NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Gäller min brors s40N t5. 16000mil. Köpte bilen i början av vintern och 201306** byttes kopplingen av en firma i skåne av tidigare ägaren. (14000kr)
Igår när brorsan åkte hem från jobbet så gick det inte få i 6an när han körde i runt 100kmh.

Sen började det låta och rassla när han försökte växla och vissa växlar gick inte i. Så han höll sig på en växel och kom hem.

Idag gick jag ut och provade. När bilen står på tomgång så rasslar det från lådan. Och trycker man ner kopplingen minskar det. Jag provade gå igenom alla växlar och alla gick att få i men när den står på tomgång så är det nästan så bilen försöker tugga framåt.
Lossade oljepluggen till lådan och i oljan så kändes det spånigt.

Om man är händig och har lyckas byta motor i en saab och växellåda i en annan saab.
Klarar man få ner lådan själv då? Måste något speciellt verktyg behövas?
Senast redigerad av 1 Jonas_latt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det är ju så vanligt att det nästan räknas som en egenskap att lådorna låter i friläge med kopplingen uppe. Att växlarna inte går i och att den driver trots koppling nere låter mer som att lamellen kärvar på splinesen.
Ska du ta av kopplingen behöver du verktyget för att spänna sac-skivan, finns på biltema om du inte kan låna.
TommyP86 skrev:Det är ju så vanligt att det nästan räknas som en egenskap att lådorna låter i friläge med kopplingen uppe. Att växlarna inte går i och att den driver trots koppling nere låter mer som att lamellen kärvar på splinesen.
Ska du ta av kopplingen behöver du verktyget för att spänna sac-skivan, finns på biltema om du inte kan låna.
Vad menar du? att det är vanligt att Lådan låter? Det låter MYCKET måste jag säga.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Okej okej, ja de brukar låta en del, men väldigt mkt är väl inte så vanligt. Tänk på att du kan ha någon typ av garanti på kopplingsbytet före du drar igång själv, säkert nån här som vet mer än mej om sånt.
Att detta ljud skulle va vanligt kan jag inte påstå det skramlar och låter mycket och lådan funkar knappt. vet om det är lådan eller uttrampnings lagret, kopplingen, svänghjulet.

Och tex blocket försäkringen täcker bara lådan. Så jobbigt att lämna in den på verkstad och det visar sig vara svänghjulet då får jag ju bekosta det själv
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]