Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Nu har jag suttit och "Googlat" lite på morgonen. Vad jag kan se så skulle en skrotningspremie modell Tyskland inte nämnvärt påverka problemet med övergivna bilar. För att få ut en Tysk skrotbilspremie måste du köpa en ny bil,max ett år gammal. Hur många utav de som övergivit sin bil skulle omfattas av detta? Renault hade, eller har, en liknande "skrotbilspremie". Du får 20.000:- för din gamla bil om du köper en Renault. Och OM vi skulle förutsättningslöst införa en skrotningspremie på exempelvis 10.000:- för varje bil som tas till skroten utan motprestation, vem skulle betala :?:
Jag tycker man kan lägga i allafall en del av kostnaden på vägskatten, så betalas det in under bilens livstid.. Och jag tror inte det behöver vara 10 000kr för att få effekt.. 5000kr skulle göra mycket till också.
Sen tycker jag det skulle vara en bra "investering" av staten att göra också då varje gammal bil som skrotas minskar miljöpåverkan och förnyar bilparken. Med förnyad bilpark får vi även andra samhällsvinster så som minskade trafikskadade, minskat antal trafikolyckor (nyare bilar har antisladd, ABS, o.s.v.) och mindre utsläpp.
Jag tycker att 5000:- är för lite. Jag tror att de som "kastar" sin bil i naturen plockar delar för högre värden än så, till nästa "vrak" som ersätter det första. Om vi skall "förnya" bilparken är det inte mycket värt att byta en risig 240 mot en något mindre risig 740 :lol:
10000:- räcker till kontantinsatsen på en ganska fräch bil, och då har man ingen nytta av gamla bilens eventuella delar, utan kör den snällt till skroten. :D Och att lägga den eventuella skrotningsinbetalningen på fordonsskatten var en bra idé eftersom min bil är skattebefriad. :D
Användarvisningsbild
av joel80
Det finns 1949st bilar på blocket för under 5000kr! Nog skulle många av de gå till skrot istället för att fortsätta rulla på vägarna om det fanns en skrotpremie på 5000kr. 10k skulle såklart få bort fler! Men jag tror att 5000kr skulle räcka rätt så långt.. och såklart kosta lite mindre. Nån slags medelväg... :)
Allt är bättre än ingenting. Men det löser inte "skogsvraksproblematiken". De som dumpar sina bilar måste av någon anledning tycka att det är bättre att göra så, än att få bilen till skroten. För vi kan vara ense om att en körbar, eller rullbar bil tas emot av skroten utan att kosta ägaren något. den kan till och med ge en slant. Detta är produktansvaret bilbranchen har. Ditt förslag att 5000:- bilarna på Blocket skulle skrotas i stället för att byta ägare är en annan sak, att få bort även dom från vägarna innan de också hamnar som "pundarmissiler" och sedan som "skogsvrak".
Om dom försvinner redan där så kommer det att minska med bilar i skogarna.. det är jag övertygad om.
De som redan står där kanske inte kommer bort.. men utbudet av nya "vrak" som dom här skogstomtarna köper på sig skulle ju minska rätt drastiskt.
av *pettson*
Det fanns skrotningspremie på alla bilar från 1975 fram till 1a juni 2007. Samtidigt infördes producentansvaret på riktigt.
Den betalades in samtidigt som bilen betalades. Men någon brilliant människa kom på att det fanns en satans massa pengar i den kakburken och så tog man bort premien och lade pengarna i stadskassan istället. En liten summa lämnades och gavs till bilägare som hade bilar äldre än 1989. Istället för summan 1500 som var fick man 4000kr så pengarna verkligen tog slut snabbare.

Något man missade var att ingen vill ta hand om alla bilar mellan 1975 och 2007 gratis. Och man missade att producenterna INTE tar ansvaret för bilarna man betalt premie för.
En bil med producentansvar ska kunna lämnas gratis oavsett skicket. Producenten ansvarar för demonteringen.
FÖRUTSATT att den lämnas på ett sådant center som har kontrakt med producent. Annars får man betala för bilen.

Här någonstans går det nu snett för allmänne man. Man TROR att det faktiskt finns en skrotpenning och att man har rätt att få betalt för sin bil oavsett vart man lämnar den, eller minst lämna den gratis överallt. Vilket INTE är korrekt.
Nu tar ändå dom flesta emot en bil minst gratis och en del får man 500-1500 för.
Här har nu folk blivit totalt blinda på t.ex blocket. För om en bildemontering säger sej köpa upp äldre bilar så förväntar sej folk bevisligen fantasisummor har jag hört över matbordet. Någon med en upprostad golf 3 med körförbud tycker skäligen att man ska få 5000kr för bilen vid skrotning då man bytt två bromskivor förra hösten. Eller då man har en vettig kaross med en motor som är totalt körd och förväntar sej 15000kr eller mer (volvo 740). Ja det är bara några exempel, det finns nog gott om sådana kan jag tänka mej.
Men ett tips är att AFFEKTIONSVÄRDE inte är ett penningvärde.

Vill staten göra något för problematiken med bilarna överallt så kan man sätta tillbaka pengarna på kontot och så ta fram rullorna igen. Alla uppgifter finns arkiverade om vem som betalt skrotpremie och inte.
Det är inte svårare än så.
Producentansvartet gäller ALLA bilar enligt nedanstånde länk. Även 1975-2007 vad jag kan se.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... entansvar/

Om staten var med och plockade pengar ur Bilskrotningfonden vet jag inte om det stämmer eftersom de flesta var positiva till förändringen 2007, även Bil-Sweden som borde protesterat om alla pengarna inte kom bilismen till del. Men för övrigt håller jag med *pettssons* inlägg.
av umekille
Är man driftig kan man skrota bilen själv och låta den lokala
återvinningsskroten köpa metallen för aktuellt dagspris.
Ev. säljbara delar säljs på tradera eller blocket.
Skrotningsintyg där 2-personer vittnar med sitt namn finns
och godkänns av transportstyrelsen för att få bilen avregistrerad.
(sökt dokumentet men inte hittat det, min bilmek har ett på A4 så
skall kolla med han)
av *pettson*
umekille skrev:Är man driftig kan man skrota bilen själv och låta den lokala
återvinningsskroten köpa metallen för aktuellt dagspris.
Ev. säljbara delar säljs på tradera eller blocket.
Skrotningsintyg där 2-personer vittnar med sitt namn finns
och godkänns av transportstyrelsen för att få bilen avregistrerad.
(sökt dokumentet men inte hittat det, min bilmek har ett på A4 så
skall kolla med han)
Riktigt så enkelt är det inte om det ska ske lagligt. Det beror på auktorisationen, hur den ser ut.
Står det bilskrot så får man INTE ta emot en traktor eller en lastbil osv, bilskroten får inte köpa lös metall eller liknande. Står det att du handlar med metall så får du inte jobba med hela fordon ens om dom är urplockade, du får endast handskas med bilen om den är sönderskuren eller rentav fragmenterad. En metalllåtervinning kan aldrig skriva ett intyg på en skrotad bil. Däremot på skrotade maskiner och annat.
Läs gärna vidare om auktorisation.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Nån som vågat testa senaste?

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal