- ons 12 feb 2014, 13:12
Tv-programmet som SvenB nämner var ett avsnitt av Uppdrag granskning i Svt, år 2012: http://www.svt.se/ug/svart-bilexport-fo ... miljoner-1
Moderator: Moderatorer
Amarace skrev:Är inte Markägaren, det har alltid funnits en ägare till bilen, så man måste spåra bakåt till den som ägt bilen och utröna OM det kan finnas en fysisk ägare till den, om det inte går kan man gå vägen att det är markägarens bil.Det fans en Volvo 780 på en parkering här i staden som "helt plötsligt" försvann. Ägaren anmälde den stulen men försäkringsbolaget sade att han inte var ägare till den bilen. Kommunen hade hämtat bilen och skrivit över den på sig och sålt den till en skrotfirma. Enligt kommunen efter flera brev som inte besvarades, enligt honom (som varit utomlands ett tag) har han aldrig fått något. Bilen var avställd och hade stått några månader (p.g.a utlandsvistelsen) på hyreshusets parkering (ingen privat plats, tror jag). Så visst kan "dom" få bort bilar om "dom" bara vill. Det är nog bara viljan som fattas många gånger.
umekille skrev: " Producenten kan dock begära ersättning om fordonet saknar väsentliga och ekonomiskt värdefulla delar, till exempel motor, växellåda eller katalysator"Vad vill du ha fram med detta citat? Att bilägaren skall kunna slakta bilen på allt värdefullt och sedan skall någon annan ta hand om skrota det mindre värdefulla utan ersä'ttning för det? Självklart måste hela bilen var med. :???: Så var det på den tiden då vi hade skrotningspremie också, bilen måste vara i princip komplett.
SvenB skrev:Jo, det var nog så, en liten anekdot:
Så var det på den tiden då vi hade skrotningspremie också, bilen måste vara i princip komplett.
lennarte skrev:De var helt otroligt.Amarace skrev:Är inte Markägaren, det har alltid funnits en ägare till bilen, så man måste spåra bakåt till den som ägt bilen och utröna OM det kan finnas en fysisk ägare till den, om det inte går kan man gå vägen att det är markägarens bil.Det fans en Volvo 780 på en parkering här i staden som "helt plötsligt" försvann. Ägaren anmälde den stulen men försäkringsbolaget sade att han inte var ägare till den bilen. Kommunen hade hämtat bilen och skrivit över den på sig och sålt den till en skrotfirma. Enligt kommunen efter flera brev som inte besvarades, enligt honom (som varit utomlands ett tag) har han aldrig fått något. Bilen var avställd och hade stått några månader (p.g.a utlandsvistelsen) på hyreshusets parkering (ingen privat plats, tror jag). Så visst kan "dom" få bort bilar om "dom" bara vill. Det är nog bara viljan som fattas många gånger.
Mvh
Lennart
NilsO skrev:Tv-programmet som SvenB nämner var ett avsnitt av Uppdrag granskning i Svt, år 2012: http://www.svt.se/ug/svart-bilexport-fo ... miljoner-1Tackar ödmjukast.
SvenB skrev:Menar du att det skulle vara en frivillig avgift? Nu har jag bara påställda bilar, men min erfarenhet generellt är att Transportstyrelsen ser till att inkassera varenda krona de debiterar.Guligan skrev: Straffavgift är det väl inte frågan om, men en tredubblad registerhållningsavgift hade inte suttit fel.Om man dumpar sin bil på olämpligt ställe så bryr man väl sig inte om att betala registerhållningsavgiften heller.
SvenB skrev:umekille skrev: " Producenten kan dock begära ersättning om fordonet saknar väsentliga och ekonomiskt värdefulla delar, till exempel motor, växellåda eller katalysator"Vad vill du ha fram med detta citat? Att bilägaren skall kunna slakta bilen på allt värdefullt och sedan skall någon annan ta hand om skrota det mindre värdefulla utan ersä'ttning för det? Självklart måste hela bilen var med. :???: Så var det på den tiden då vi hade skrotningspremie också, bilen måste vara i princip komplett.
Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]
Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]