Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoBengan skrev:Så om någon funktion på bilen ändras vid en total uppgradering, så kommer den alltså inte att kunna ändras tillbaka till den ursprungliga?

Plus att bilen i början kan gå lite konstigt?

Är jag med på noterna då CarMan?
du har fattat mig helt korekt
Användarvisningsbild
av CarMan
Tecknick skrev:Hej!

Jag är ny i forumet men har läst det ganska flitigt på senaste tiden efter att min far köpt en XC70 -05 manuell.

Var in på verkstaden idag för ett besök angående ett felmeddelande som tidigare varit på avgasreningen. Men det var inte det jag skulle berätta..

Även jag har varit fundersam över uppgradering av alla styrenheter. Har läst allt jag kan finna angående det här på forumet och funderat lite till.
Snackade med en kompis som känner en volvomekare på annan ort, han sa att de uppgraderade alltid alla bilar de som pluggade in kabel i.

När jag var på verkstaden idag bad jag dem göra en total uppgradering och det var inga problem.

Som svar på hur bilen upplevs efter kan jag bara säga att bilen inte kommer att kännas som nått UFO utan ganska normal. Ser inte något problem i att den kommer att vara lite annorlunda under inställningsperioden.
hur stor skilnad man känner på bilen är helt inviduelt, beroende på vad man idag har för mjukvaror. olike motorer& växelådor m.m. har ju fått olika slags uppdateringer, går ju göra en oendlig massa kombinatioenr på uppdateringar m.m.
sen kan ju olika mjukvaror vara olika på olika årsmodeller m.m.
av Tecknick
Något jag är intresserad av är vad varje uppgradering gör.
Är det någon som sitter på en lista eller en länk dit man kan läsa vad som är ändrat? Liknande som till uppgraderingarna av Windows.
av Frigge
Tecknick skrev: Som svar på hur bilen upplevs efter kan jag bara säga att bilen inte kommer att kännas som nått UFO utan ganska normal. Ser inte något problem i att den kommer att vara lite annorlunda under inställningsperioden.
Nu säger ju inte det spec mycket att just den bilen inte uppträdde konstigt efter en uppgradering, det är ju från bil till bil och beroende på vad som uppgraderas. Bara för att man gör en Total uppgradering innebär det inte att ALLA enheter blir uppgraderade,vissa kanske redan har den senaste o uppgraderas därför inte.
Användarvisningsbild
av CarMan
Tecknick skrev:Något jag är intresserad av är vad varje uppgradering gör.
Är det någon som sitter på en lista eller en länk dit man kan läsa vad som är ändrat? Liknande som till uppgraderingarna av Windows.
finns ingen sån lista.
Användarvisningsbild
av Cimmen
Mycket intresant tråd!

Jag har en V702.5TAWD-04 12.000mil Manuell och funderar på att gör en total uppgradering bara för sakens skull. Inget är trasigt men det borde ju finnas ett mer optimalt program för motorn m.m. Och det kan ju bara bli bättre?

Om jag har förstått det rätt så tar dom typ 2:- för mjukvaran och 3-400 för jobbet. Vilket kan ses som prisvärt. Frågan är ju kan volvo se innan man gör själva köpet vilka eller hur många uppgraderingar som är möjliga. Är det 5 eller 150 st?!? Svårt för er att säga men försök...

Jag ska vid nästa service köra en total uppgradering om ingen säger nåt annat?!?
av Tecknick
Angående antalet så TROR jag att jag förstod det rätt när jag kollade på skärmen i VIDA...

Efter uppgraderingen var det 13 st enheter som lyste gröna de resternade sex var grå, vilket jag tror betyder att de gröna uppdaterades.
Det var på en XC70 05 manuell.

Är inte helt hundra på antalet men har förmig att jag räknade till det.
Användarvisningsbild
av CarMan
vist kan man kolla hur många enheter. men lätast är ju att göra en total, då laddas alla som det finns nyare verson till & det är inte 150st, då bilen inte har mer en 15 st eller nått i den stilen
Användarvisningsbild
av Cimmen
CarMan skrev:vist kan man kolla hur många enheter. men lätast är ju att göra en total, då laddas alla som det finns nyare verson till & det är inte 150st, då bilen inte har mer en 15 st eller nått i den stilen
Tack för svaret CarMan!

Ang om man ska uppdatera eller inte så visst kan det bli lite sämmre en stund innan bilen har "kört in sig" men i det långa så kan det ju bara bli bättre eller?

Kim
Användarvisningsbild
av Bänktsson
Tecknick skrev:Angående antalet så TROR jag att jag förstod det rätt när jag kollade på skärmen i VIDA...

Efter uppgraderingen var det 13 st enheter som lyste gröna de resternade sex var grå, vilket jag tror betyder att de gröna uppdaterades.
Det var på en XC70 05 manuell.

Är inte helt hundra på antalet men har förmig att jag räknade till det.
Riktigt så är det inte. De 13 enheterna som du såg är alla
styrenheterna som finns i DIN bil, de andra 6 som var gråa
är systemt som finns till XC70 men ej är monterade i din bil.
Kan vara system som RTI t ex vilket är ett tillbehör.

Då blev det som vi skrev för ett tag se[…]

Ja det är bilar med Sensus och det är &[…]

... Förresten var hittar du värdena p&[…]

Elpriset

Nu har jag äntligen fått tid över […]