NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Long time no see. :)

Vår Volvo V50 '08 2.0D står just nu hos Bilia. Motorn rusade 50 meter efter rutinservice med ett fint vitt moln bakom bilen. Jag har spenderat föregående helg med att leta efter information (det mesta bra finns här på forumet!) men nu har äntligen Bilia hört av sig. Det är en spridare som ställt sig i öppet läge. Som tur är gäller maskinskadeförsäkringen (den har gått knappt 9 kmil) för cylindern är sig inte lik. Det hela verkar alltså lösa sig (ny motor + nya spridare).

Min fundering är nu: Varför i hela friden händer detta 50 meter efter rutinservice ("nice price")? Ren slump? Jag hade precis lämnat parkeringsplatsen. Enligt Bilia är det ett sammanträffande, men... Mjaam. Är man på och pillrar på spridarna eller något kringliggande under service? Mjukvaran blev ev. uppgraderad under servicen; är spridarna helt mekaniska eller skulle det kan vara nåt mjukvarufel? Osv...

Bilen är servad "by the book", alltid hos Bilia.

Mvh,
Pelle

ps.
Om man bortser från min fundering är jag f.ö. väldigt nöjd med Bilias bemötande!
Detta är nu överspelat, men jag uppdaterar ifall någon annan råkar ut för samma sak:
Motorn är bytt. Även växellådan hade tagit stryk, dvs även den är bytt. Men nu går den fint igen. :) Bilia har fjäskat så gott de kunnat...

Enligt KO är det upp till mig att bevisa att Bilia gjort något fel. Eftersom motorn är borta och jag inte har kompetens att bevisa något är det alltså kört.

Mvh,
Pelle
Exakta orsaken får vi aldrig reda på men det händer mer saker efter det att någon har varit där och pillat. Jag vet inte vad servicekillen skulle ha gjort fel för att detta fel skulle uppstå.

Jag sysslar själv med fordons-service fast med en annan typ av fordon. Jag får ibland skulden för saker som inte är en chans att jag varit inblandad i men är det i samband med service så försöker jag rätta till det. Visst kan det hända saker man är skyldig till också men det är samma sak då. Rättar man till det brukar alla vara nöjda. Jag har dock aldrig varit med om motorskador...
Lätt att bevisa. Bilia hade hade bilen sist och det var inte DU som servade bilen. Det är därför som man lämnar in och ger Volvo förtroendet. Vilka fler kriterier ska man behöva uppfylla? Hade du inte startat bilen efter service hade motorn inte rusat.....

Efter att Volvo uppdaterade en del mjukvaror i min bil så slutade telefonenheten att fungera (fungerade innan) 10000kr för en ny styrenhet. Hade ja inte haft garanti så hade jag inte varit nöjd!
volley skrev:Detta är nu överspelat, men jag uppdaterar ifall någon annan råkar ut för samma sak:
Motorn är bytt. Även växellådan hade tagit stryk, dvs även den är bytt. Men nu går den fint igen. :) Bilia har fjäskat så gott de kunnat...

Enligt KO är det upp till mig att bevisa att Bilia gjort något fel. Eftersom motorn är borta och jag inte har kompetens att bevisa något är det alltså kört.

Mvh,
Pelle
Kört? Du menar om du ska få Bilia att betala självrisken? För din försäkring tog det väl? Får man fråga vad det gick på med självrisk och allt?
Vad gör försäkringsbolagen på en 6 år gammal bil...sätter de in en begagnad motor/låda eller slänger de in nya grejor?
För mig som inte kan så mycket verkar det uppenbart att servicen ställt till med något. Men som du säger kvillebäck så är det frågan vad de skulle kunna ha gjort för att orsaka detta. Jag vet inte...

specos det går fint att fråga; "kört" som i att jag inte kan driva frågan vidare. Vad gäller delar blev det en mix - ny motor för 72 kkr samt "bättre begagnad" växellåda för drygt 30. Maskinskadeförsäkringen tog det (på håret), vilket lämnar typ 27 kkr i självrisk. Bilia tog på sig ungefär hälften av detta.

Jag är som tidigare sagt nöjd med Bilias agerande; det är endast det faktum att det sker direkt efter service som sticker i ögat.

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]