Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Om man vill köra en kort sträcka med sin bil i stället för att gå, så är det väl en personlig fråga. MEN då inställer sig ju genast problem: 1.A: Bilen gillar inte den typen av användning. Som ägare till ett dyrt objekt (en hyfsat modern bil) bör jag ju tänka på att ta hand om objektet, så det inte genast schangserar och tappar sin funktion och sitt värde. Det akuta problemet är att batteriet INTE är gjort för den sortens användning. Du MÅSTE se till att fylla på΅batteriet om du använder det till att köra uppvärmnningen. Motor+ drivlina är nog heller inte helt lämpade för så korta körningar. Kondens etc lär ansamlas i motorn, om inte annat och det blir problem efter hand om inte bilen får gå lite mer väsentliga sträckor. Mäste du hålla på så, så lär ett oljebyte i kvartalet inte vara ur vägen.
Värmaren lär väl studsa igång vid start även om inte man ställt in förvärmning. Så jag ser inte riktigt poängen med att man inte skulle använda den. Sen tycker väl jag att 10-20 minuter räcker väldigt bra, beroende på temperatur.
rid54 skrev:Om man vill köra en kort sträcka med sin bil i stället för att gå, så är det väl en personlig fråga. MEN då inställer sig ju genast problem: 1.A: Bilen gillar inte den typen av användning. Som ägare till ett dyrt objekt (en hyfsat modern bil) bör jag ju tänka på att ta hand om objektet, så det inte genast schangserar och tappar sin funktion och sitt värde. Det akuta problemet är att batteriet INTE är gjort för den sortens användning. Du MÅSTE se till att fylla på΅batteriet om du använder det till att köra uppvärmnningen. Motor+ drivlina är nog heller inte helt lämpade för så korta körningar. Kondens etc lär ansamlas i motorn, om inte annat och det blir problem efter hand om inte bilen får gå lite mer väsentliga sträckor. Mäste du hålla på så, så lär ett oljebyte i kvartalet inte vara ur vägen.
Jag har haft 3,2km till jobbet sedan 1991 och mina bilar går verkligen småkörningar hela tiden och jag har då aldrig upplevt några problem med dom på något sätt som skulle vara relaterat till korta körningar. Min förra V70n fick jag ladda upp batteriet på 1 gång på 5år.

En 850 gick 9år på mineralolja och utan motorvärmare bara korta sträckor, utan problem.
kia dieseln gick 1100mil konstant småkörningar, många av och på med starten, regenerering lär ha fått spunk enligt alla förståsigpåare.

Med ett flitigt användande av bränslevärmaren i kombo med småkörningar får man dok räkna med att värmarens livsläng avkortas och batteriet kan behöva underhålls laddas några gånger per vinter.

Nu har jag inte haft någon nyare än V40 som hyrbil och den körde jag med i ca 3v med värmaren på konstant, både under färd och då den stod parkerad, slog på den överallt där jag ställde den. Och det batteriet dog då inet på de 3veckorna, och då användes verkligen värmaren hela tiden, förmodligen mer än någon annan här skulle göra med sin egen bil.

så att en bli inte skulle vara bygd för körtare körningar kan vi nog slå mynt av. Ett oljebyte i kvartalet pga kondens är inte heller nödvändigt, det kan jag lova dig.
Guligan skrev:Värmaren lär väl studsa igång vid start även om inte man ställt in förvärmning. Så jag ser inte riktigt poängen med att man inte skulle använda den. Sen tycker väl jag att 10-20 minuter räcker väldigt bra, beroende på temperatur.
På Volvo går det att stänga av autostart av värmaren när motorn startar, i alla fall på lite nyare årgångar.
T ex på en V70 MY14 gör man detta i kombiinstrumentets meny (i nyckelläge 1 - du kan ej ändra detta med motorn igång).

/Bo
Många svar, kul :P

Jag kommer fortsätta köra värmaren, kanske bara 10-15 min innan om det är nollgradigt och längre om det är minus.
Det är ju riktigt bra att kunna styra det från mobilen!

Jag kör som sagt till jobbet varje dag vilket är 5 min.
Sedan så kör jag längre sträckor på kanske 10-20 mil två eller tre ggr per månad.
Underhållsladda batteri har jag aldrig nånsin gjort, ska man verkligen behöva det på en i princip ny bil?

Att gå till jobbet är inget alternativ.
Jag trodde aldrig jag skulle behöva argumentera och försvara mig i en tråd som egentligen handlar om annat :???:
Det är 5 min till jobbet men några kraftiga backar, att cykla upp för dom och bli svettig, behöva byta kläder när man kommer till jobbet är inte aktuellt.
molokov skrev:
Underhållsladda batteri har jag aldrig nånsin gjort, ska man verkligen behöva det på en i princip ny bil?
Har inget med att göra om bilen är ny eller inte. Då batteriet används vid varje start (och drift - kupéfläktarna går ju lite också under drift) av dieselvärmaren så kommer du dra ur batteriet förr eller senare om man ej hinner ladda upp batteriet genom körningar (eller med batteriladdare) ungefär lika lång tid som värmaren körts. Kört värmaren 20 min - då bör bilen köras like länge för att batteriet skall kunna få laddning lika mycket som det drogs ur av den 20 min långa körningen av värmaren.
Så det är helt normalt att du kan behöva ladda ditt bilbatteri emellanåt, kanske var 14 dag eller rentav 1 gång i veckan om värmaren används väldigt mycket och många korta körningar under veckorna - du får prova vad som passar ditt körsätt bäst hur ofta du behöver ladda batteriet.
Att strunta i detta faktum och vänta tills batteriet dränerats är inte så smart.
Du kommer dock att få varning i kombiinstrumentet om batteriet är dränerat så mycket att värmaren ej går igång (och det är för att du skall ha en chans att kunna starta motorn på resterande kräm som är kvar i batteriet).
Men var och en gör som de vill.

/Bo
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]