NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Hej
Min förra V50 My10 hade hjulbultar med en lös kona. Eftersom jag när jag köpte eftermarknadsfälgar monterade andra hjulbultar så blev dessa hjulbultar kvar. Nu i samband med att jag moterade samma vinterhjul på min "nya" V50 som på den gamla, så använde jag dessa hjulbultar. De som fanns på bilen var lite annorlunda. Konan satt inte fast, men snurrade inte. Skall det vara så eller är de misshandlade?
Användarvisningsbild
av P210
Om det är dessa du menar så ska det vara så! Vitsen med lös kona är att den alltid kan ställa in sig för att ta upp skillnader i tolerans/bultcirkel mellan hålet i fälgen/bromskivan.
Viktigt är att man har fälgar med centrumstyrning då inte dessa bultar kan centrera fälgen.
Kallas även PCD bultar/muttrar eller glidbultar

Bild

Bultar eller muttrar med så kallad rörlig kona och "överstort" hål i konan kan även användas för att montera fälgar med avvikande bultcirkel på aktuell bil, tex om man vill montera en VW Golf-fälg 4x100 på en Alfa Romeo med bultcirkel 4x98 används bultar med rörlig kona. Bulten/mutter gängas som vanligt – lodrätt, det är den lösa hylsan som följer fälgens lutning och centrerar den korrekt.
- Tex fälg med 5x114,3 på bil med 5x112
- Tex Fälg med 5x110 på bil med 5x112

Bild
Användarvisningsbild
av SvenB
Okej. Ja bägge bulttyperna har kona som går att "vicka" på, men de äldre går även att snurra. Det var någon som sade mig att de som bara går att "vicka" på är en uppdaterad version och ersätter den gamla. Så frågan är om det är någon nackdel att de även går att snurra på?
Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]