Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jocklish
hejsan har en s40 t4 med steg 2 chip och jag va ute och körde helt plötsligt började den dö när varven gick ner så det var lite problem att köra, men en dag bara dog den och startade inte men efter många om och men så fick jag igång den men nu återstår bara att den går som en gammal diesel traktor, den liksom bara puttrar när jag gasar, den går upp i varv men den bara puttrar upp och går allmänt dåligt så en kompis kom och kollade på den och han gissade på lmm och när bilen va igång så ryckte vi ut kabeln till lmm och då gick han nästan som den skulle på tomgång iallafall har inte provat köra men så fort man stoppar i kabeln igen så efter 1-2 sek så går den skit igen, så tänkte det kanske va lmm som var trasig så köpte en ny men exakt samma sak där och jag har ingen blekaste aning vad det kan vara och jag har också haft 2 gubbar med diagnosverktyg där men visade ingenting ? ?:-/ så vände mig hit och hoppas att det finns någon go själ som kan ha ett svar innan man lämnar in den på en dyr verkstad :cry: tack på förhand // jocke
(ps: ska filma och lägga upp video klipp inom kort)
Användarvisningsbild
av sweddan
Bytt tändstift? Om inte kanske det är dags. Kör på volvo original eller bosch (samma sak).

Kolla tändspolarna och tändkablarna. Kan vara sprickor i spolarna vilket är väldigt vanligt på dessa. Kolla spolarna riktigt noga och byt dem om det är så.
av jocklish
Har bytt stift en komips köpte till mig kommer inte ihåg vad det va för märke men tror du att tändkablar/stift/tändspolar kan ha och göra med det när man kopplar ur lmm jag gissade på styrboxen kanske men ska se om jag kan göra ett försök med att byta det. Tackar så jätte mycket för svar!!!
Användarvisningsbild
av sweddan
Du behöver ju inte byta det jag skrev om det inte är dåligt....eftersom din är chippad så är det ännu viktigare med bra stift. Original eller bosch av bättre sort. Om din bil är en -98, som är kända för fel på databoxen, så är det ingen omöjlighet.

Börja med att kolla det lättaste och billigaste, stift, kablar och spolar.
av jocklish
Tja igen jag kollade tändstiften och det visade sig att 3:ans cylinder inte gick och hittade ett direkt fel och det var att det sitter 4 sånna böjar som tar emot gnistan och ena va böjd så den låg emot själva antändnings källan. Men inte nog med det så fanns det 2 tändstift som hade en sån böj och 2 andra stift som hade 4 sånna böjar så alltså 2 olika sorters stift (alla var volvo stift). Jag har inte fått köpt nya som är likadana än men efter att jag hade böjt tillbaka den och satte dit dom igen så gick bilen bättre men inte jättebra den misständer och böar till ibland och det som jag beskrev i första texten det med att man tar av/på kabeln till luftmassemätaren har nästan försvunnit det kom tillbaka kanske 2 gånger onder provstarten igår så ska börja med att fixa likadana stift sen hör jag av mig här igen när jag har provat //jocke
av jocklish
hejsan jag bytte stift men ingen skillnad men jag tröttna på att greja så lämnade in bilen till en polare (väldigt duktig) och då visade det sig att nedre slangen till intercoolern hade lossat, att en sån skit grej kan göra en så förbannad haha tack för alla svar :) mvh jovke
:D

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!