NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johan086
Var idag inne med min V50 på första besiktningen, bilen är alltså tre år. Detta var första gången jag var under den ordentligt och man kunde se ytrost på vissa ställen, exempelvis hjulupphängningar och upphängningar till avgassystem.

Besiktningskillen nämnde att han tyckte att det kunde vara lämpligt med en kompletterande rostskyddsbehandling samtidigt som han poängterade att "man inte sett några större, generella rostproblem med V50".

Hur resonerar ni här på forumet gällande en kompletterande rostskyddsbehandling / underredsbehandling? Vad kostar det? Är det värt det, eller håller bilen ändå?

Jag kan även tillägga att jag har tänkt att äga bilen länge, jag köpte den ny och den är sedan början lackkonserverad av Ditec även om det främst är en konsekvens av min lathet att putsa själv...

Jag har även kollat under min fars S80-99 med liknande ytrostsymdrom, den har dock aldrig fått några 2:or eller påpekanden från besiktningen.

Tacksam för er input!

//Johan
Min V50 från 2006 har fortfarande original behandlingen som enda rostskydd. Bilen har klarat sig bra däremot kan jag se att rostangreppen har startat i underredet, inga stora saker men det finns rost. Kommer att rostskyddsbehandla själv under året även om det tar lite tid.
För att spara underredet lite extra så har jag monterat stänkskydd.
Ska du ha den länge är det nog ingen förlust att ge den en rejäl rostbehandling. Se till att det är en behandling som även tar med dörrskarvar och plåtskarvar vid motorhuv och baklucka... så kommer du förhoppningsvis ha många rostfria år framöver. :)
Tänk på att rostskyddet på dessa bilar från fabriken är vaxbaserat! :-O)
Jag kan inte rekommendera att börja klabba med spillolja då det innehäller föroreningar som kan lösa upp origínalskyddet.
Köp vaxbaserat rostskyddsmedel i stället. Säljs bla på Biltema och kan med fördel användas till förbättringar av befintligt rostskydd.
BjarneJ skrev:Tänk på att rostskyddet på dessa bilar från fabriken är vaxbaserat! :-O)
Jag kan inte rekommendera att börja klabba med spillolja då det innehäller föroreningar som kan lösa upp origínalskyddet.
Köp vaxbaserat rostskyddsmedel i stället. Säljs bla på Biltema och kan med fördel användas till förbättringar av befintligt rostskydd.
Finns säkert bra produkter att köpa, men jag tycker denna lösning har funkat bra för mig sedan 80 talet. Tror inte att oljan löser upp vaxet, tänk då på all avfettning som letar sig in i dörrar vid biltvätt. ??:-/

Han som jag brukar göra sån här behandling hos har hållit på med detta sedan 70 talet och har aldrig behövt återbehandla någon bil. Sen att det kanske är ett miljöbrott är en annan femma. Men det finns väl nån miljon bilar som dagligen läcker olja från motor/växellåda som begår samma brott.....
dieselputte skrev:Sen att det kanske är ett miljöbrott är en annan femma. Men det finns väl nån miljon bilar som dagligen läcker olja från motor/växellåda som begår samma brott.....
Bara för att andra förstör miljön betyder det inte att det är ok för dig att göra det. Trodde man fick lära sig sånt på dagis.
Spillolja hade jag aldrig vågat spruta in i hålrum på en modern bil.
Tycker ändå inte man kan jämföra detta med avfettningsmedel som kanske skulle kunna ta sig in i små mängder och då troligtvis även utspätt med en hel del vatten.
På äldre bilar utan vaxbaserat skydd kanske det kan fungera med spillolja om man nu inte bryr sig om miljön.
Vaxbaserat rostskydd är ju ändå inte så dyrt i förhållande till vad det kostar om det går åt helvete med oljan.
OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Jag kan inte låta bli att fundera på […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]