Momentum
    #836568
    Genom att Googla på "preheating diesel engine webasto test" så får jag som nr 6 upp
    Independent Lab Test Results: Pre-Heating Diesel Engines with a ...
    http://www.dpfservicetechnician.com/... ... .‎Översätt den här sidan
    Independent Lab Test Results: Pre-Heating Diesel Engines with a Webasto Heater and the Effects on PM Emissions & DPF Performance ...
    Så det är inte svårt att hitta fakta
    Användarvisningsbild
    av apersson850
    #837666
    Idag körde jag utan vare sig förvärming innan start eller extravärmare under körning. Enda skillnaden var att det tog märkbart längre sträcka innan det började bli varmt och gott i bilen. Förbrukning 7,3 l/100 km, så det är i samma klass som de tidigare körningarna. +1°C ute.

    Sammanställning så här långt:
    Ej förvärmning, extravärmare på, +2°C: 7,3 l/100 km
    Förvärmning, extravärmare på, 0°C: 7,5 l/100 km
    Förvärmning, extravärmare på, +2°C: 7,2 l/100 km
    Ej förvärmning, extravärme av, +1°C: 7,3 l/100 km
    Ej förvärmning, extravärmare på, +4°C: 7,4 l/100 km
    Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
    Användarvisningsbild
    av joel80
    #837685
    Som tidigare konstaterat så syns ju inte värmarens förbrukning på färddatorns siffror.. så de riktiga siffrorna med autovärmare är troligen en bit högre, om den gått igång under resan.. vilken den troligen gjort eftersom du fick värme snabbare. :)
    Användarvisningsbild
    av VolvoB20
    #837729
    Momentum skrev:Genom att Googla på "preheating diesel engine webasto test" så får jag som nr 6 upp
    Independent Lab Test Results: Pre-Heating Diesel Engines with a ...
    http://www.dpfservicetechnician.com/... ... .‎Översätt den här sidan
    Independent Lab Test Results: Pre-Heating Diesel Engines with a Webasto Heater and the Effects on PM Emissions & DPF Performance ...
    Så det är inte svårt att hitta fakta
    Intressant, inte en tillverkarna av värmare själva kan visa på att man sparar något bränsle genom att köra värmaren på en diesel. Såg att det var motsatsen på bensinarna.

    Kan någon förklara varför NOx är högre innan motorn är varm ? NOx bilads ju vid högt tryck/temp och motortillverkarna gör ju allt för att få ned NOx genom att tex sänka komp och sätta kylare på EGRen för att ytterligare sänka tempen. Varför skenar NOx då motorn är kall ? Nyfiken.
    Service Subaru XV

    Det är också en tanke.... Vi får […]

    Blev 15mm bak, blev kaxig och köpte 20mm till[…]

    Är det någon som kan beskriva exakt var[…]

    HVO 100

    och varför kör ni ens på HVO 100?[…]