Sunschreem skrev:
Med tanke på att ok har samma vinter som sommar additiv vs evo dieseln, så betalar jag gärna en tusenlapp om året för att slippa ha en kaka utav biologiska bakterier i tanken :)
Så Preem APC Evolution dieseln kan ge nån form av beläggning i tanken av "bakterier" då eller?
Jag kör på OKQ8 diesel själv, så då klarar jag mig från det då?
Bör man ha i en skvätt av nån bakteriehämmande vätska i bilens tank emellanåt (vet man brukar ha i det i båtars dieseltankar men det är ju inför vinterförvaringen när båten skall stå oanvänd under vinterhalvåret). Har i och för sig svårt att se det skulle behövas om man kör bilen i stort sett dagligen och tankar regelbundet för då lär det väl inte kunna bli några "bakteriehärdar" i tanken eller nåt annat ställe i bränslesystemet?
Stod lite mer om Preems diesel i Teknikens Välds artikel också.
ASP-additivet har en rengörande effekt så det blir mindre beläggningar på injektorerna (beläggningar påverkar spraybilden som gör att motorn tappar effekt och släpper ut mer avgaser). ACP Evolution Diesel är tillverkad delvis av tallolja som tydligen gör att utsläppen av fossil koldioxid minskar med 31% jämfört med konventionell diesel. Genom en hyderingsprocess tas syret bort så dieseln bara innehåller kolväten som ur kemisk synvinkel är identisk med vanlig diesel. 7 procent RME (rapsmetylester) biobränsle tillsätts också, som i andra dieselbränslen.
Statoils Miles diesel har förutom rengörande additiv även friktionsnedsättande additiv (40% av motorn friktion sitter tydligen i kolvbanan).
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.