NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Säljaren har haft in bilen och läst felkoder etc. Kollat stift och tydligen hade dem kollat så att alla spridare funkar som den ska men dem hittade dock inga fel. Han sa att datorn hade visat att jag hade 50% etanol i tanken.
Jag förstår inte hur det kan komma sig då jag bara tankat bensin 3-4 fulltanker. Har alltid haft kvar 10-15L när jag tankat och var även så när jag tankade etanol första gången, men den kan ju omöjligt finnas kvar i tanken eller?
Skulle du ha 15 liter bensin och då tanka 35liter E85 nu skulle du ha en blandning som var så gott som 50/50. Den E85 man tankar nu innehåller 25% bensin, alltså ca 9 liter. Då har du 26 liter etanol och 24 liter bensin i tanken..

Nu kan ju siffrorna vara lite annorlunda för dig, men det är inte helt orimligt att du har runt 50/50 i allafall.

Edit: Nu kanske jag missupfattade.. hade du alltså tankat bensin senaste tankarna??
joel80 skrev:Edit: Nu kanske jag missupfattade.. hade du alltså tankat bensin senaste tankarna??
Ja precis. Tankade bara etanol första tanken efter jag köpte bilen, sen dess har den bara gått på bensin.
Var ett tag sen sist. Men nu har jag haft in bilen två svängar till säljaren. Dem har justerat något i programvaran för att den ska gå på bensin, adaption eller vad dem nu kallade detta och enligt säljaren och deras mekaniker ska man inte hålla på att blanda etanol och bensin utan köra på ett av de, annars måste man göra en till adaption. Och han sa även att han varit i kontakt med Volvo och det har kommit något tillägg till bruksanvisningen/användarhandboken där det tydligen står att man bör ge full gas när man ska starta bilen.

Är det verkligen så de ska vara, att man måste dra gasen i botten när man vrider om nyckeln, känns inte så skonsamt för motorn i längden att behöva varva upp till 3500-4000 varv vid kallstart. Själv känner jag att det är skitsnack från säljaren.

Som sagt, hade problem med att starta bilen när den stått i motorvärmare, alltid full gas för att kunna starta den. Kör jag utan motorvärmare så drar den igång som vanligt oftast men inte alltid. Även nu när det är 5-10 plusgrader ute så känns den svårstartad ibland, men inte alls lika mycket som när den varit i värmaren.

Vad tusan ska jag göra? ångrar mig rätt mycket över denna bil när de är såhär..
OutKaszt skrev:Var ett tag sen sist. Men nu har jag haft in bilen två svängar till säljaren. Dem har justerat något i programvaran för att den ska gå på bensin, adaption eller vad dem nu kallade detta och enligt säljaren och deras mekaniker ska man inte hålla på att blanda etanol och bensin utan köra på ett av de, annars måste man göra en till adaption. Och han sa även att han varit i kontakt med Volvo och det har kommit något tillägg till bruksanvisningen/användarhandboken där det tydligen står att man bör ge full gas när man ska starta bilen.

Är det verkligen så de ska vara, att man måste dra gasen i botten när man vrider om nyckeln, känns inte så skonsamt för motorn i längden att behöva varva upp till 3500-4000 varv vid kallstart. Själv känner jag att det är skitsnack från säljaren.

Som sagt, hade problem med att starta bilen när den stått i motorvärmare, alltid full gas för att kunna starta den. Kör jag utan motorvärmare så drar den igång som vanligt oftast men inte alltid. Även nu när det är 5-10 plusgrader ute så känns den svårstartad ibland, men inte alls lika mycket som när den varit i värmaren.

Vad tusan ska jag göra? ångrar mig rätt mycket över denna bil när de är såhär..
Jag behöver aldrig röra gasen när jag startar min 1.8F, oavsett om det är varm ute/kallt ute/har använt motorvärmare/bytt bränsle osv...
Snack ifrån säljaren... Detta är alltså inte en Volvo återförsäljare? Då undrar jag vad de menar när de säger att de justerat programvaran...?

.
Det där med gasen i botten är väl bara dom gånger bilen inte startar. Jag har en ford med den motorn (iofs utan F) och när det tjurar så får man gasa till lite i startögonblicket så att den vaknar till liv. Det är en Ford :P Farsans mondeo 2,0 var likadan ibland..
Användarvisningsbild
av SvenB
OutKaszt skrev:Var ett tag sen sist. Men nu har jag haft in bilen två svängar till säljaren. Dem har justerat något i programvaran för att den ska gå på bensin, adaption eller vad dem nu kallade detta och enligt säljaren och deras mekaniker ska man inte hålla på att blanda etanol och bensin utan köra på ett av de, annars måste man göra en till adaption.
Jag vet att du skrivit att du inte vill utnytnyttja Volvoverkstäder, men jag tror du skall göra det i alla fall. Det där att du måste uppsöka verkstad om du byter bränsle för adaption är skitsnack. Det sköter bilen själv om du kör c:a 15 min efter tankning. Min 1,8F var aldrig tjurig utom om jag kört en extremt kort bit, och sedan startade om den.
Ja säljaren vill ju uppenbarligen inte lägga ner tid och pengar på att byta delar på bilen utan provar med s.k adaptioner. Ska ringa igen på måndag men vet inte vad jag ska säga, skulle nästan helst se att dem gör ett återköp på bilen. Lämna in på volvoverkstad känns dumt då jag måste betala för det själv. Säljaren har ju ett ansvar i 6 månader efter köp och detta måste ju vara ett fel då andra inte verkar ha samma problem. Köpte bilen för att köra på etanol då de är billigare, men denna är ju nog krånglig att starta även om jag enbart kört på bensin i 3 månader...

EDIT:

Upptäckte även att det fanns ett rosthål i storleken av en 10 krona. I innerskärmen när jag demonterade plasten för hjulhuset. Före köpet bad jag säljaren plocka lös innerskärmen men dem hade inte lyckats då dem sa att den var limmad, dock var den ej limmad utan satt på skruvar :( Därav måste bubblan ha kommit på hjulhusets utsida bakom ena bakdörren... Känner mig extremt ångerfull över denna bil nu
Ett tillägg bara för kännedom. Adaptering gör du själv varje gång som du har tankat ett annat bränsle mot det som var tidigare. Du tankar det du har tänkt sedan kör du bilen i lugn landsvägsfart, omkring 60 - 70 - 80 - 90 km/tim. Gör detta ungefär en kvart eller några mil. Detta gör man för att styrdatorn skall känna av och lära in det nya bränslet och dess eventuellt avvikande egenskaper mot tidigare. Datorn lär sig alltså motorns egenskaper och uppförande ihop med det aktuella bränslet. Det behövs alltså ingen verkstad till detta. Och det behövs inga inställningar eller justeringar.
Avbryt inte denna adapteringen. Då får du börja om från början. När du har låtit motorn adaptera behöver du inte ändra på något så länge du håller dig till samma bränslekvalitet.
Nu är det ju lite "hokus-pokus" med E85. Det är en massa tokiga och falska rykten också, men dom skall du inte ta någon notis om.
I alla fall: Det är inte "spikat" att det alltid är 85% etanol i E85. Det kan vara både mer och mindre. Vinteretanol är också ett annat kapitel. Från början hette det att det skulle vara bara 75% etanol och resten bensin. En debattör här på detta forumet upptäckte dock att ett visst bolag inte hade vinteblandning utan fortsatte med 85%. Men till vinterblandningens högre pris. Jag tror dom har sänkt priset numera? Den kontrollmätningen som verkstaden sade sig ha gjort av etanolhalten kan du göra själv. Det finns två metoder. Läs av den genom OBD2-uttaget. Detta kräver lite utrustning, ett ELM327-gränssnitt, speciell programvara och antingen en bärbar PC, en I-pad eller en modern mobiltelefon som har funktioner liknande I-pad. Android m.fl. Den andra metoden är lite mer handgriplig och kräver enkel men speciell utrustning. Helt elektronikfri. Det är lite långt att beskriva, så det kan vi ta en annan gång om någon vill veta?

Naturligtvis finns det gränsvärden för om motorn känner att den behöver "nyadaptera" eller inte. Jag känner inte till dom gränsvärdena, men jag tror att så länge vi pratar om E85 så är det lugnt. Toleranserna är nog generösa där.

Så håll dig till ett och samma bränsle så långt du kan komma. Förslagsvis E85 då eftersom bilen går lite bättre på det.
Jag har kört min V70 2.0F ca 6000 mil enbart på E85. Jag har aldrig haft några problem varken med varm eller kallstarter.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]