Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:
Mwi skrev:Vi låter ett parti som fick 7,34 % i sista riksdagsvalet köra över oss andra 92,66 %, det är inte demokrati.
Pratar du om trängselskatten nu så måste du ha glömt bort att det var en folkomröstning som resulterade i ett ja för trängselskatt. Det om något måste väl ha räknats som demokratiskt?
Visst har det varit diverse omröstningar? Men jag kan inte komma på att jag sett några argument där det stod: Vi får höja hur mycket vi vill, när vi vill.. UTAN att fråga någon annan.
Hade alla argument dolda som synliga varit med i röstning så brukar det sällan av någon anledning gå igenom.
Diverse omröstningar? Det var en folkomröstning i samband med riksdagsvalet 2006 där 51,5% röstade ja, och 45,8 % röstade nej. Valdeltagandet var 74,7%.

Texten på valsedeln för JA var tydligen ""Miljöavgifter/trängselskatt innebär att avgifter tas ut i biltrafiken i syfte att minska köer och förbättra miljön. Intäkterna återförs till Stockholmsregionen för investeringar i kollektivtrafik och vägar.""

Stod alltså inget om att summan för alltid skulle vara densamma.. Det är konstigt att den inte höjts än, det har varit samma i 8 år, hur många andra "produkten" ökar inte i pris på 8 år? 20kr (för dyraste passagen) är ju inte lika mycket värd idag som 2006. Det är väl rätt naturligt att man ökar det så småningom?
joel80 skrev:Diverse omröstningar? Det var en folkomröstning i samband med riksdagsvalet 2006 där 51,5% röstade ja, och 45,8 % röstade nej. Valdeltagandet var 74,7%.

Texten på valsedeln för JA var tydligen ""Miljöavgifter/trängselskatt innebär att avgifter tas ut i biltrafiken i syfte att minska köer och förbättra miljön. Intäkterna återförs till Stockholmsregionen för investeringar i kollektivtrafik och vägar.""

Stod alltså inget om att summan för alltid skulle vara densamma.. Det är konstigt att den inte höjts än, det har varit samma i 8 år, hur många andra "produkten" ökar inte i pris på 8 år? 20kr (för dyraste passagen) är ju inte lika mycket värd idag som 2006. Det är väl rätt naturligt att man ökar det så småningom?
Var faktiskt helt övertygad om att röstsiffrorna blev till nej-sidans fördel i valet.
Nåja, får ta på mig dumstruten och skämmas lite.

Men jag tror inte en höjning med 50% på avgiften är en långsiktig lösning på problemet.
Man skulle i första hand tagit miljarerna som lagts på pampiga arenabyggen och sett till att buss och tunnelbana gick som dom skulle.
umekille skrev:Folk som gnäller på bilkörning och att det är dyrt ...
Gnäller dem också på att fredagsgroggen, krogbesöket, ciggen matkassen o dyl.
också är dyrt?
Det beror på vad man lägger pengar på. Jag tycker allt är dyrt. ;)

Sen är det ju alltid lättare att lägga pengar på sådant man vill lägga pengar på än det man måste lägga pengar på.
sthlm skrev:
Var faktiskt helt övertygad om att röstsiffrorna blev till nej-sidans fördel i valet.
Nåja, får ta på mig dumstruten och skämmas lite.

Men jag tror inte en höjning med 50% på avgiften är en långsiktig lösning på problemet.
Man skulle i första hand tagit miljarerna som lagts på pampiga arenabyggen och sett till att buss och tunnelbana gick som dom skulle.
Du behöver inte skämmas så mycket..
Det var Stockholms kommun som skulle införa det och hade omröstningen... i Stockholm stad blev resultatet ja med siffrorna ovan.
Kranskommunerna röstade också.. typ som en politisk protest från nej-sidan. Foruleringen var lite annorlunda på den valsedeln, men typ samma innebörd. Skulle man räknar med kranskommunerna i valresultatet skulle det blivit ett nej.
Dock var det från början sagt att det var Stockholm som skulle avgöra.
XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]