Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnus1985
#836086
Jag har en volvo automatare 850 -94 ans modell. Det är såhär att för ca två månader började den orangea pilen blinka och enligt felkoder här jag läst på forumet var det kylaren och växellådan som bråkade. Fick en kylare av min far (bättre begagnad) och vi installerade den enligt konstens alla regler, bilen fungerade utmärkt i en vecka sedan började den krångla igen. Det som hände med den gamla kylaren var att oljan och kylarvätskan "bytte" plats, växellådan var full av vattenolja och kylaren likadan. Med den "nya" kylaren i så fungerade det utmärkt i en vecka sedan vart det värre. Pilen började blinka och växellådan växlade riktigt konstigt när man körde, från 1an till 2an till treans växel för att sedan hoppa ned till 2ans växel och ligga kvar där då man gasade ytterst lite. Bilen vart konstigt nog lite trögare med. Dock till min förvåning då jag skulle backa upp bilen på en biltrailer och den vägrade backa. Noll respons när spaken stod på back (R). Jag höll på att få frispel.
Dock inne på en verkstad, påstår dem att det är motorhaveri och att motorn är full av vattnet. Då jag frågade om han tittat i motorn fick jag svaret: Nej men kylarbehållaren är full med olja så kan inte va något annat fel.
Så nu ber jag er kunniga människor om hjälp, Snälla hjälp mig få veta vad tusan det är för fel.
det är en VOLVO 854-516 GL/SE-PKT. Mvh Magnus
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#836122
Ja, motorn är ju det enda som har olja i sig, som kan blandas med kylarvattnet :roll: /sarkasm

Jag föreslår att du spolar lådan några gånger, samt spolar ur kylsystemet. Hjälper inte det är det möjligt att du slirat sönder lådan under den tid den inte fick rätt smörjning samt kylning.
av *pettson*
#836141
Första felet är att du vänt dej till en verkstad som ska syssla med nåt annat än bilar.
Steg 1. NOTERA NOGA vad denna verkstad heter och åk aldrig dit igen efter det att du hämtat ut din bil.
Steg 2. Lämna in bilen hos någon som faktiskt är utbildad.

Andra felet är var din oljekyl i kylaren. Oljekyls slingan brister inne i höger tank på kylaren, olja och vatten blandas. Beroende på vilken som har högsta trycket för ögonblicket så får du vatten i lådan, eller olja i motorn. Dvs.. När du kör och det är tryck i lådan trycker du in olja i kylsystemet på bilen. När du stänger av en varm bil så trycker vattnet ut i lådan då oljan inte ger mottryck alls.
Din växellåda är troligen totalt körd. Den tål helt enkelt inte att få vatten i sej. Allt som liknar filter sätter igen sej och så slirar lådan sönder på nolltid.
Se till att skölja ur motorns kylsystem ordentligt. Det måste göras.
OM du rengjorde första gången enligt alla konstens regler så måste det naturligvis kontrolleras varför det är olja i systemet igen. Då läcker troligen kylare nr 2 också.
Ett tips är ju att kolla vad det är för olja. Kan man inte skilja mellan ATF olja och motorolja ens när det är vattenblandat så har man stora problem.
Det tipset tillägnar jag alla verkstäder därute..

För 156 gången så.. oljekanalen upp till toppen, vilken är den enda med tryck i ligger inte i närheten av vattnet i motorn, kanske dags att jag tar och lägger upp bilder på det här..
Det FÖRSTA som händer på en vitblockare är att den helt enkelt tar in vatten i cylindrarna. Det sker lååångt tidigare än det ens är möjligt att få in olja i motorn via oljekanalen i densamma. Vad som oftast hänt är att man kört motorn varm och topplocksskruvarna(läs: bultar för er som skruvar) längdar sej och trycket i skruvförbandet blir för litet, vatten sipprar emellan packning och block in i cylinder eller cylindrar. OFTAST dom tre mittre.
Det händer att olja letar sej in i en del motorer men då har man ett helt annat problem. Då har man med största sannolikhet en sprucken cylinder. Nåt som i stort sett endast drabbar 70 serien där man krämat på för högt laddtryck. Det är där man kör 83 mm i borr med turbo.
Användarvisningsbild
av js1
#836194
Kolla vad instruktionsboken säger om bogsering av bilar med automatlåda.
Användarvisningsbild
av Perc
#836198
Man ska ju INTE bogsera en bil med automatlåda för den får ingen smörjning när motorn är avstängd.

Men om automatlådan redan är kaputt så är det bara att bogsera på och se glad ut. Givetvis.
av magnus1985
#839319
Det jag undrar, har pratat med tre volvoverkstäder och dem frågade vilken olja jag använt och svaret på det var ju den röda växellådsolja, då man fick en skaplig utskällning (??) av dem och dem själva ratar röd växellådsolja, det dem säger är att man ska ha en blågrön växellådsolja för den är mycket bättre. är det någon som vet om det stämmer? Sen är det någon som vet vart man kan köpa en ny kylare/ kylare i bra skick?
har försökt titta runt lite men priser verkar ligga sträcket över 2 tusen kronor. Sen är det någon som har en video hur man gör rent vevhusventilationen?
Jag är inte direkt haj på bilar :(
av Adamp
#839457
Vevhusventaltioner finns det på Youtube går under nammnet PCV system.. Klipp som är bra att kolla inann man är hundra på att riva insuget
. Sen dessa två är den mest kompletta guiden på Youtube 2 delars
och del 2
. Jag gjord detta i sommars och det tog mig ca 6 timmar med pauser (många bultar som kärva med mera). Mitt största råd stressa inte och ta det lugnt har du inte en Haynes handbok så rekommendera jag den steg för steg beskrivning av arbetet. Om du är mer osäker är det många som hjälper på forumet dock finns det många trådar så tipset är att söka lite.

Lycka till!
VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]