Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fritte70
Håller på att försöka övertyga min sambo med ett bilbyte, en ny XC60 D4 AWD automat Summum, Last/Klimatpaket och BE Pro.
Största hindret för min andra hälft är prisskillnad på splitter ny kontra en max 1 år beg med liknande utrustning. Hon vill att någon annan tar 1:a pristappet.Kör idag en V50 Summum idag och jag tycker det är dags för en lite mer rymligare bil efter tillökning i familjen.
Köper man en ny så skräddarsyr man efter det egna önskemålen, nästan. Ett krux är också att sambon vill välja bort en del som ingår i t ex
Lastpaket, elbaklucka bort men vill ha tonade och laminerade rutor
BE Pro, egentligen mest behov av parkhjälp fram i det paketet. Kanske bara väljer BE.

Tonade rutor är ju bra mot insyn men då kanske man ändå behöver panoramataket för mer ljusinsläpp eller?
Har faktiskt inte ägt en bil innan med glaslucka så erfarenheter och tips emottages tacksamt.
I teorin så är laminerade rutor mer ljuddämpande men finns det någon som kört under samma förhållande med och utan så vore jag glad för kommentarer.
Hur upplevs sikten framåt om man är lite osäker vid t ex fickparkering?
Något speciellt att tänka på om man har en bakåtvänd barnstol i baksätet?

Var på Bilia för att också få lite mer hjälp, bl a färgval, hade redan själv bestämt Caspian blå men blev lite osäker när jag såg en V70 i dagsljus (molnigt) Upplevde en nyans av lila.

Säljaren upplyste även att man sent april eller början på maj kan beställa D4 181hk AWD med 8 stegs automat, stämmer detta?
Skall man vänta eller köpa då när man kanske prisdumpat lite 6 stegs lådan?
Är ny på forumet så skjut iväg alla tips, förslag, kommentarer etc, positiva som negativa.

Mvh/Fredrik Olsson
Just det här med D4 181hk AWD med 8-stegs låda låter ju som en trevlig nyhet. Frågan är vad det innebär exakt, AWD finns ju inte till nya motorfamiljen och 8-stegs finns ju inte till gamla motorfamiljen. :) Antingen vet denna säljaren mer än andra eller så är han bortdribblad av Volvo som alla andra.
av PFA
Din sambo tillhör tydligen det kloka släktet, som de flesta kvinnor gör, men påminn henne om att ditt hjärta måste få må bra också :) Lite lull-lull skadar aldrig.

Det känns som om jag har varit inne på en hel del av dina frågor inför mitt senaste bilbyte. Forumet har varit till stor hjälp för mig, både kunskaps- och inspirationsmässigt.

Några länkar som du kanske kan ha nytta av:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=97872 (AWD kontra FWD)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a (svart inredning, tonade rutor, panoramatak)
Jag är otroligt nöjd med den kombinationen. Även om man egentligen inte ser panoramataket när man sitter där framme och tittar rakt fram så ger det en skön känsla. Panoramataket gör kupén något ljusare och skapar en känsla av rymd. Otroligt läckert för baksätespassagerarna. Under sommaren lär jag stänga av AC'n emellanåt.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=99949 (barnstolar, integrerade bälteskuddar)

Elbaklucka är inget måste, men helt klart nice to have. Vill du ändå ha det andra som ingår i Lastpaketet så tveka inte. Min främsta tanke med tonade rutor är att ge barnen skydd varma sommardagar med stark sol. Men visst ger det bra insynsskydd också, rutorna blir ordentligt mörka på XC60. Ganska snyggt också i mitt tycke. Huruvida de laminerade rutorna verkligen dämpar ljudet eller inte har jag ingen uppfattning om. Kan bara konstatera att det är behagligt att sitta där bak och prata i normal samtalston. Det borde vara ljuddämpande. Det finns andra kanske viktigare aspekter såsom krocksäkerhet och inbrottsskydd. Sök på forumet så hittar du många åsikter.

Jag upplever inte XC60'n som särskilt svår att fickparkera, men sensorer fram och bak gör onekligen nytta. Bilen är ganska bred och det är kanske något svårare att ha koll på hörnen än exempelvis en V70.

Det finns lika många åsikter om färger som gråa hårstrån på min skalle. Hade jag lagt pengar på metalliclack istället för annat godis så hade jag nog valt Crystal White eller Rich Java. Den senare kräver 20-tummare enligt mig. Tja, det gör det kanske oavsett färg, men det är ju en pengafråga för de flesta och bilpolicy-fråga för vissa.

Vad gäller säljarens info om att Volvo ska införa 8-stegslåda till den 5-cylindriga D4'an så kan jag bara instämma med föregående talare. Om det nu blir verklighet med 8-växlad till 5'an så antar jag att det blir samma låda, eller åtminstone snarlik, som VEA'n har. Jag är otroligt nöjd med den och har egentligen inget övrigt att önska, men har bara kört ca140 mil. Fantastiskt smidig och minst lika bra som BMW's motsvarighet vill jag påstå - om inte bättre. Jag vågar däremot utan tvekan påstå att D4/VEA är en trevligare bekantskap än BMW's 2-liters 4'a, och det säger inte så lite. Bra vrid och kraft...och varvvillig. Fungerar lysande ihop med automaten. Många här på forumet verkar även gilla den nya manuella lådan skarpt. Jag föredrar dock automat i en bil som XC60.

Man kan ju hoppas att det inte dröjer alltför länge innan VEA + AWD blir verklighet i XC60. Först ut är XC90 sägs det...ja om det nu inte är så att din säljare har indikerat något väldigt intressant...men det har jag svårt att tro. Jag tycker du ska ta en funderare på hur viktigt AWD är för dig...

Lycka till hur du än gör!
Har visserligen inte XC60 utan V60, men jag har haft många av dina tankegångar innan köpet, var länge inne på XC60,
sen slog det över till V70, för att sen mer av en slump bli V60...

Men vad det gäller utrustning så är följande mina tankar/åsikter:
  • Tonade rutor - vill inte ha för att det blir för dålig runtomkring sikt tycker jag, insynsskydd mindre viktigt i min värld.
    Elbaklucka - bra tillbehör tycker jag, att slippa ställa ner saker på skitigt underlag för att öppna luckan är bra.
    Glastaklucka - har det nu och har haft det på tidigare bilar, inget jag skulle betala extra för, har oftast solskyddet fördraget.
    Laminerade rutor - mycket bra tycker jag, absolut så ger det tystare gång (i landsvägdfart och uppåt), dels jämnfört med tidigare bil av andra fabrikat men framför allt jämfört med polarens V60 MY14.
    Parkeringssensorer fram - faktiskt ganska bra tycker jag, i alla fall innan man vant sig vid bilen (och till frun... :roll: ) annars klarar man sig lika bra/bättre med backkamera (som dessutom är guld värd när man ska backa till släp).
    Färg - är i min värld helt individuellt, jag gillar personligen ljusa bilar och i allra högsta grad gäller det V60 som annars får lite av grodögon.
    Fälgar - också helt personligt, stora lågprofilare är snyggt men drar lite mer soppa (p.g.a. vikt och bredd/rullmotstånd) och framför allt försämrar det komforten (ganska mycket).
    AWD - detta är min första fyrhjulsdrivna bil, och jag kommer aldrig att åka "2-krafs" igen...
    Automat - alla dagar i vecka, skulle gärna haft den nya lådan i min, men hellre AWD än nya lådan om jag måste välja.
    Aktiv farthållare (ingår Driver support) - mycket behagligt om man gillar att använda farthållaren.
    VOC - kanon till att starta bränslevärmaren.
    KeyLess - har det men skulle i dagsläget inte betala så mycket för det (funkar dåligt när bilen är skitig=halva året).
Det var vad jag kommer på för stunden, men fråga gärna om det är nåt annat du undrar över.
Jag läste Sweds åsikter om utrustningen och inser hur galet individuellt det är, vad man själv anser är bra och mindre bra.

Mina fem cent...

Tonade rutor - Härligt att slippa ögon i nacken. De fabrikstonade är inte alls mörka att titta ut igenom. Ett "måste", gärna ihop med laminerade rutor.

Elbaklucka - Helt onödigt. Spelar inte så stor roll om man skall lite upp en fjärr i fickan och trycka på eller om man skall dra i handtaget så en manuell lucka åker upp. "Flashfaktorn" försvann för ~10 år sedan.

Glastaklucka - Ger en otroligt härlig rymd i bilen, solskyddet är bortrullat hela sommarhalvåret och fördraget på vintern (för att behålla värmen) i min bil. Jag är dock lite allergisk mot takluckor pga de vattenproblem de kan skapa.

Laminerade rutor - Jag kan inte jämföra ljudnivån då jag inte kört min bil med och utan, men det är skönt att veta att ingen kan göra en "smash and grab" kupp i min bil. Man slår INTE in en laminerad ruta och rycker något i en hast.

Parkeringssensorer fram - Helt onödigt, jag förstår inte vad man skall ha det till. Backkamera däremot is "da shit" på en XC60 som har ganska kass sikt bakåt.

Färg - Jag gillar djupa färger, men väljer hellre en ljus än en mörk då de är lättare att hålla i fint skick. Jag är allt för petig med putsen för att orka med allt för mörka färger.

Fälgar - På En XC60 bör man ha minst 18" för att det inte skall kännas som att ratta en finlandsfärja. 20" gör mycket för hur rapp bilen känns att styra in i kurvorna och komforten blir marginellt sämre. Jag rekomdenderar 20" på sommaren och 18" eller 19" på vintern.

AWD - Otroligt härligt på vintern, det handlar inte om att köra fast eller inte utan hur bilen beter sig uppe i hastighet över moddsträngar etc. Fantastiskt.

Automat - Jag föredrar manuell låda alla dagar i veckan. En automat kan aldrig veta precis hur jag vill köra, och hur jag kommer gasa, den kan bara basera sina beslut på hur jag kört. Att min XC60 har automat istället för manuell den enda nackdelen jag kan komma på med bilen i fråga. MEN, det är ju extremt individuellt.

Aktiv farthållare (ingår Driver support) - Praktiskt om man kör mycket landsväg. Kör man mycket motorväg och gärna håller lite högre tempo än gemene man är en traditionell att föredra. Osäker på om en aktiv kan bli en traditionell på en MY14 kanske?

/Martin
MartinS skrev:Jag läste Sweds åsikter om utrustningen och inser hur galet individuellt det är, vad man själv anser är bra och mindre bra.

Mina fem cent...

Tonade rutor - Härligt att slippa ögon i nacken. De fabrikstonade är inte alls mörka att titta ut igenom. Ett "måste", gärna ihop med laminerade rutor.

Elbaklucka - Helt onödigt. Spelar inte så stor roll om man skall lite upp en fjärr i fickan och trycka på eller om man skall dra i handtaget så en manuell lucka åker upp. "Flashfaktorn" försvann för ~10 år sedan.

Glastaklucka - Ger en otroligt härlig rymd i bilen, solskyddet är bortrullat hela sommarhalvåret och fördraget på vintern (för att behålla värmen) i min bil. Jag är dock lite allergisk mot takluckor pga de vattenproblem de kan skapa.

Laminerade rutor - Jag kan inte jämföra ljudnivån då jag inte kört min bil med och utan, men det är skönt att veta att ingen kan göra en "smash and grab" kupp i min bil. Man slår INTE in en laminerad ruta och rycker något i en hast.

Parkeringssensorer fram - Helt onödigt, jag förstår inte vad man skall ha det till. Backkamera däremot is "da shit" på en XC60 som har ganska kass sikt bakåt.

Färg - Jag gillar djupa färger, men väljer hellre en ljus än en mörk då de är lättare att hålla i fint skick. Jag är allt för petig med putsen för att orka med allt för mörka färger.

Fälgar - På En XC60 bör man ha minst 18" för att det inte skall kännas som att ratta en finlandsfärja. 20" gör mycket för hur rapp bilen känns att styra in i kurvorna och komforten blir marginellt sämre. Jag rekomdenderar 20" på sommaren och 18" eller 19" på vintern.

AWD - Otroligt härligt på vintern, det handlar inte om att köra fast eller inte utan hur bilen beter sig uppe i hastighet över moddsträngar etc. Fantastiskt.

Automat - Jag föredrar manuell låda alla dagar i veckan. En automat kan aldrig veta precis hur jag vill köra, och hur jag kommer gasa, den kan bara basera sina beslut på hur jag kört. Att min XC60 har automat istället för manuell den enda nackdelen jag kan komma på med bilen i fråga. MEN, det är ju extremt individuellt.

Aktiv farthållare (ingår Driver support) - Praktiskt om man kör mycket landsväg. Kör man mycket motorväg och gärna håller lite högre tempo än gemene man är en traditionell att föredra. Osäker på om en aktiv kan bli en traditionell på en MY14 kanske?

/Martin
Hehe, som sagt, smaken är som baken... :lol:
av PFA
Ber man om köpråd får man tåla många åsikter :) Bara några kommentarer till:

Keyless - är en grym funktion, åtminstone så länge det fungerar. Knapparna på min XC60 MY14 är inte av touch-variant som i V60 (?) utan med en gummerad tryckknapp, vilket jag inbillar mig fungerar bättre.

Fälgar - kör just nu 17-tummare på mina vinterhjul (visst är det tramsigt?) och jag kan lova att den inte beter sig som en finlandsfärja. Sportchassit gör sitt.

Lastpaket - klart att de fabrikstonade rutorna är något mörkare att se ut genom jämfört med icke tonade rutor, men absolut inget som stör. Välj Lastpaketet och få laminerade och elbaklucka på "köpet", elbaklucka har inget med flashighet att göra. Laminerade rutor är en fantastisk produkt.

Glastaklucka/panoramatak - kör med solskyddet bortrullat hela tiden nu under vintern. Grymt.

Automat - alla dagar i veckan :)
Funderade som du fru först. Att köpa en beggad 3000 mil ungefär XC60. Har alltid förespråkat en lätt beggad för att slippa ta första raset. Men när jag tittade runt så tyckte jag då det inte blev nått billigare mot en ny. Men det var i november förra året. Mina huvudsakliga krav var AWD och automat. Vad du än gör, välj inte bort det :-)
Fritte70 skrev:Supertack till alla som svarat, vilket engagemang! Operation övertalning fortsätter på hemmafronten.
//Fredrik
Provkör en med all utrustning och glastak med din bättre hälft - efter det kommer ha suget:)
Jag har själv en summum, och tyckte det var stor skillnad när jag testade en med glastak, väldig effekt, och underbart på sommaren.
Har precis som du förhandlingar på hemma fronten där min käresta vill ha lite bekvämlighets prylar, och jag helst stor motor:)

Stort tack för hjälpen här på[…]

Hej Efter Byte av styrservon så är det[…]

Har du eller har haft felkod måste du nolla […]

B230F går fett

På en original BTR lossar du den klena vakuu[…]