Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Jag tror inte det handlar om att TS vill spara droppar utan mer en undersökning. Värmarens vara eller icke vara har diskuterats flitigt den senaste tiden, framförallt vid kortkörningar osv.

Undersökningar gillas, men resultatet lär försvinna i en tråd där åsikter diskuteras! Kanske en öronmärkning av en tråd utan rätt att diskutera skulle vara bra ;)
Användarvisningsbild
av poscarjr
För mig handlar det inte om att spara diesel - jag är bara nyfiken på hur mkt förvärmaren och extravärmaren drar. Kör såklart alltid med värmarna och dessutom så är både stols- och rattvärme konstant på. Hatar att frysa och skrapa. :)
Jag pendlar till 90% och färddatorn har på senaste tiden visat 0.46-0.48 på dessa resor (knappt 7mil med snittfart 82-84km/h). Alltså med förvärmd motor. Lite småresor därtill gör såklart att snittet på färddatorn på en tank stiger. Vid senaste tankningen visade datorn 0.52 men pumpen 0.60 (15%).
Edit: exakt mattish :)
Användarvisningsbild
av bem
poscarjr skrev:
...jag är bara nyfiken på hur mkt förvärmaren och extravärmaren drar.
Både Volvo och Webasto säger att en Webastovärmare i en Volvo drar ca 0,6 liter per timme.

/Bo
Användarvisningsbild
av joel80
Fast det är ju på full fart.. sen är det intressant med om det gör någon skillnad för förbrukningen på resan man gör, och i vilken mån.
Jag använder också värmaren innan jag ska iväg av bekvämlighetsskäl, men tycker det är intressant att veta, även om jag inte kommer att snåla på just de dropparna.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag köpte en D5 för att jag ville ha en så bra dragbil som möjligt, utan att få hysterisk förbrukning (läs T6). XC70 AWD för framkomlighetens skull och automatlåda för att dieslar vanligtvis har ett kortare körbart register än vad en bensinturbo har. Men jag får erkänna att där är jag överraskad över hurpass brett register D5 ändå har. Den hade fungerat med manuell låda också. Automaten med vattenkyld olja är dock tålig mot finlir vid rangering av tyngre släp på dåligt underlag, så jag ångrar inte det ändå. Dessutom är det bekvämt.

Så förbrukningsoptimerad är inte min bil. Men det hindrar ju inte att det kan vara intressant att veta om värmaren har någon inverkan på förbrukningen eller ej.

Siffrorna är enligt vad färddatorn anger. Jag har satt färdstatistiken, alltså färddatorn som finns in Sensus - den med stapeldiagrammet - till att nollställas vid varje körcykel. Då börjar den alltid om från noll på morgonen. Precis som skrivs ovan så är det inte så noga om den visar absolut rätt eller ej. Den visar förmodligen ungefär lika mycket fel varje gång, så det bör gå att jämföra ändå.

Idag gjorde diverse diskussioner på morgonen att jag inte körde förrän 20 minuter efter det att värmaren slutat gå. Igår stängde jag inte av värmaren när jag började åka, för det var ändå bara två minuter kvar. Extravärmaren (auto) står i läge till, men jag tror inte det påverkar mätningen, för den dieseln lär inte färddatorn ta med i sin kalkyl ändå. Så det är snarare en fördel förbrukningsmässigt att den är igång, för den skillnad som kallare motor nu ändå gör.
Dagens resultat blev 7,2 l/100 km. Detta med värmare, alltså. Fortfarande så liten skillnad att det inte spelar någon roll i praktiken. Det var samma utetemperatur som de andra två gångerna. Men jag märkte ändå att av någon anledning så låste automatlådan tidigare idag. Förbrukningen i början av resan var också lägre. Accelerationen från 50 till 80, när jag lämnar samhället, gjordes med låst momentomvandlare idag, men så var det inte de första två gångerna.

I morgon ska jag tyvärr på begravning och det är i motsatt riktning, men sen vore det förstås intressant att köra utan vare sig förvärmning innan avfärd eller extravärmare under färd, för att se om det gör någon skillnad. Jag återkommer.

Sammanställning så här långt:
Ej förvärmning, extravärmare på, +2°C: 7,3 l/100 km
Förvärmning, extravärmare på, 0°C: 7,5 l/100 km
Förvärmning, extravärmare på, +2°C: 7,2 l/100 km
av timebandit
Ja, trafiken flyter på olika varje dag så det kan verkligen spela in på förbrukningen. Men hamnar dock aldrig över 0.67 med värmaren. Har mätt mest för att man är nyfiken. Har försökt kolla på färddatorn men ser ingen skillnad mellan varm eller kall motor.
På sommaren ligger snittet på 0.57. Kan tillägga att jag kör lungt och enbart några få omkörningar vid behov. Men är rätt säker att man aldrig kan spara in bränsle med en värmare, bara slösa. En är ju en komfortsak :-) värmaren i min bil drar 0,62 per timma i maxläget och 0,27 per timma i det låga läget.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ot: Tycker det är bra att komma ihåg att på en bensinare kan man göra många fler ytterligare vinster med att använda värmare jämfört med en diesel.

Kallstart sliter ju hårt på en bensinare eftersom den fetare bensin-blandning man tvingas till innan motorn är varm riskerar att tvätta/skada oljefilmen på cylinderväggarna med ökat slitage som följd, de problemen uppstår ju knappt i en diesel. Så egentligen är det mycket viktigare att köra värmare bensin/elektrisk på en bensinbil.
Användarvisningsbild
av bem
joel80 skrev:Fast det är ju på full fart.. sen är det intressant med om det gör någon skillnad för förbrukningen på resan man gör, och i vilken mån.
Jag använder också värmaren innan jag ska iväg av bekvämlighetsskäl, men tycker det är intressant att veta, även om jag inte kommer att snåla på just de dropparna.
Så en dieslvärmare har olika effektlägen då - inte bara av/på? Den kan brassa på mer eller mindre efter behov då?
Ju bra om så är fallet för då drar den ju mindre när det är lite mildare och den inte behöver jobba så mycket.

/Bo
Användarvisningsbild
av joel80
Precis.. den har 2 lägen.. ett på typ halvfart.
Gissar att den brassar på så mycket den bara kan upp till en viss temperatur och sen försöker hålla den, och då går ner på halvfart om det inte krävs mer.
Användarvisningsbild
av apersson850
timebandit skrev:Ja, trafiken flyter på olika varje dag så det kan verkligen spela in på förbrukningen.
På sina håll, ja. Men knappast här. En trafikstockning i den här trakten räknas som en större turistattraktion. Så min körcykel till jobbet är tämligen repeterbar.
Service Subaru XV

Det är också en tanke.... Vi får […]

Blev 15mm bak, blev kaxig och köpte 20mm till[…]

Är det någon som kan beskriva exakt var[…]

HVO 100

och varför kör ni ens på HVO 100?[…]