Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
andreas_lofgren skrev:Ägarbyten mellan handlare under kort tid betyder ingenting för mig. Många gånger har bilen inte ens besökt ÅFen utan står kvar i ett centralt lager.

Demobil är dock ett big no-no för mig. Även om den säkert "tål" att köras hårt av varenda person som satt sig i den så skulle det inte kännas ok. Skulle hellre ta en hyrbil eftersom dessa åtminstone körs långa sträckor och föraren betalar bränslet.
Jag har inga problem med demobil. Visst får den gå hyfsat hårda mil men det är väldigt få kunder på "normala" bilar som tar ut dem och bara kör skiten ur dem. Jag tror jag lämnat ut provkörningar på kanske 1 ung buskörare per 100 gamla gubbar/tanter. Visst blir det många kallstarter så det är kanske inte helt optimalt, men det kan jag leva med. Bilarna är dimensionerade för jobbpendling där värre misshandel förekommer.
MartinS skrev:350mil demobil avskräcker inte mig, men det känns ju naturligtvis bättre om man vet vilken typ av demo. Volvos korta kundtestbana i torslanda är ju ingen höjdarstart i livet, men dom är inte påställda så därifrån lär den inte komma.
Det håller jag däremot med om! Banåkning sina första mil vore inte någon höjdare... Men då finns ju som sagt inte heller någon anledning att betala pengar för att ha den påställd.
Användarvisningsbild
av MartinS
Som sagt, avställd fyra månader och bollas runt mellan lite olika juridiska personer inom volvokoncernen är inget att höja ögonbrynen för, den har säkert inte varit till salu förens 30/4 om jag får gissa.
Användarvisningsbild
av crumpets
Fick infotorghistoriken nu!

Första ägare: Volvo PV AB, har väl gått som pressbil eller nåt. Ägs ett halvår
Andra ägare: Volvobil, ägs tre månader
Tredje ägare: Bilia Sävedalen, ägs 1 dag
Fjärde ägare: Automan AB(verkar helt inriktade på att köpa bilar från volvobil, bara ~1 år gamla svensksålda volvobilar), ägs drygt en vecka
Femte ägare: Privatperson, ägs i 9 månader
Sjätte ägare: Bilia täby

Jag tycker det känns stabilt. Jag har inga problem med press/visningsbilar. På 300 mil kan man omöjligt förstöra en motor hur man än våldar med den. Det motorer rasar av numera är ju ändå remhaverier snarare än slitage på lager.
Inte verkar det väl finnas mycket utrymme för krockad/lagad bil eller skruvad mätare här?
Användarvisningsbild
av MartinS
Lite fundersam kring automan. Varför fick dom bilen? Det kan ju inte ha drällt om begagnade V40's då så de borde ha varit ganska poppis att sälja i de egna leden. Inte fanns det väl allt för många begbilar på markanden då heller så att Bilia hade fler bilar än de kunde klara av?

Men, det skulle inte få mig att avstå affären om allt annat känns rätt för dig.
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag var också lite fundersam över Automan, men kollar man deras lager verkar det bestå till typ 100% av just sproilans "nya" beggade bilar. Den fick ju stå ~3 mån hos volvobil först, kanske hade de svårt att få köpare på den och ville bli av med den. Bilar som står några månader brukar man hata som bilhandlare eftersom det är uppbundna pengar. Bilar som är 6-12mån kan vara svårsålda pga att de inte tilltalar varken beg eller nybilsköpare. Men visst är den en liten irritation bara genom att finnas och vara ett frågetecken :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Vad hände, blev det affär :?:
Användarvisningsbild
av crumpets
Om allt går som planerat hämtar jag bilen i eftermiddag :)
Men pessimisten i mig tänker såklart att jag fortfarande har några timmar på mig att krocka sönder inbytesbilen...
Användarvisningsbild
av SvenB
Är det 960:n :?:

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däck […]

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]