NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nixxz
Sven på min andra bild är den på va?
Har läst handboken och som jag förstår så ska den vara på.
Men hör inget alls i bilen.
Användarvisningsbild
av joel80
PÅ andra bilden är tiduret aktivt.. men är den ställt på 19:00 där också så kommer den starta först vid kanske 18:30 imorgon. Tiden du ställer är alltså NÄR DU SKA ÅKA IVÄG och alltså inte då värmaren ska starta.

Bilen känner själv av yttertemperatur och startar värmaren i så pass god tid före utsatt tid att det hinner bli varmt till du ska åka.
av dieselputte
nixxz skrev:Okej nyss köpt bilen och endast kört ca en mil.
Men om värmaren är trasig, varför blir motorn "jummen" ?
Om du slår på motorn så bör du höra värmaren starta automatiskt inom 1-2 minuter under förutsättning att det är +4 grader eller lägre ute. Du hör ett brummande/dånande ljud + att det kan komma lite rök under bilen framför främre passagerar säte. Du bör även höra ett tickande ljud vid höger bakhjul. Hör du inte detta så sitter nog värmaren med permanent felkod pga misslyckade starter.

Har du tur så kan du få igång den genom att ta loss +polens huvudkabel vid batteriet och låta den vara av i några minuter. Att det står "AV" trots ativering via timer kan bero på låg batterispänning, eller aktiv felkod pga misslyckade starter. Prova direktstart utan motorn på så ser du direkt om du har låg spänning i displayen.

Motorn blir varm även om inte värmaren går, det tar dock lång tid och vid -20 når den nog inte max temp alls utan värmaren
Användarvisningsbild
av SvenB
Prova att ställa den på "direktstart" och se om värmaren startar.
av nixxz
Tack alla nu fungerar det. Hör ljuden nu iaf.
Måste ha gjort det felet inte slagit på värmaren. Direktstart parkvärmmare efter jag ställt in En aktiv tid
Användarvisningsbild
av SvenB
Direktstart har inte med tiden att göra. Men nu vet du att värmaren fungerar. "Plugga" instruktionsboken och njut av en trevlig bil. :D :-)-)
av nixxz
Vad konstigt. Först när jag slog den på direktstart så stängdes den av inom 2sek och stod på av igen. Och nu fungerade den.
Ja jag ska plugga boken nu. Men mycket konstigt.
av dieselputte
Bra då funkar den! Se nu till att blåsa ur den ordentligt genom att köra den en timme (max tid som går att köra) Korta körningar koxar igen brännaren och du vet inte hur förre ägaren haft för körschema.

Jag brukar även köra min värmare ett par gånger under sommarhalvåret och då när det är svalare än +10 ute.

Se även till att skaffa en C-tek laddare så du håller batteriet fräscht.

Lycka till med bilen nu :-)-)
av dieselputte
nixxz skrev:Vad konstigt. Först när jag slog den på direktstart så stängdes den av inom 2sek och stod på av igen. Och nu fungerade den.
Ja jag ska plugga boken nu. Men mycket konstigt.
Såg inte detta, kan tyda på låg batterispänning. Sitt så du ser displayen hela tiden så kanske du hinner se "värmare av låg batt spänning" eller nåt sånt.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)