- ons 12 feb 2014, 08:57
#835387
Jag köpte en D5 för att jag ville ha en så bra dragbil som möjligt, utan att få hysterisk förbrukning (läs T6). XC70 AWD för framkomlighetens skull och automatlåda för att dieslar vanligtvis har ett kortare körbart register än vad en bensinturbo har. Men jag får erkänna att där är jag överraskad över hurpass brett register D5 ändå har. Den hade fungerat med manuell låda också. Automaten med vattenkyld olja är dock tålig mot finlir vid rangering av tyngre släp på dåligt underlag, så jag ångrar inte det ändå. Dessutom är det bekvämt.
Så förbrukningsoptimerad är inte min bil. Men det hindrar ju inte att det kan vara intressant att veta om värmaren har någon inverkan på förbrukningen eller ej.
Siffrorna är enligt vad färddatorn anger. Jag har satt färdstatistiken, alltså färddatorn som finns in Sensus - den med stapeldiagrammet - till att nollställas vid varje körcykel. Då börjar den alltid om från noll på morgonen. Precis som skrivs ovan så är det inte så noga om den visar absolut rätt eller ej. Den visar förmodligen ungefär lika mycket fel varje gång, så det bör gå att jämföra ändå.
Idag gjorde diverse diskussioner på morgonen att jag inte körde förrän 20 minuter efter det att värmaren slutat gå. Igår stängde jag inte av värmaren när jag började åka, för det var ändå bara två minuter kvar. Extravärmaren (auto) står i läge till, men jag tror inte det påverkar mätningen, för den dieseln lär inte färddatorn ta med i sin kalkyl ändå. Så det är snarare en fördel förbrukningsmässigt att den är igång, för den skillnad som kallare motor nu ändå gör.
Dagens resultat blev 7,2 l/100 km. Detta med värmare, alltså. Fortfarande så liten skillnad att det inte spelar någon roll i praktiken. Det var samma utetemperatur som de andra två gångerna. Men jag märkte ändå att av någon anledning så låste automatlådan tidigare idag. Förbrukningen i början av resan var också lägre. Accelerationen från 50 till 80, när jag lämnar samhället, gjordes med låst momentomvandlare idag, men så var det inte de första två gångerna.
I morgon ska jag tyvärr på begravning och det är i motsatt riktning, men sen vore det förstås intressant att köra utan vare sig förvärmning innan avfärd eller extravärmare under färd, för att se om det gör någon skillnad. Jag återkommer.
Sammanställning så här långt:
Ej förvärmning, extravärmare på, +2°C: 7,3 l/100 km
Förvärmning, extravärmare på, 0°C: 7,5 l/100 km
Förvärmning, extravärmare på, +2°C: 7,2 l/100 km
Anders, XC90 D5 AWD 2019.