Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Dum fråga kanske, men hittar inte svaret när jag söker runt...

Hissade upp bilen häromdan när jag var på gör-det-själv-macken och kollade lite under bilen.

På ett av bromsrören ganska långt bak, precis där röret böjer sig har "isoleringen" skavts av, och det börjar synas lite rost och korrosion. Detta är väl ett givet nerslag på kommande besiktning så tänkte åtgärda det innan.

I övrigt ser rören fräscha ut.

Är det möjligt att lämna in bilen och bara låta dem skarva lite på röret som är skadat, eller måste alla rören bytas samtidigt av någon anledning?

(Har inte alla verktyg som behövs för att köpa egna rör och pilla dit dem själv, annars förstår jag att man sparar mycket på att göra det själv).
julisgranis skrev:Finns ingen isolering på bromsrör?! Du menar inte bromsslangar? Annars så ja, det går att skarva bromsrör och alla behövs inte byta.
Möjligtvis att det är en slang då, det var rejält skitigt under bilen.

De sitter på vänster sida under bilen, 3 st sida vid sida, och någon tunn kabel också. Precis där de kröker sig "uppåt" i höjd med bakhjulet ser det avskavt ut, och har rostat lite på röret.

Ska försöka lägga upp en bild vid tillfälle

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]