Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Amarace skrev: Så var det inte när det var skrotbilspremie, det räckte att man lämnade in plåten med chassienummeret instansat och nummerplåtarna i princip.
Däremot var det upp till skrotarna vad dom tog i betalt för att ta emot en bil, en del tog hela premien själv, en del tog en viss del, en del tog bara emot bilen och lät den som lämnade in den få hela premien.

Men för själva premiens skulle spelade det ingen roll hur komplett bilen var. Det var Skroten som bestämde det helt och hållet. Premien betalades ut till ägaren av bilen så fort skrotningsintyget kommit in, en del skrotar tog över ägarskapet och fick pemien, en del lät ägaren stå på bilen tills dess den hade fått skrotintyget.
(jag har hållit på sedan 1989, och så var det några år innan det fram tills dess premien försvann, har skrotat en hel del bilar under åren)
Jag har en annan uppfattning att de seriösa skrotarna agerade på detta vis. Men vad skulle en återinförd skrotbilspremie göra för skillnad på "skogsvraken" om det är så lätt att få ut premien utan att få avdrag för skrotningskostnaden :?:
Skillnaden OM det är premie som man får är ju att då lämnar folk in bilen för skrotning, som det är nu så msåte man betala så fort vesäntliga delar är borta + att man måste frakta bilen till deras uppsamlingsställe.

Om det funnits en premie, utan krav på att bilen skulle vara komplett, skulle folk motiveras mer att verkligen skrota istället för att bara ställa bort bilen.
Och angående registerhållningsavgiften, struntar man att betala den så får man en påminnelse, nästa år samma sak, och så fortsätter det, så själva "skulden" ökar, men det krävs inte in, och till sist så avregistreras bilen administrativt.

För oss som kanske köper en bil som reservdelsbil, tar det vi behöver, då är det ju problem att bli av med resten, för som sagt, man vill som regel inte betala för att bli av med den. Med en premie (eller bara att man kan lämna in bilen till en skrot utan kostnad, alltså att inga avdrag görs) skulle det bli en helt annan sak.
Men vem skulle betala ut premien :?:
Nån som vet varför skrotningspremien togs bort 2007?
Tog pengarna slut i skrotningsfonden?

Det finns verkligen många sätt att lösa skrotningsproblemet på, läste att i Tyskland fick de 2500 Euro ett år för en bil som gick till skroten.
Kanske man kunde ha såna lockbeten emellanåt även i Sverige?
Koppla det till krav på att man köper en ny miljöklassad bil (senaste miljöklassningen) så skall ni se att folk lär slåss om skrotbilarna som ligger där ute och dräller.
Eller varför inte ge skrotnissarna en morot på nåt sätt att åka runt och plocka upp alla vrak som står utefter vägar och i naturen?
Nån metall är väl kvar på bilen så nåt värde finns väl kvar även om de inte kan plocka delar på den och sälja sen som reservdel.

/Bo
Användarvisningsbild
av joel80
Nuvarande regering prioriterade städhjälp och läxhjälp för höginkomsttagare.. då fanns det inte plats för nått miljötjafs som ju kunde gå till undre medelklassen!

(Och innan ni hoppar på mig.. jag överdriver... men sant är ju i allafall att nuvarande regeringen tog bort det för att ha pengar till t.ex sina sänkningar och andra "bidrag")
Jag tycker det är lite låg debattnivå att skylla på nuvarande regering. Det där stämmer givetvis inte. Före 2007 fanns något som hette Bilskrotningfonden. Där betalades in en avgift som den sista ägaren fick tillbaka när den skrotade bilen. Från början betalade köparen in den när bilen köptes. På senare år var det biltillverkaren/Importören som betalade in premien. Detta ersattes av nuvarande producentansvar 2007 och medlen i bilskrotningsfonden delades ut med 4000:- till bilar äldre än 1989 om de skrotades. När medlen tog slut var det slut med skrotningspremien. Jag tror att det är rent ointresse som gör att bilar hamnar i skogen, det har inget med pengar att göra. När jag googlade på skrotningspremie så kom det upp massor av träffar på skrotfirmor som hämtar och betalar för bilar.
Användarvisningsbild
av joel80
Fast det är rätt lätt att se att antalet bilar som lämnats in för skrotning kraftigt minskat sen man tog bort premien, det var ju det som typ startade den här tråden. Det är för att nuvarande regering inte vill ha en skrotningspremie. Producentansvaret räcker oftast inte till för att få folk att ta tummen ur och åks till skroten med diverse rishögar. En skrotningspremie funkar bevisligen om man vill bli av med gamla vrak och förnya snittåldern på bilparken i stort. Lena Ek stod i nyheterna härom dagen och försökte försvara sig.. jag tyckte hon misslyckades.
Nu var det ju inte nuvarande regering som inte ville ha skrotningspremien kvar, det var biltillverkarna/importörerna. Det fungerade inte då och inte nu heller.
Användarvisningsbild
av joel80
Ok.. trodde det var ett regeringsbeslut.. det lät verkligen så på inslaget i nyheterna.
Det var ett regeringsbeslut, men det var tillverkare och importörer som ville slippa inbetalningar till bilskrotningfonden och i stället ha ett producentansvar vad jag har hört. Men frågan är när förarbetet till detta påbörjades. Beslutet togs april 2007 och fonden upphörde redan 1/6 2007. Vilken regering var det, Göran eller Fredrik.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!

Även om fläktmotorn fungerar brukar grun[…]

Jag kan höra på nyheterna precis lika b[…]