http://www.ctek.se/Archive/ProductManua ... LAR_SV.pdf , detta är vad C-tek rekommenderar = direkt till batteriet 8) Så visa gärna var du fått din info ifrån Sven.
Jag är ju inte påläst om monitor funktionen, men kan absolut inte förstå hur det skulle kunna skilja i potential mellan en jordpunkt och batteriets minuspol. Kan du mäta en spänningsskillnad mellan din jordpunkt och minuspolen, knappast, gör du det har du jordfel.
Enda gången man skall föredra anslutning mot chassit är när man laddar med startkablar från annan bil ,eller fjädrande polklämmor från laddare, detta för att undvika gnistbildning vid batteriet. Det är ju batteriet som skall ha strömmen och det gör man bäst kortaste vägen vid fast installation, typ C-tek kabeln med kabelskor.
Edit: Bilden visar direkt till batteriet, men texten anger en bit bort i chassiet :roll: Jaja, det finns nog många visor om detta. Jag förespråkar dock direkt till batteriet.
Edit#2 . Det jag fått fram om BMS är att det troligen sitter en sensor som mäter ström som går in/ut ur batteriet (typ liknande tångamperemeter) och om den sitter mellan jordkabeln och batteriets minuspol så blir nog BMS lurat om minus från laddaren sitter i batteriet då laddströmmen i så fall inte passerar sensorn. Rätt skall förstås vara rätt: Om så är fallet skall minus anslutas till chassit, oavsett vad som stod i manualen jag refererade till.
Hmm, om man då vill byta batteri måste väl systemet nollas/kalibreras?