Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Såg i senaste numret (nr 5 2014) av Teknikens Värld att en taxiägare erbjöd sig att tidningen skulle få följa en av hans nya taxibilar under 3 år / ca 45000 mil. Det är en V70 Bi-fuel automat MY14.
Taxiägaren, Fredrik Lindeberg, nämnde att bilen som den nya V70 han nu satt i tjänst ersätter en V70 AFV MY10 som gått 45 469 mil och på den hade de t ex ej behövt byta nån stötdämpare och kändes fortfarande fast i chassit. Den drog 0,9 lit/mil i snitt (mesta körningen i stadstrafik).

Lite uppgifter hur den nya V70 bilen beräknas köras:
* Ca 45000 mil på 3 år (= i snitt 1250 mil i månaden).
* Vid 3500-4000 mil skiftas fram och bakhjul då framdäcken slits fortast.
* Vid ca 6000-8000 mil byts däcken på alla fyra hjulen.
* Oljepåfyllning var 500:e mil på den gaskonverterade motorn.
* Bilen skall köra in ca 5,7 miljoner kronor.
* De flesta väljer att sitta i baksätet som då slits extra mycket, höger bakdörr kommer att öppnas och stängas ca 100 000 gånger.
* Bilen köptes för ca 330 tkr och försäkring tecknas för 45000 mil eller 3 år.
* Bilen har 3 förare som kör i skift.
* Viktigt är att inte krocka bilen så den ej står still.

Den nya V70 skall vi få följa med avseende på service, oljebyten, reparationer, kostnader osv.

Blir kul att följa.
Har en V70 MY14 själv (dock en D3) så det blir extra intressant för egen del.
Gäller dock att pricka in de nummer av tidningen de kommer skriva nåt om detta (prenummerarar ej).

/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
Såg också detta. Alltid intressant med rapporter från verkligheten.

Lite funderingar: De räknar med att köra in 5.7 Mkr. Bakdörren beräknas öppnas/stängas 100.000 ggr. Två öppningar/stängningar per resa innebär snittpris per resa på 114 kr. (ex. moms?). Låter billigt.
Camel skrev:Såg också detta. Alltid intressant med rapporter från verkligheten.

Lite funderingar: De räknar med att köra in 5.7 Mkr. Bakdörren beräknas öppnas/stängas 100.000 ggr. Två öppningar/stängningar per resa innebär snittpris per resa på 114 kr. (ex. moms?). Låter billigt.
Sen kanske folk sitter fram eller på vänster sida ;)
Användarvisningsbild
av bem
pestor skrev:Oljebyte varannan vecka! :shock:
Var jag som skrev fel i farten, oljepåfyllning stod det i tidningen.

/Bo
Om man kör in nästan 6 millar, och på den tiden har 200.000 i värdeminskning på bilen så är det ju den minsta posten. Löner, skatter, bränsle osv är ju det som kostar. Konstigt då att man inte åker lite lyxigare bil, man ska ju sitta 500.000 km bakom ratten under 26.000 timmar.
VolvoB20 skrev:Om man kör in nästan 6 millar, och på den tiden har 200.000 i värdeminskning på bilen så är det ju den minsta posten. Löner, skatter, bränsle osv är ju det som kostar. Konstigt då att man inte åker lite lyxigare bil, man ska ju sitta 500.000 km bakom ratten under 26.000 timmar.
Men man åker ju väldigt bekvämt i en V70 MY14, sätena är väldigt bekväma om än att sittdynan i V70 II är lite för kort för mina lår (där var föregångaren V70N bättre). Jag gissar att taxiåkare ser krasst ekonomiskt och praktiskt på bilåkandet så länge man åker hyfsat bekvämt. Den som har en V70 och åker i andra bilar håller nog med mig att när man återvänder till sin V70 då uppskattar man dess komfort (ett tag, tills man glömt vad bekvämt man åker och tar det för givet). Så är det för mig efter att ha åkt t ex en Audi A4, VW Passat hyrbil eller liknande och sen sätter mig i min V70 (förr V70N, nu V70 MY14).

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Många som kör "kontorsstol" på jobbet dvs är en kontorsråtta (som t ex mig) sitter nog inte lika bekvämt på sin kontorsstol om dagarna som i en V70.
Men jag står och jobbar hela dagarna vid mitt skrivbord (ståbord) och då känns det extra skönt när dagen är slut att gå ut i min V70 MY14 och sätta sig och köra hem de 6 milen. Det är snudd på en njutning varje dag att vila benen lite en stund i det bekväma sätet.
Tror knappast nåt taxiförare som kör en V70 har anledning att klaga (även om det längsta jag kört med min V70 MY14 hittills är 4 timmar på raken).

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]