Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Men hur långt extra måste man köra för att hitta en Preem mack :?:
Användarvisningsbild
av bem
Ja det verkar inte vara så tätt mellan Preemmackar som har Preem APC Evolution diesel, inte ens i en så pass stor stad som Karlstad där jag jobbar - det finns 4 Preem tankställen varav en bemannad mack och den har APC Evolution diesel.
I stan där jag bor finns inte ens en Preem mack.
Så frågan är fullt berättigad, hur långt man måste åka för att hitta en Preem mack som har APC Evolution diesel.
Men det är ändå intressant att det kan skilja ca 8% i förbrukning mellan olika dieselbränslen i samma bil enligt testet.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av milktrucker
skillnaderna är minimala då alla måste uppfylla EN590-standarden med diverse parametrar.
jag tankar där jag får bäst rabatt, olika vid olika tillfällen. ibland bara på lågprismackar.

alla oändliga trådar om att dieseln är vattnig och orkeslös idag jämfört med 15 år sedan har sina förklaringar. Folk pratar om allt mellan himmel och jord, det är eldningsoljor och det är ryssdiesel och marina brännoljor och annat som folk pratar gott om på alla motorforum.

En tankenöt:
råoljedestilation ger nafta(bensin), kerosen(flygbränsle), gasolja(diesel) samt tjockolja
tjockoljan går till fartygsbränsle
Gasoljan förädlas till diesel
nafta förädlas till bensin
kerosen.....vänta lite...preem säljer inte flygbränsle....
Var tar kerosen-fraktionen vägen?
någon som kan gissa?
Tips: den är tunnare än diesel och påverkas lite av kyla....
av jjt
Flera av oljebolagen tar ut diesel från varandras oljedepåer. Då när jag körde tankbil för några år sen åt Preem då lastade jag oftast på Statoils depå ibland på Shells depå ibland på Preems depå, ibland tillsatte vi manuellt en additiv till Dieseln beroende på vilken depå vi lastade upp bilarna på. Det skiljer inte på så mycket Dieseln hos olika mackar ibland är det bara nån tillsats som det skiljer sig på.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
bem skrev:Intressant läsning i senaste Teknikens Värld nr 4 2014.
Där testa de olika diesel i en Citroen C6 V6 automat 2006 med 13400 mil på mätaren med olika fabrikat av diesel. De testade bilen enligt nåt de kallar Sverige-körcykeln som är lite tuffare än EU-körcykeln. Testkörningarna gjordes med varmkörd motor. De kan se med 1 grams noggrannhet hur mycket bränsle som går åt, testbränslet tas från ett speciellt kärl. Testet var inte ett långtidstest (t ex flera hundra mils körning med samma bränsle).

Bränsle / förbrukning lit/mil / Differens
Preem APC Evolution diesel / 1,07 /
Shell /1,11 / +4%
ST1 / 1,11 / +4%
Statoil Miles diesel / 1,12 / +5%
OKQ8 / 1,15 / + 8%

Om ovanstående verkligen gäller mer generellt i andra bilar och under längre tid så kan man ju spara en slant.
Själv kör jag med OKQ8 diesel.
Exempel:
1000 liter OKQ8 diesel idag blir en kostnad på 14,42 x 1000 = 14420 kr.
1000 liter Preem APC Evolution diesel idag blir en kostnad på 14,42 x 1000 = 14420 kr.
Om Preem APC Evolution dieseln ger 8% lägre förbrukning så sparar jag 80 liter eller 1154 kr jämfört med OKQ8.
Min V70 D3 2014 drar enligt färddatorn 0,53 lit/mil och det skulle ge ca 151 mil extra körsträcka på 1000 liter APC Evolution dieseln jämfört med 1000 liter OKQ8 diesel.

/Bo
Med tanke på att ok har samma vinter som sommar additiv vs evo dieseln, så betalar jag gärna en tusenlapp om året för att slippa ha en kaka utav biologiska bakterier i tanken :)
Användarvisningsbild
av bem
Sunschreem skrev:
Med tanke på att ok har samma vinter som sommar additiv vs evo dieseln, så betalar jag gärna en tusenlapp om året för att slippa ha en kaka utav biologiska bakterier i tanken :)
Så Preem APC Evolution dieseln kan ge nån form av beläggning i tanken av "bakterier" då eller?
Jag kör på OKQ8 diesel själv, så då klarar jag mig från det då?
Bör man ha i en skvätt av nån bakteriehämmande vätska i bilens tank emellanåt (vet man brukar ha i det i båtars dieseltankar men det är ju inför vinterförvaringen när båten skall stå oanvänd under vinterhalvåret). Har i och för sig svårt att se det skulle behövas om man kör bilen i stort sett dagligen och tankar regelbundet för då lär det väl inte kunna bli några "bakteriehärdar" i tanken eller nåt annat ställe i bränslesystemet?

Stod lite mer om Preems diesel i Teknikens Välds artikel också.
ASP-additivet har en rengörande effekt så det blir mindre beläggningar på injektorerna (beläggningar påverkar spraybilden som gör att motorn tappar effekt och släpper ut mer avgaser). ACP Evolution Diesel är tillverkad delvis av tallolja som tydligen gör att utsläppen av fossil koldioxid minskar med 31% jämfört med konventionell diesel. Genom en hyderingsprocess tas syret bort så dieseln bara innehåller kolväten som ur kemisk synvinkel är identisk med vanlig diesel. 7 procent RME (rapsmetylester) biobränsle tillsätts också, som i andra dieselbränslen.

Statoils Miles diesel har förutom rengörande additiv även friktionsnedsättande additiv (40% av motorn friktion sitter tydligen i kolvbanan).

/Bo
Användarvisningsbild
av SvenB
Hur påverkar alla dessa additiv dieselvärmaren?
Användarvisningsbild
av Sunschreem
bem skrev:
Sunschreem skrev:
Så Preem APC Evolution dieseln kan ge nån form av beläggning i tanken av "bakterier" då eller?
Jag kör på OKQ8 diesel själv, så då klarar jag mig från det då?
Bör man ha i en skvätt av nån bakteriehämmande vätska i bilens tank emellanåt (vet man brukar ha i det i båtars dieseltankar men det är ju inför vinterförvaringen när båten skall stå oanvänd under vinterhalvåret). Har i och för sig svårt att se det skulle behövas om man kör bilen i stort sett dagligen och tankar regelbundet för då lär det väl inte kunna bli några "bakteriehärdar" i tanken eller nåt annat ställe i bränslesystemet?

Stod lite mer om Preems diesel i Teknikens Välds artikel också.
ASP-additivet har en rengörande effekt så det blir mindre beläggningar på injektorerna (beläggningar påverkar spraybilden som gör att motorn tappar effekt och släpper ut mer avgaser). ACP Evolution Diesel är tillverkad delvis av tallolja som tydligen gör att utsläppen av fossil koldioxid minskar med 31% jämfört med konventionell diesel. Genom en hyderingsprocess tas syret bort så dieseln bara innehåller kolväten som ur kemisk synvinkel är identisk med vanlig diesel. 7 procent RME (rapsmetylester) biobränsle tillsätts också, som i andra dieselbränslen.

Statoils Miles diesel har förutom rengörande additiv även friktionsnedsättande additiv (40% av motorn friktion sitter tydligen i kolvbanan).

/Bo
Ett klipp säger mer än tusen ord:

Sålänge du från början kör ner till reserven ska det inte vara någon fara. För då blir ingen gammal diesel kvar i tanken. Men tankar du alltid fullt vid säg halv tank så finns risken för sånahär kakor. Vi blev nyligen slangade på åkeriet på enda bilen som armaturen inte funkade på just då. När han sög upp det sista skar matarpumpen samt kompressorn.

Vill du forska mer så SKA macken kunna tillhandahålla säkerhetsdatablad om vad det är för bös du tankar. Dock finns dessa oftast online på resp. macks hemsida.

Tyvärr lever väll lite noja kvar pga talloljan, det var ingen höjdare när det kom. Men har säkert som allt annan förbättrats. Det som jag fortfarande är nyfiken på är om den är "torrare" än statoils diesel. Titta nere i tyskland med sin mk2 diesel, smörjer mkt bättre och bilen går bättre på det. Vad jag vet är vi enda landet som har mk1 diesel. Varför det får du fråga MP :P

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]