NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Efter lite hjälp från er på forumet har jag siktet inställt på en v50 drive -2011(2010 -10) summum med en massa utrustning som gått 8400mil.

Stället jag köper bilen från har 3 månaders/300mils garanti. Bilen är nybesiktigad men jag undrar om man skall låta någon mekaniker gå igenom bilen och kolla så att allt är ok(de kan ju missa saker på besiktningen) så man inte står där med näsan i blöt helt plötsligt?
Det är ju ändå lite pengar som skall läggas ut?

Hur brukar ni göra?

Mvh
Jesper
Ibland är det nästan viktigare att kolla upp handlaren än att kolla upp bilen.. i allafall lika viktigt. Kolla så dom inte är svartlistade och att dom följer ARN. Är dom MRF-anslutna kan man vara lite tryggare. Uppstår det problem och du hittar fel efter köp som du själv inte orsakat har du 6 månader på dig att reklamera felet och få det åtgärdat.
Jag håller med Joel80. Tidigare hade Motormännens Riksförbund, dagligen kallat M en affärsidé med kontroll av bilar. Man kunde få dom bedömda och kontrollerade. Det var ju naturligtvis inte gratis, men jag minns inga priser. Fråga dom, det kanske finns kvar ännu? Det är möjligt att dom vill att du skall bli medlem också, men då får du en medlemstidning på köpet. (Jag gick ur M för många år sedan då jag tyckte att dom bara skrev om husvagnar.) En sak minns jag dock bestämt, om du behöver någon sorts juridisk hjälp, så måste du vara medlem.
fantomax skrev:Hejsan!
Efter lite hjälp från er på forumet har jag siktet inställt på en v50 drive -2011(2010 -10) summum med en massa utrustning som gått 8400mil.
Stället jag köper bilen från har 3 månaders/300mils garanti.
Det var inte mycket till garanti på en så pass ny bil. :!: De auktoriserade Volvohandlarna brukar ha två år/2000 mil.
När jag köpte min så frågade jag om jag kunde få en "Bildiagnos" innan. Det var inga problem för mig och då köpte jag min på en lågpris-kedja (Kamux).

Själva svaret att det inte var några problem gjorde mig mer trygg i köpet än själva diagnosen (trots att den var prickfri) eftersom då vet man att de har någorlunda servicetänk på stället.

Lycka till med köpet
SvenB skrev:
fantomax skrev:Hejsan!
Stället jag köper bilen från har 3 månaders/300mils garanti.
Det var inte mycket till garanti på en så pass ny bil. :!: De auktoriserade Volvohandlarna brukar ha två år/2000 mil.

Jag har sett att bilia har det! I verkligheten blir det ju 12 månader för mig och man får ju betala för detta i priset då en liknande bil hos bilia är dyrare. Det går ju att köpa till extra försäkring om upp till 24 månader om man vill från svensk bilgaranti, någon som har erfarenhet av detta?

Men man har alltså alltid 6månader att reklamera fel oavsett vilken garantitid handlaren lämnat?
Ja, om det är fel som kan ha funnit på bilen från början ja.. du har egentligen 3 år på dig att reklamera, men efter 6 månader ligger bevisbördan på att det var ett ursprungligt fel på dig.

Jag åkte t.ex tillbaka med våran begagnade bil för att få dem att fixa mina lysen.. efter 4 månader hade 3st lampor pajat, så jag ansåg att det var något galet med elen. Det fixade firman utan kostnad för mig, tydligen något halvvanligt problem med elen så dom satte dit nått som löste det. :)
fantomax skrev:
SvenB skrev: Det var inte mycket till garanti på en så pass ny bil. :!: De auktoriserade Volvohandlarna brukar ha två år/2000 mil.
Jag har sett att bilia har det! I verkligheten blir det ju 12 månader för mig och man får ju betala för detta i priset
Lite nyfiken på hur du får det till att en 24 månadersgaranti "bara" blir 12 månader för dig? Jag är medveten att de auktoriserade Volvohandlarna är dyrare i många fall. Men det jag menade var att 3 månader/300 mil är väl snålt tilltaget. Jag liknar det vid ingen garanti alls, eftersom ett fel som inträffar inom 3 månader med största säkerhet är ett "ursprungligt" fel och omfattas av konsumentköplagens 6 månaders gräns. :)
fantomax skrev:
Jag har sett att bilia har det! I verkligheten blir det ju 12 månader för mig och man får ju betala för detta i priset då en liknande bil hos bilia är dyrare. Det går ju att köpa till extra försäkring om upp till 24 månader om man vill från svensk bilgaranti, någon som har erfarenhet av detta?

Men man har alltså alltid 6månader att reklamera fel oavsett vilken garantitid handlaren lämnat?
Antar att du då kör runt 2000 mil/år. Tänk på att du har bra försäkringsskydd för maskin och elektronik i 8år/15000 mil om du har Volvia (kräver obruten köp/sälj historik på Volvo) eller Folksam. Med dessa skydd är nog en tilläggsförsäkring onödig beroende på vad den kostar
SvenB skrev:
fantomax skrev:
SvenB skrev: Det var inte mycket till garanti på en så pass ny bil. :!: De auktoriserade Volvohandlarna brukar ha två år/2000 mil.
Jag har sett att bilia har det! I verkligheten blir det ju 12 månader för mig och man får ju betala för detta i priset
Lite nyfiken på hur du får det till att en 24 månadersgaranti "bara" blir 12 månader för dig? Jag är medveten att de auktoriserade Volvohandlarna är dyrare i många fall. Men det jag menade var att 3 månader/300 mil är väl snålt tilltaget. Jag liknar det vid ingen garanti alls, eftersom ett fel som inträffar inom 3 månader med största säkerhet är ett "ursprungligt" fel och omfattas av konsumentköplagens 6 månaders gräns. :)
De här tremånaders garantierna och "trafiksäkerhetsgarantierna" används vanligen som argument av oseriösa handlare att de inte har mer ansvar än så. I själva verket är det som SvenB säger 6 månader - ALLTID, du kan inte hänvisa till en garanti som är sämre. Dock så kan du förstås inte reklamera om felet är att anse som normalt slitage vid ålder/mi/pris.

(Dock har jag 2ggr fått bromsar utbytta efter reklamation trots slitdel så det går det också om skicket avviker mer än man kan vänta sig)

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]