umekille skrev:Det kallas enmansskrotning och du plockar isär bilen själv och
säljer metallen till den lokale grovskroten helt lagligt.
Något som regeringen vill ha bort då det inte genererar
skattepengar.
Gör ju inget om du tar fram dom dokumenten. Enligt länsstyrensen existerar det inte. Länsstyrelsen är ju den som har kontrollen på den typen av verksamhet.
Du har ju totalt missuppfattat varför man vill styra skrotning till skrotarna, det är ju helt klart. Om vi börjar med det uppenbara skälet där miljön är inblandat så ska allt gå rätt till. En viss procent av bilen SKA återvinnas. Den procentsatsen höjs nu förresten. Allt ska källsorteras i möjligaste mån, går det inte i detalj ska minst olika tillverkningsämnen skiljas åt. Alltså glas, plast, alu, koppar, stålplåt och blandprodukter som isolering med mera.
Allt jobb börjar naturligtvis EFTER det att bilen dränerats och alla styrdon som är möjliga har suddats/skiljts.
Naturligtvis ska alla oljor, bränslen, och plaster, metaller osv redovisas vart dom tagit vägen. Du ska även redovisa om upphämtaren är certifierad.
Du uppnår inget av miljökraven genom att såga ner bilen själv. Så det kanske inte är så jädra dumt styrt ändå.
Sen var det chassienummret
Till att börja med får inte du komma in på en skrot med ett chassienummer alena.
Varför? Enkelt.. Bilen ska intygas vara skrotad, en bil du inte ser kan inte intygas. Likaså får inte en bil även om den är komplett, med skurna/urplockade nummer skrotas. Den är inte garanterat rätt bil.
Att en del gör så ändå är jag fullt medveten om.
Jag är fullt medveten om att en del lämnar bilar på lokala **** utan att skriva ut företagsnamn.. där man skär ur numret, plockar av skyltarna och styckar upp bilen till plåt.
För chassienumret och plåtarna lämnas till en lämplig samarbetspartner med auktorisation. Är det lagligt? Inte det minsta, ändå gör en av dom största aktörerna så både nu och då.
http://www.reservdel.nu/skrota_bilen_sjalv.php
Jag förtydligar EN rad: 36 § Endast en auktoriserad bilskrotare får utfärda skrotningsintyg.