...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
joel80 skrev:Jag gör som dig/er.. tycker det är tydligaste man kan göra i rondell.. även om vänsterblink inte är nödvändig kan det hjälpa andra att förstå var man ska. Sen slår jag så klart på högerblink när jag ska ut ur rondeller.. (så fort jag typ passerat eller är i höjd med sista avfarten jag inte ska ta.) En rondell är ju att räkna som en "egen väg" där det är enkelriktat.
Håller fullständigt med och hur jag än vrider och vänder på det så är det inte jobbigt att blinka.
Kan jag genom att peta till den där lilla spaken underlätta för medtrafikanterna och inte minst mig själv så är det toppen.

Men själv ger jag snart upp och sätter i 100W xenon i halvljuset och ställer blinkersen på fast sken och tar bort spaken.
Nu har jag en gammal bil så det gör inget att det blir repor av barnvagnsdragande lattemorsor och söderhipsters som har ögonen på sin Iphone och går mitt i vägen.
Reclaim the city borde vara att köra sin volvo på cykelbanorna eftersom cyklisterna vinglar mitt i vägen trots att cykelbanor finns.

Skål
Användarvisningsbild
av joel80
Hahaha.. den här tråden tenderar att bli lite extra intressant ibland på fredag och lördagskvällarna. :D
av rid54
Hehe... Trevligt med lite underhållning nånstans. Annars är det mest idrott....

Nej, det är inte jobbigt att använda blinkers. Jag fick två råd av min körlärare, som i övrigt var en ganska färglös person, vilka jag på nåt vis inte kan släppa:
1. Skär aldrig en kurva om du inte verkligen ser att du kan göra det utan att skrämma en mötande.
2. Träna in att använda blinkers, så att det går automatisk när den ska användas. Skönt för samvetet den gång det går åt helvete och du börjar ifrågasätta dig själv efteråt. Nästan säkert gjorde du då som du skulle och gav tecken. ("Träna in goda vanor", var det han sa och exemplifierade med körriktningsvisaren)

Skål :D
Senast redigerad av 1 rid54, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av sthlm
rid54 skrev: 1. Skär aldrig en kurva om du inte verkligen ser att du kan göra det utan att skrämma en mötande.
Där kommer jag att tänka på något jag tycker mig uppleva mer och mer de senaste åren fast då i rondeller.
Har jag missat något eller är det helt OK att ligga i innerfil i rondeller och gå ut i högerfi?
Min lilla reptilhjärna säger mig att bilen i vänsterfilen bör lämna rondellen i just vänsterfilen.
Lag eller inte så är det iallafall det mest logiska i mitt tycke.
Polisen blev inte allt för lyckliga när jag bestämde mig för att lägga mig i högerfil och svänga vänster för att testa dom i en oskyltad rondell.
Jag tutade friskt och så låg dom bakom mig en bra bit och nosade på min dragkrok.
Barnsligt men enligt gällande lag.
av osla
jag fattar att folk inte kan använda blinkers i rondeller, blir så jävla förbannad när jag kommer med lastbil och släp och väger 60 ton, och så måste man stanna för att det kommer en bil som inte blinkar ut, men lik förbannat kör den ur rondellen. då kan det vara riktigt jävla jobbigt att få igång ekipaget igen när det är halkigt, bara börja spänna boggien innan man börjar köra men de slirar ju ändå bara, och så hinner man inte få upp farten tills nästa bil kommer, som var långt från rondellen när man började köra in. då blir förarn i den bilen arg för att man kör ut framför
Användarvisningsbild
av sthlm
osla skrev:jag fattar att folk inte kan använda blinkers i rondeller, blir så jävla förbannad när jag kommer med lastbil och släp och väger 60 ton, och så måste man stanna för att det kommer en bil som inte blinkar ut, men lik förbannat kör den ur rondellen. då kan det vara riktigt jävla jobbigt att få igång ekipaget igen när det är halkigt, bara börja spänna boggien innan man börjar köra men de slirar ju ändå bara, och så hinner man inte få upp farten tills nästa bil kommer, som var långt från rondellen när man började köra in. då blir förarn i den bilen arg för att man kör ut framför
Tunga fordon som skall fram har jag all respekt för exkluderat sopbilarna.
Sopbilar precis som bussarna verkar undantagna i Svensk lag iallafall här i tokholm.
Kika på polisen när dom lasrar och sänker pickadollen när bussarna kommer och höjer den när bussen passerat.
Har sett detta och ifrågasatt det på plats men det ombetts att sköta mitt och inte lära polisen deras jobb.
av rid54
"Rondellkörning" verkar vara rätt trendkänsligt och reglerna är ingen idé att plugga in, för de ändras, eller så har körskolorna fått nån idé om hur de ska tillämpas... Jag har fått lära mig att om man ska till höger så ska man ha högraste körfältet. Ska man rakt fram, kan man i princip välja om man vill in i det vänstra körfältet i själva cirkulationsplatsen (en kort stund...), men om man ska vänster eller vända, så ska man välja det vänstra (inre) körfältet. Sedan måste man ju ut ur cirkulationen och då måste man på nåt VETTIGT sätt byta fil till det yttre körfältet. Att bara tvära ut framför nosen på någon är inte OK, man ska i princip göra ett körfältsbyte med all den hänsyn som krävs från båda parter OM inte det finns linjer i gatan som styr hur man måste köra (heldragna linjer, typ). Att ligga i högerfilen och köra mer än 180° i en rondell anser jag vara olämpligt, för då riskerar man att skapa onödiga konflikter. Tyvärr är vissa rondeller "ritade" sådana på orienteringstavlor och/eller i gatan och det tycker jag är inkonsekvent. Inkonsekvenser är det värsta jag vet!
Användarvisningsbild
av joel80
sthlm skrev:
rid54 skrev: 1. Skär aldrig en kurva om du inte verkligen ser att du kan göra det utan att skrämma en mötande.
Där kommer jag att tänka på något jag tycker mig uppleva mer och mer de senaste åren fast då i rondeller.
Har jag missat något eller är det helt OK att ligga i innerfil i rondeller och gå ut i högerfi?
Min lilla reptilhjärna säger mig att bilen i vänsterfilen bör lämna rondellen i just vänsterfilen.
Lag eller inte så är det iallafall det mest logiska i mitt tycke.
Polisen blev inte allt för lyckliga när jag bestämde mig för att lägga mig i högerfil och svänga vänster för att testa dom i en oskyltad rondell.
Jag tutade friskt och så låg dom bakom mig en bra bit och nosade på min dragkrok.
Barnsligt men enligt gällande lag.
Jag tycker man kan gå ut i högerfält om man precis som i vilket annat fall där man gör ett filbyte ser till att man inte gör det och hindrar någon annan. Att köra ur en rondell från innerfilen är ju alltid ett filbyte...

Däremot tycker jag, trots att det inte är olagligt, att det är väldigt olämpligt att gå ur en rondell från rondellens högra/yttre körfält direkt till vänster körfält. Filmade en sån sak med min dashcam förra året som jag la upp, där det höll på att orsaka en krock då en bil i innerfältet på rondellen också skulle ut där samtidigt. (Båda körde alltså rakt fram i rondellen.. )
I det fallet skulle troligen personen i innerkörfältet åkt på skulden om dom krockat även om det enligt mig helt hade varit den andres fel.
Användarvisningsbild
av Mabuse
De enda gångerna jag har sett TAXI-bilar hålla hastighetsbegränsningen är när de sitter fast i köer.
Här har vi en Darwin-Award-kandidat:
http://na.se/nyheter/orebro/1.2374562-v ... gt-skadade
Den svarta bilen kom från korsningen som syns i bakgrunden, vägen som taxi kom från gör precis här en ca 30° sväng åt höger. Taxin hade för hög fart, klarade inte svängen utan for rakt över den refug som avgränsar körfälten och frontar med den svarta bilen.

Edit: mer info
http://na.se/nyheter/orebro/1.2374693-k ... rig-kvinna
  • 1
  • 167
  • 168
  • 169
  • 170
  • 171
  • 553
Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]

Den som löser livslängdsproblemet hos […]