NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
http://www.ctek.se/Archive/ProductManua ... LAR_SV.pdf , detta är vad C-tek rekommenderar = direkt till batteriet 8) Så visa gärna var du fått din info ifrån Sven.

Jag är ju inte påläst om monitor funktionen, men kan absolut inte förstå hur det skulle kunna skilja i potential mellan en jordpunkt och batteriets minuspol. Kan du mäta en spänningsskillnad mellan din jordpunkt och minuspolen, knappast, gör du det har du jordfel.

Enda gången man skall föredra anslutning mot chassit är när man laddar med startkablar från annan bil ,eller fjädrande polklämmor från laddare, detta för att undvika gnistbildning vid batteriet. Det är ju batteriet som skall ha strömmen och det gör man bäst kortaste vägen vid fast installation, typ C-tek kabeln med kabelskor.

Edit: Bilden visar direkt till batteriet, men texten anger en bit bort i chassiet :roll: Jaja, det finns nog många visor om detta. Jag förespråkar dock direkt till batteriet.

Edit#2 . Det jag fått fram om BMS är att det troligen sitter en sensor som mäter ström som går in/ut ur batteriet (typ liknande tångamperemeter) och om den sitter mellan jordkabeln och batteriets minuspol så blir nog BMS lurat om minus från laddaren sitter i batteriet då laddströmmen i så fall inte passerar sensorn. Rätt skall förstås vara rätt: Om så är fallet skall minus anslutas till chassit, oavsett vad som stod i manualen jag refererade till.

Hmm, om man då vill byta batteri måste väl systemet nollas/kalibreras?
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja jag har de xenon som bilen var utrustad med vid leverans.
av nixxz
Hej igen.

Hur ofta bör man ladda med ctek laddaren? Tar batteriet skada om man gör det för ofta?

Sedan undrar jag om man på något vis kan se vilken mjulvare version man har?
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej, vad jag förstår är det ingen risk att överladda batteriet eftersom Ctek är en "intelligent" laddare. Men du behöver inte överdriva. Tänk efter på detta att du kör bilen lika länge som du kört värmaren. Om du fler gånger i rad på en vecka underskrider värmartiden, så bör du kanska ladda.
av nixxz
Tack!

Sedan undrar jag vad ni tycker man ska göra för facelift,
Vad tycker ni? Som ger mest för pengar/utseende och som jag själv kan fixa.? Tacksam för alla förslag.
Användarvisningsbild
av SvenB
Eftersom jag uppfattar att du har en My-11 finns ingen facelift att göra. Men däremot styling. Men det är helt efter tycke och smak. Om du bara har orginal 15 tums hjul, kanske lite fräschare fälgar är något att börja med. Men gå in på gruppen "Garaget" och titta, där finns mycket godis.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]