Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja misstänkte det.

Men kul att höra att det inte påverkar förbrukningen.
Samt trevligt med din bra beskrivning av hur skillnaden blir. Bästa svaret jag fått hittils på vur skillnaden blir.

Är sjuk frestad på den får nog bli fram över :-)
Man kan väl säga såhär, kör man som folk utan att låta turbon ladda allt för mycket så påverkar det inte förbrukningen vad jag märkt. Alltså vanlig stadskörning samt landsväg. Men så fort man börjar åka lite mer "inspirerande" :wink: så drar den helt klart mer soppa. Den extra kraften ska ju hämtas någonstans ifrån.

Fördelen är kanske att man kan ligga på en högre växel i många lägen där man tidigare fått gå på en lägre för att känna att den orkar med, det kan säkert påverka förbrukningen positivt. Tyvärr så märker man ju hur roligt det blir att dra lite extra så jag tror det där går jämt ut.. (i bästa fall :P )
:D

Ja jag kan tänka mig att det blir svårare att hålla igen.

Har du kört T6 något?om hur tycker du den är i jämförelse med en sån efter chippningen?

Något jag tänkt på är att original inställningen för 2,5T är den förvånansvärt lite skillnad i om man verkligen snål kör eller står på lite i stadskörning. Inte för att jag brukar tok köra men ändå. I stads trafik brukar skillnaden bli ca 1 dl milen för mig. Landsväg däremot går det att påverka 3 dl milen beroende på tempo. Lägsta jag lyckats med 0,8 l milen med 90 km/h i snittat över 47 mil. Högsta landsväg 1,1 l milen kommer dock inte ihåg snitt farten men ca 130-140 km/h.
Andis skrev::D

Ja jag kan tänka mig att det blir svårare att hålla igen.

Har du kört T6 något?om hur tycker du den är i jämförelse med en sån efter chippningen?

Något jag tänkt på är att original inställningen för 2,5T är den förvånansvärt lite skillnad i om man verkligen snål kör eller står på lite i stadskörning. Inte för att jag brukar tok köra men ändå. I stads trafik brukar skillnaden bli ca 1 dl milen för mig. Landsväg däremot går det att påverka 3 dl milen beroende på tempo. Lägsta jag lyckats med 0,8 l milen med 90 km/h i snittat över 47 mil. Högsta landsväg 1,1 l milen kommer dock inte ihåg snitt farten men ca 130-140 km/h.
Har tyvärr ingen aning om hur T6 går, borde helt klart testas men har inte blivit av ännu. :) Ja den förbrukningen brukar väl stämma, har inte järnkoll då jag inte tittar så ofta men snittmätaren står på ganska precis 10.5 per 100km och den har jag inte nollställt på länge.

Japp ventilen finns på http://atechmotor.com/
Finns det fler som testat denna dyrare variant och som har märkt skillnad mot originaldelen?

Misstänker att magnetventilen är orsaken till att min bil går olika varje gång jag startar och har lite av en dagsform.
Den går dock inte dåligt utan det är just att den känns lite seg ibland.
Grannen hade samma på sin 2,5T och då löstes det med ny ventil.
Har byt magnetventil på både min och min pappas. När dom börja svagna av. Min vid 18.000 mil pappas vid 13.000 mil. Min hade dock börjat svagna ordentligt vid 16.000 mil.

När man hör insugaljud när man gasar på då är det dags för ny ventil. Liknar ett böö ande ljud. När turbon laddar går den tystare.

Hoppas förklaringen hjälper dig.

Även rengöring av nipplarna på vevhusventilation på verkar kraften. Haft stop i mina då gick den sämre.

Men autotech magnetventil får bli nästa uppdatering :-)

Är det dags att byta så testa ATM ventilen. Orginalet kostar ca 900kr har för mig ATM kosta ca 1400kr.

Med vänlig hälsning,
Andis
Senast redigerad av 1 Andis, redigerad totalt 0 gånger.

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]