Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Njaaaääee. Det vet jag inget säkert om, men senare modeller som hade hallgivare (i fördelaren) eller vevaxelgivare, LH 2.2 och LH 2.4 hade elektroniskt styrd förtändning. Åttiotalsmodeller kan ju ha haft det också, men det vet jag som sagt mindre om. Men man kan ju resonera så här också: Eftersom en förgasarmotor inte hade någon form av motorstyrning så har den högst troligt haft rent mekaniskt styrd förtändning t.ex med centrifugalvikter.
Om du köper en fördelare på skroten så kan du ju öppna och titta. Det bör du för övrigt göra ändå. Fjädrarna som håller centrifugalvikterna blir med tiden lite slappa.
av rid54
I klassiska fördelare (förgasarmotorer och exvis mekanisk insprutning) används mekanisk förställning med centrifugalregulatorn OCH vakuumstyrd förställning med en vakuumklocka. Enklare insprutningssystem har oftast ingen förställning alls i fördelaren, utan allt sker i styrboxen (som känner till varvtal, belastning etc). Modernare system har ingen fördelare alls utan kör med separata tändspolar eller något i den stilen.

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.