Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av harley45
Hej alla Volvo-experter.
Har en 850 -96a 10v som vägrar att starta.
För ca: 1 månad sen började den att hacka som sedermera utmynnade i att den stannade helt.
Bytte bensinpumpen men inte filtret under bilen.
Den gick bra i 1 vecka. Sen började problemen.
Till och från jobbet var inga problem. (ca 1,5mil).
Vid längre sträckor kunde den "hacka till" ibland.Ibland när den hackade till blinkade även Lambda-lampan till.
Efter en vecka vägrade den starta en morgon.På kvällen så startade den igen,körde ca 1 mil,den hackade till ett par gånger
men gick för övrigt bra.
Onsdag i förra veckan vägrade den starta först,sen startade den.
I fredags förra veckan plockade jag bort och putsade av rotor och fördelarlock.Vips så gick den bättre.Hackade till ett par gånger på 2 mil.
Köpte ny rotor å fördelarlock.Gick perfekt. :D
Körde inget på lördagen med den,skulle starta den i söndags. Inte ett liv i den. :(

Nytt batteri. (13,5v när bilen är i gång)
Startmotorn går runt.
Ingen gnista.
Bensinpumpen går några sekunder när man vrider om nyckeln. (det kommer bensin,har ej kollat trycket)
Har bytt vevaxelgivaren.
Kamaxelgivaren bytte jag för ca. 1 år sen
Från en fungerande bil har jag provat bränsle-relä och tändspole. (har mätt upp 12v vid tändspolen på båda kablarna)
Provade även "motorstyrningen" från samma bil.

Har upptäckt en sak med lambda-lampan: När man vrider om nyckel så lyser alla kontrollampor.
Om lambdalampan lyser när jag vrider om nyckel så startar den.
Om lambdalampan INTE lyser när jag vrider om nyckeln så startar INTE bilen?????
Har inte gjort nån felkodsläsning på den.

Kabelbrott???
Dålig jord????
Nån mer "databox" eller nåt relä som kan strula??
Sitter det nån kopplingsplint under eller i direkt anslutning till motorstyrningen som kan oxidera??
Har delat på och sprayat kontaktspray i alla kontakter jag har hittat i motor-rummet .
Går det att Ohm-mäta kamgivaren? (vi glömde att prova den från kompisens bil)
Jag VET att man ska felkodsläsa den först.Har ca 2 mil till närmaste verkstad så det får bli bogsering på söndag om den inte startar
innan dess.
Mycket tacksam för alla uppslag till en lösning.
Användarvisningsbild
av taxi
Hej! Som föreslagits ovan, löjligt enkelt att få ut felkoder från en 10-ventilare, ta vara på det!
Men jag tycker det låter som att motorstyrningen inte får ström när den inte startar. Kolla hur strömförsörjningen ser ut. Tyvärr vet jag inte om det är så enkelt som en plus-kabel direkt från batteriet till boxen, men det kanske andra kan hjälpa till med?
Tändningslåset kanske också kan fallera så att boxen blir utan ström, funkar halvljus och ABS som dom ska? (vanliga symptom på tändningslås).
av harley45
taxi skrev:Hej! Som föreslagits ovan, löjligt enkelt att få ut felkoder från en 10-ventilare, ta vara på det!
Men jag tycker det låter som att motorstyrningen inte får ström när den inte startar. Kolla hur strömförsörjningen ser ut. Tyvärr vet jag inte om det är så enkelt som en plus-kabel direkt från batteriet till boxen, men det kanske andra kan hjälpa till med?
Tändningslåset kanske också kan fallera så att boxen blir utan ström, funkar halvljus och ABS som dom ska? (vanliga symptom på tändningslås).
Allt annat på bilen fungerar. Har hittat ett elschema så det ska nog gå att kolla om det finns ström fram till motorstyrningen.
En sak som jag kom att tänka på: När man ska starta bilen så kan motorn"låsa" sig för en sekund. Ungefär som när man har ställt tändningen en aning för tidigt. Detta har hänt de sista 2 åren. Kanske en gång/vecka eller en gång/månad alltså med varierande intervall. Detta fenomen kanske inte har med detta att göra.
av harley45
Nån som vet om Biltemas OBDII-läsare skulle fungera? Har försökt att läsa på mig i detta ämne men det verkar som att -96 orna
kan vara lite knepiga att läsa av felkoderna på.
Användarvisningsbild
av js1
Det enda som funkar för din 96:a är en blinkdiod, lägg ner sökandet efter alternativ för du kommer inte att hitta några, såvida du inte vill skaffa proffsgrejor som överstiger bilens värde i pris.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Att någon ens försöker hitta ett alternativ till en lösning för 10spänn, eller i väldigt många fall t om gratis, övergår mitt förstånd :???:

Men ja, blinkdiod är enda sättet att få ut motorkoder. Vissa specifika felkodsläsare, t ex vol-fcr, kan läsa ut ABS och SRS(tror jag), men det är det enda.
av harley45
js1 skrev:Det enda som funkar för din 96:a är en blinkdiod, lägg ner sökandet efter alternativ för du kommer inte att hitta några, såvida du inte vill skaffa proffsgrejor som överstiger bilens värde i pris.
Jag hittade en länk till en felkodslista för de "gamla" systemen,d.v.s före -95 där man läser ut felkoderna direkt på boxen.
Är det samma felkodet på min -96a?

Ström och genomföring verkar inte s&arin[…]

Pärlan har nu över 35.000 pålitlig[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]