- tis 11 feb 2014, 21:02
#835241
Hej alla Volvo-experter.
Har en 850 -96a 10v som vägrar att starta.
För ca: 1 månad sen började den att hacka som sedermera utmynnade i att den stannade helt.
Bytte bensinpumpen men inte filtret under bilen.
Den gick bra i 1 vecka. Sen började problemen.
Till och från jobbet var inga problem. (ca 1,5mil).
Vid längre sträckor kunde den "hacka till" ibland.Ibland när den hackade till blinkade även Lambda-lampan till.
Efter en vecka vägrade den starta en morgon.På kvällen så startade den igen,körde ca 1 mil,den hackade till ett par gånger
men gick för övrigt bra.
Onsdag i förra veckan vägrade den starta först,sen startade den.
I fredags förra veckan plockade jag bort och putsade av rotor och fördelarlock.Vips så gick den bättre.Hackade till ett par gånger på 2 mil.
Köpte ny rotor å fördelarlock.Gick perfekt. :D
Körde inget på lördagen med den,skulle starta den i söndags. Inte ett liv i den. :(
Nytt batteri. (13,5v när bilen är i gång)
Startmotorn går runt.
Ingen gnista.
Bensinpumpen går några sekunder när man vrider om nyckeln. (det kommer bensin,har ej kollat trycket)
Har bytt vevaxelgivaren.
Kamaxelgivaren bytte jag för ca. 1 år sen
Från en fungerande bil har jag provat bränsle-relä och tändspole. (har mätt upp 12v vid tändspolen på båda kablarna)
Provade även "motorstyrningen" från samma bil.
Har upptäckt en sak med lambda-lampan: När man vrider om nyckel så lyser alla kontrollampor.
Om lambdalampan lyser när jag vrider om nyckel så startar den.
Om lambdalampan INTE lyser när jag vrider om nyckeln så startar INTE bilen?????
Har inte gjort nån felkodsläsning på den.
Kabelbrott???
Dålig jord????
Nån mer "databox" eller nåt relä som kan strula??
Sitter det nån kopplingsplint under eller i direkt anslutning till motorstyrningen som kan oxidera??
Har delat på och sprayat kontaktspray i alla kontakter jag har hittat i motor-rummet .
Går det att Ohm-mäta kamgivaren? (vi glömde att prova den från kompisens bil)
Jag VET att man ska felkodsläsa den först.Har ca 2 mil till närmaste verkstad så det får bli bogsering på söndag om den inte startar
innan dess.
Mycket tacksam för alla uppslag till en lösning.
Har en 850 -96a 10v som vägrar att starta.
För ca: 1 månad sen började den att hacka som sedermera utmynnade i att den stannade helt.
Bytte bensinpumpen men inte filtret under bilen.
Den gick bra i 1 vecka. Sen började problemen.
Till och från jobbet var inga problem. (ca 1,5mil).
Vid längre sträckor kunde den "hacka till" ibland.Ibland när den hackade till blinkade även Lambda-lampan till.
Efter en vecka vägrade den starta en morgon.På kvällen så startade den igen,körde ca 1 mil,den hackade till ett par gånger
men gick för övrigt bra.
Onsdag i förra veckan vägrade den starta först,sen startade den.
I fredags förra veckan plockade jag bort och putsade av rotor och fördelarlock.Vips så gick den bättre.Hackade till ett par gånger på 2 mil.
Köpte ny rotor å fördelarlock.Gick perfekt. :D
Körde inget på lördagen med den,skulle starta den i söndags. Inte ett liv i den. :(
Nytt batteri. (13,5v när bilen är i gång)
Startmotorn går runt.
Ingen gnista.
Bensinpumpen går några sekunder när man vrider om nyckeln. (det kommer bensin,har ej kollat trycket)
Har bytt vevaxelgivaren.
Kamaxelgivaren bytte jag för ca. 1 år sen
Från en fungerande bil har jag provat bränsle-relä och tändspole. (har mätt upp 12v vid tändspolen på båda kablarna)
Provade även "motorstyrningen" från samma bil.
Har upptäckt en sak med lambda-lampan: När man vrider om nyckel så lyser alla kontrollampor.
Om lambdalampan lyser när jag vrider om nyckel så startar den.
Om lambdalampan INTE lyser när jag vrider om nyckeln så startar INTE bilen?????
Har inte gjort nån felkodsläsning på den.
Kabelbrott???
Dålig jord????
Nån mer "databox" eller nåt relä som kan strula??
Sitter det nån kopplingsplint under eller i direkt anslutning till motorstyrningen som kan oxidera??
Har delat på och sprayat kontaktspray i alla kontakter jag har hittat i motor-rummet .
Går det att Ohm-mäta kamgivaren? (vi glömde att prova den från kompisens bil)
Jag VET att man ska felkodsläsa den först.Har ca 2 mil till närmaste verkstad så det får bli bogsering på söndag om den inte startar
innan dess.
Mycket tacksam för alla uppslag till en lösning.