PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#836549
Hej som rubriken lyder så står jag nu här utan gnista!

traktorn var igång senast för 4 dar sen då jag startade den snabbt och stängde av, dan efter skulle jag ut och åka och då startade den inte. hade inge bensin i filtret efter lite nötande så fick jag upp några droppar och massa luft så soppa torsk var ett faktum. idag var jag ut igen och skulle prova hällde i bensin har soppa ända fram till förgasaren men nu har jag ingen gnista!

vi har testat följande:

* brytar avstånd=bra
* att alla tändkablar sitter på stift och lock + spole
* kabel från spole till kondensator
* gnista vid stift mot block=helt dött
* gnista från spole =helt dött!
* vi hade 12v i spänning fram till spolen men så fort jag vred på nyckeln så damp vi ner på 9v.

jag testade med en annan spole utan resultat så klart, hur ska jag gå vidare???
Senast redigerad av 1 volvo142traktor, redigerad totalt 0 gånger.
#836708
nä kol tappen finns kvar men såg att den har gjort samma sak som förut; han verkar bränna av tappen lite vilket resulterar i en liten brännfläck på rotorn. :/ vet inte vad det beror på dock...

jordflätan ska det inte vara nå fel på men jag har inte kollat den, jag har en liten specialare när det kommer till batterihyllan på min. dom har nämligen byggt ett rum för batteriet i flakutrymmet bakom passagerarstolen och sen är jorden dragen från batteriet med en kort grov kabel direkt till ställningen dom byggt till flaket som är byggt i fyrkantsrör och sitter gängat i röret med en bult. kan det verkligen handla om dåliga jordanslutningar?? då allt annat verkar funka bra...
kanske ska tillägga också att batteriet var helt dött efter jag försökt att starta och satt i laddaren en stund bara så de va ju långt ifrån färdigladdat... jag kan även (igen) ha slarvat med att dra åt polanslutningarna då jag bara skulle "testa" så var det ju inte så noga (fast det är det egentligen..) kan detta verkligen vara felet ändå?? han orkade ju dra runt motorn utan problem...
#836764
lite uppdatering om läget:

kom på att jag var till och med ut en sväng för 4 dar sen efter att jag fixat blinkers fram för att kolla att allt funkade som det skulle. jag kom på nu att jag min dumma f*n lämnade bilen på med tändningsläge på en längre tid för att snabbt kunna trä in handen och slå på blinker och sen gå och kolla om de blinkar. kan jag bränt den gamla spolen? det stämmer inte eftersom jag kunde köra med bilen samma kväll och skulle det varit de så skulle den ju funkat när jag böt... kollade inte om jag fick gnista med den andra spolen så ska göra de imorgon om jag kan...

för övrigt så vet jag inte, de jag kan tillägga är att jag har en gul 1,5 kvadrat mm kabel som kommer från säkringshållare nr 3 till spolen, en röd 1,5 från spole till instrumenthus, en 1,5 till varvreg och en 1,5 till kondensatorn. inga av kablarna har jag rört och har som sagt 12v till spolen men när jag kör på starten så sjunker det till 9v och ingen gnista från spolen alltså.
#836876
ännu en uppdatering!

var ut och kollade idag och precis som igår så var det helt dött! läste på lite och bestämde mig för att mäta om tändspolen var hel. följde dessa instruktioner är det rätt?

:" Du ska sätta multimetern i läge för resistansmätning. På tändspolen finns två anslutningsstift med siffror på, den ena heter 1 och den andra heter 15.

Ta bort alla kablar från tändspolen och sätt sedan mätpinnarna på stift 1 och 15, då ska det visa några Ohm(tex 2 Ohm eller liknande). Om det inte visar någonting utan det visar oändligt motstånd så betyder det att det är avbrott, alltså trasigt.

Sedan sätter du mätpinnarna på stift 1 och i anslutningen för tändspolekabeln, då ska det visa flera tusen Ohm(tex 10000 Ohm eller 10 kOhm). Om det visar oändligt motstånd så är det avbrott.
Senast redigerat av Drönirettab (2006-09-12 17:44)"

mitt resultat blev att på båda spolarna så hade jag 0,0 ohm när jag mätte över primär och sekundärsidan vilket då tyder på att jag inte bara helt plötsligt lyckats häva sönder en tändspole bara så där av att vara ute och åka en sväng, utan även lyckats häva sönder en till av att försöka starta den! vad är det för fel? vill inte köpa en till som pajjar!
av rid54
#837240
Att spänningen sjunker från 12 till 9 V när du kör startmotorn är inte konstigt... den drar hundratals Ampère och då får man spänningsfall i batteriet OCH i alla eventuella skarvar i jordledningen... Om batteriet är jordat i karossen i bakänden så finns risk att det tappas någon Volt eller 2 på vägen fram när du startar. Jag skulle skaffa en tjock kabel och dra från batteri-minus till motorlocket samt se till att motorn har en rejäl jordfläta till karossen i motorrummet.

Vad gäller tändspolen så låter det ju som nåt fel med de motståndsvärdena. Dubbelkolla att instrumentet funkar (alltså mät på nåt med känt motstånd och kolla att den visar rätt...). Om spolen är dålig, så är det ju tyvärr bara att hitta en till någonstans (begagnad duger fint) och koppla in den. Kolla om spolen ska ha förbikopplingsmotstånd... ska den det måste du ha ett sådant. Koppla sedan in spolen och passa på att kontrollera att alla anslutningar är OK, att kondingen är inkopplad ordentligt och att brytarspetsarna inte är brända.
#837244
okej tack det där hade jag ingen aning om faktiskt! :)

okej ska jag testa så att multimetern är hel och fungerar som den ska alltså?
ja mycket mer är ju inte att göra tyvärr men känns tråkigt om jag bränner ännu en för att jag inte åtgärdat felet. :/ brytarspetsarna var inte brända och har rätt avstånd och öppnar när dom ska, vågar jag trots detta sätta dit den nya spolen? kanske har kondensatorn tagit skada eller att brytarna är skadade fast jag inte ser det? kanske är bäst "spela" säkert och byta både brytare och kondning innan jag testar ännu ett start försök med en ny spole?
av rid54
#837265
Tändspolen är ju en rätt robust sak. Primärlindningen (för 12 V) kan ju såklart överhettas om man har tändningen på och motorn stillastående under längre tid, likaså om man har en spole avsedd för förkopplingsmotstånd och inte har ett sådant motstånd. Det som då "borde" hända, är att man får ett avbrott (ingen ledningsförmåga, oändligt antal Ohm). Samma med sekundärspolen (för högspänningen). Det är många varv mycket tunn tråd. Går den av eller liknande så borde det bli avbrott. Att få 0,0 Ohm innebär att man fått en kortslutning. Att detta skulle drabba båda spolarna verkar väldigt konstigt och därför föreslog jag en koll av instrumentet.

Kolla upp detta med förkopplingsmotståndet. Det var en smart idé för att säkerställa stark gnista vid start, även om det var kallt ute (och tungt att dra runt motorn). Tändspolen är då avsedd för en lägre spänning än 12 V (kanske 6 V) och matades normalt genom ett motstånd, så att spänningen sjönk till rätt nivå. När man startade, däremot, så förbikopplades motståndet, eftersom man räknar med att batterispänningen sjunker (som du ju faktiskt noterade!) och att spolen klarar lite överbelastning under kort tid. Då får motorn extra starka gnistor under själva starten, genom att man helt enkelt "överbelastar" tändspolen lite. Dessa motstånd (om de finns) och deras anslutningar kan ge upphov till underliga tändningsfel.
#837280
ja precis jag tycker det är väldigt konstigt att den skulle ha lyckats slå ut båda spolarna på så kort tid (speciellt den andra som jag bara testade två tre gånger innan jag gav mig!)¨

det som också gör att även jag misstänker att multimetern inte är riktigt frisk är att när jag skulle mäta upp resistansen i en tankarmatur fick väldigt konstiga värden plus att när jag skulle mäta på spolarna så vet jag att i alla fall på den nya fick utslag i 2-3 sekunder då den visar vad som jag tror är "normal" resistans på pendlande 3 ner till 2 ohm när jag mätte primärlindningen innan den åkte ner på 0,0. säger det här dig något? kanske ska försöka få tag på en annan och mäta upp dom igen?

ja jag vet att det inte funnits något motstånd på bosch spolen som satt original det ända som fanns där var en lite cylinderformad grej kanske 5 cm lång med endast en kort kabel med kabelsko som enbart räcker till att sätta på - sidan på spolen detta fick jag förklarat att det var ett motstånd av några (men det har aldrig varit inkopplat!) medans några andra påstod att det var ett avstörningsfilter/skydd till radion vilket jag tycker låter jätte konstigt men jag vet inte. biltema spolen hade inget motstånd heller...
av rid54
#837290
Dåligt batteri i multimetern?
Sladdarna lite dåliga eller felaktigt anslutna?
Fel mätområde? (olika på olika sorter...)
Prova att mäta resistansen på en vanlig parkeringsljuslampa (5 W). Det bör visa någon/några Ohm. Lägg mätspetsarna på tungan - det bör visa ett antal kilo-Ohm...

Om det inte stod något specifikt om spolen från BT, så tror jag inte den ska ha motstånd; de har ju en med medföljande motsånd. Du kan nog glömma just det problemet.

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]